SKULLE ØNSKE HAN BRAKK ARMEN MIN!

 

Aldersgrensen for å ferdes i trafikken, med motorisert kjøretøy, er alt for lav! 

 

Vi skal tilbake til 17. mai i år. Vi skal hjem fra turnoppvisningen på Festningen og skal til å krysse veien ved et gangfelt. Dette gangfeltet er det mest oversiktlige gangfeltet i hele verden! Det er en evig lang rettstrekning og selv om veien svinger 50 meter etter gangfeltet kan man likevel se enda en kilometer framover fordi det ikke finnes noe som sperrer for sikten! 

Gangfeltet er opplyst med skilt, midtskille i veien og hvite streker på bakken. Vi er i en 50-sone. Gangfeltet ligger rett før et T-kryss, eller etter hvis du kommer andre vei, så klart. Vi er på Risum i Halden, for de som lurer på det. Vi stopper opp og venter på at de to motorsyklistene (mulig det var store mopeder for alt jeg veit) som kommer på vår siden av veien stopper før vi skal til å gå over. 

Jeg går et skritt ut i gaten før Kristoffer hoiter til. I full fart rett forbi meg- PÅ INNSIDEN AV DE TO MOTORSYKLISTENE SOM HAR STOPPET- kommer det en drittunge på moped i full fart. Det er akkurat så han ikke treffer meg, men jeg kjenner at både hår og klær flagrer til! Jeg skulle ønske han traff meg og brakk armen min, eller noe, for da skulle jeg ha rævkjørt den ungen så jævlig! 

Det er tydelig at denne 16 åringen er alt for ung til å ferdes i trafikken, når han tar en forbikjøring på INNSIDEN av to stk kjøretøy som har stoppet for noen skal over et meget opplyst gangfelt. Gudene veit hvor denne ungen hadde blikket sitt, som ikke fikk med seg at to mennesker og en hund på nesten samme størrelsen som mopeden sin var på vei ut i gaten der han selv kjørte! 

De to motorsyklistene blei like sjokkerte som det vi blei. De krysset veien i krysset og stoppet opp og så etter oss. Mulig de hadde lyst til å si noe, men vi gikk bare videre. Jeg var fremdeles sur på ungen som nettopp nesten hadde kjørt meg rett ned, i et gangfelt! Jeg har sagt det før, men jeg sier det igjen: aldersgrensen for å ferdes i trafikken, med motorisert kjøretøy, er alt for lav! 

Man skal ha en viss modenhet for å takle ansvaret det er å ferdes i trafikken, og det syns jeg faktisk ikke 16 åringer har. Selvfølgelig finnes det 16 åringer som er utrolig flinke i trafikken, og det finnes voksne som aldri skulle ha hatt lappen heller, men generelt syns jeg at aldersgrensen for å ferdes i trafikken er alt for lav. Denne ungen skal være glad for at jeg ikke veit hvem han er! 

 

Syns du aldersgrensen for å ferdes i trafikken, med motorisert kjøretøy, er innafor?

 

________________________________________________________________________

#personlig #meninger #trafikkregler #trafikk #hensyn #gangfelt #moped #ungdom #ansvar

________________________________________________________________________

18 kommentarer
    1. For å ferdes på motorkjøretøy, nei kanskje ikke riktig grense. Å ferdes i trafikken gjør vi jo gående, og syklende også. Men jeg synes nesten av og til at folk på skatboard, sykkel etc er like ille.. Kjører nesten meg ned…Uansett alder…Det handler om å oppføre seg uansett alder, og kjøretøy 🙂

    2. frodith: Selvfølgelig snakker jeg om motorisert kjøretøy- selv om det finnes tullinger på sykkel og skatebord som trur de har motor og ikke følger trafikkreglene likevel- og poengterte det i innlegget nå 😉

      Og ja, syklister generelt, i gangfelt, gågater og i grunn overalt tar svært lite hensyn ofte og det er irriterende. Sett en motor på den og ta skadene der etter liksom. Ikke greit!

    3. Aldersgrensen er generelt greit, men det finnes idioter i alle aldere. Dette er jo den rene galskap. Jeg er lykkelig for at det gikk bra med dere.

