PERSONLIG- HELE VERDEN TRENGER IKKE Å VITE AT JEG HAR DET VONDT!

 

Er det så viktig å vise alle sammen at du veit? 

 

Hvorfor har folk et behov for å sende trøstemeldinger på sin egen vegg til andre på facebook? Hvis noe trist skulle skjedd meg, ser jeg ikke helt vitsen med at du skal dele det med absolutt alle dine venner på facebook- selv om du ikke skriver hva det gjelder- som ikke en gang kjenner meg! Hva er greia? 

Litt privatliv må det vel være lov å ha? Hele verden trenger ikke å vite at jeg har det vanskelig, eller vondt, med mindre jeg deler det selv. Er det så viktig å vise alle sammen at du veit hva som foregår? Jeg bare skjønner det ikke. Facebook er noen ganger en uting, spesielt når folk tydelig ikke eier grenser.

 

(Del gjerne innlegget hvis du er enig. Eller uenig for den saks skyld). 

 

Syns du det er greit å dele andres sorger på facebook? 

 

________________________________________

#personlig #facebook #privatliv #behov #hvorfor

________________________________________

22 kommentarer
    1. Syns det er greit å dele din egen sorg. OG den andres, Hvis du har konsultert med den det gjelder/familie før det. Vet ikke om jeg hadde likt hvis samboeren skulle skrivd noe sånt på min vegg, hvis jeg f.eks lå på sykehuset eller var syk eller..katten døde, uten å spørre meg først.

    2. Den lille Pandaen c:: Ja, har man spurt på forhånd så selvsagt, men jeg lurer fremdeles på hvorfor man absolutt må skrive på sin egen vegg at man “føler med den ene og den andre i den vanskelige tiden”, eller hva det nå måtte være? Hvorfor må ei i Danmark “fortelle meg” at venninnen hennes i Danmark er i en vanskelig tid? Jeg bare skjønner det ikke. Det virker på meg som om folk har et behov for å vise alle at de veit hva som har skjedd, men ikke forteller hva det gjelder- akkurat det skurrer for meg altså.

    3. Man deler jo ikke noe om andre uten å spørre.. Om man vil sende noen en trøstemelding må man jo gjøre det på innboks f.es..eller som svar på et innlegg vedkommende som er syk/har det vanskelig har delt.. Veldig fint bilde av deg :))

    4. Hvis noen legger ut sånne innlegg så er det greit å kommentere på deres innlegg. Det verste er jo når noe diffust som “Trist,, vondt,,” og ingen forklaring. Jeg legger aldri ut noe sånt uten at det er avklart med de som er nærmest berørt.

    5. annebe: Ja, det er jeg helt enig i, at man spør først om man skal dele noe, eller skriver det i innboksen, eller i en kommentar hvis vedkommende det gjelder selv har lagt ut noe på facebook. Men å liksom skrive “føler med dere i sorgen” og så tagger de det gjelder, syns jeg liksom blir så teit. På meg virker det som om de liksom må vise alle at de veit noe som ikke alle andre veit- og hva er vitsen med å dele det med meg, hvis du skjønner?

      Takk 🙂 Gammelt bilde- sparer vekk panneluggen 😛

    6. dedicat: Ja, kommenter heller på innlegget til den det eventuelt gjelder, hvis de har delt det. Man trenger ikke dele med alle sine venner, som ikke en gang kjenner vedkommende, at de har det vanskelig, trist, vondt, eller hva som helst. Jeg føler liksom man tråkker på privatlivet til folk. Og selvsagt, hvis det er noen man kanskje kjenner, og man selv ikke veit, så blir man jo nysgjerrig også, men det er jo ikke sikkert vedkommende vil at akkurat jeg skal vite heller.

      Avklaring på forhånd er en regel, syns jeg 🙂

    7. Nei..det er ikke greit..og en uting..jeg ville ha fjernet det om jeg ikke likte det..for akkurat sånne ting må man velge selv om man vil dele..for det blir jo alltid noen som da lurer, og spør..og man vil kanskje ikke utlevere til alle..Jeg hater også sånne kode oppslag! hvor man sitter igjen og lurer…hva har skjedd.?? hva, hvem, hvor..hvorfor…grrr..hater det..har man sagt A, får man si B…og man skal velge det selv..så det blir helt feil å legge ut på vegg ja…

    8. dvergpinschere i mitt hjerte: Enig der. Kommenter heller på innlegget vedkommende selv eventuelt har lagt ut, og hold fred ellers. Jeg hadde blitt dritsur hadde noen gjort dette mot meg- altså, det er jo ikke greit. Og det er klart folk begynner å lure. Hvis jeg selv ikke kjenner vedkommende blir jeg ikke akkurat veldig nysgjerrig, jeg syns bare det er teit av det menneskes å “dele” det med meg. Er det noen jeg kjenner og ikke har fått det med meg blir jeg selvsagt bekymret og det er jo ikke greit det heller. Syns liksom man tråkker på privatlivet til folk jeg- det må være greit å ha grenser på facebook liksom.

    9. Av og til er jeg glad jeg ikke er på Facebook og må styre med alt det der… 😀 Jeg synes ikke det er nødvendig å dele alt om ANDRE, og jeg synes ikke det er noe poeng å fokuser for mye på triste greier om MEG en gang.. Så det er meg da..Holder meg på bloggen her jeg 🙂

    10. frodith: Noen ganger er det fristende å stenge facebookkontoen ja. Enig der, visse ting trenger man ikke å dele av andre. Jeg føler liksom det blir å tråkke på privatlivet til folk, selv om de kanskje ikke sier hva det faktisk gjelder. Og det er jo en annen ting hva man selv vil dele- jeg kan dele mye, men så absolutt ikke alt 🙂

    11. Ja, jeg syns et burde være greit! – Så lenge man har fått vedkommendes tillatelse først, hehe..
      Selv ville jeg nok ikke brydd meg noe særlig, da jeg helst vil at flest mulig skal vite om meg og sånn, men skjønner at det kanskje ikke oppleves like greit for de som opplever slik som ikke helt deler min glede av å bli eksponert litt ekstra eller hva det nå kalles.

    12. Det må man bestemme selv. Har lagt merke til at det er blitt en trend at det er flere og flere som lager minnesider etter begravelser på FB. Man deler sorg på en digital måte.Og enkelte vil overføre begravelsen via FB – noe jeg syns ikke er helt riktig.

    13. Aylar Von Kuklinski: Har man fått tillatelse er det selvsagt helt ok, men jeg skjønner likevel ikke hvorfor det er så viktig for “deg” å