    4. Synes moped kunne vært samme som bil jeg altså… Er så mange som skader seg (sorry men spesielt gutter, de er ikke særlig modne i hodet når de er 16) og de er jo fartsgale som bare det ;s Sier ikke at jenter ikke kan kjøre fort, men det er bare sånn at vi jenter er faktisk mer forsiktige..
      Jeg har et lignende tilfelle bare med en voksen mann i en stor bil.. Han bremset ned siden han så jeg sto der å skulle gå over, så jeg går over og i det jeg er midt på veien gasser han på å holder på å kjøre rett over føttene mine.. Jeg hadde lyst til å ta bæreposene å slenge inn i bilsiden! #!&%(

    5. deveny: Ja, det finnes idioter i alle aldre og i alle kjønn, uten tvil. Likevel syns jeg at 16 år for moped er alt for tidlig. Jeg syns i grunn 18 år for bil er tidlig også jeg. Men ser helt klart fordelen man får som ung når man kan ta seg fra a-b og c og d også, uten å måtte mase på foreldre dit bussen og toget ikke går.

      Men 16 åringer er generelt umodne på mange plan og noen ganger er ikke hodet helt på plass 😛

    6. Søtmonsen ): Enig med deg. syns faktisk at 18 år for bil er tidlig også jeg. Kunne gjerne hatt 18 års grense for moped og 20 års grense for bil for min del 🙂

      Og ja, det finnes idioter i alle aldre og alle kjønn. Har truffet på de alle sammen jeg, noen er verre enn andre og noen er fullstendig blottet for sunn fornuft og hensyn til andre. Men man blir litt skremt da, når de begynner som idioter allerede i 16 års alderen- hvor vil det bære liksom? Hadde denne guttungen jeg snakker om her, stoppet opp og lagt seg flat og bedt om unnskyldning for feilen han gjorde, så hadde han i det minste vist ansvar- han bare kjørte videre!

    7. Ja jeg er litt enig..jeg syns det var alt for lavt når mine unger skulle ut i trafikken..men når jeg selv fikk mopedlappen..ja da var det helt innafor…hihih..Men det er også mange unge som kjører UTEN lappen…så kan jo ha vært noe sånt også..Skummelt..og godt det gikk bra….Ha en god kveld!

    8. deveny: Denne alderesgrensen har jo vært i en evighet, så jeg tviler på den blir endret med det første 🙂 Så får man heller bare ta verstingene når man kan 🙂

    9. Søtmonsen ): Ja, ikke sant? Hva var det han egentlig så på? Det kunne virke som at han så meg etterpå, for han vinglet litt i det han kjørte videre, akkurat som at han skulle “rette” seg opp på mopeden for å få fokus liksom. Men, det sier jo sitt, egentlig :/

    10. Toini: Jeg bodde jo i Sverige og der får man kjøre moped fra man er 15, uten lappen. Ikke grunnkurs, eller noe- bare tut og kjør liksom. Jeg kjørte bare moped et par ganger gjennom byen- det var liksom ingenting for meg.

      Og jeg drøyde jo i det lengste med å få bil-lappen også- rakk vel å fylle 22 år. Ha ha..

      Men ja, jeg skjønner at det er en frihet for ungdomme, og foreldrene, at de kan kjøre rundt, men jeg syns aldersgrensen burde bli 18 for moped og 20 for bil 🙂 Men så finnes det jo idioter i alle aldre, så skal vel mye til for å komme igjennom med et “ok” argument for det 🙂

    11. Jeg tror det skal mye til å heve denne grensen, ta fra alle 16 åringer retten til å kjøre….
      Dette fritar ikke idioter, bare så det er sagt.

    12. deveny: Ja, det skal mye til. Og nei, det fritar så absolutt ikke idioter, for de finnes det i alle aldre- men når man generelt syns at 16 åringer er for unge, så er det likevel et ønske 🙂

    13. Man må være våken når man kjører…. Bra at det ikke skjedde noe. Kjørte forbi en bi med tilhenger i dag hvor noe av lasten hadde ramla av i fart. Godt at jeg ikke lå bak den da det skjedde. Det så ut som noe metall som hadde falt av. Slikt noe kan gjøre stor skade på bil og folk.

    14. Helge: Ja, viktig å være våken og fokusert når man kjører. Og, det er klart det er bra det ikke skjedde noe- men han burde fått en hard lærepenge, når han likevel bare “stikker” av.

      Det er skummelt når det detter ting av hengere og slikt- kan gi store skader på de som eventuelt blir truffet :O

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg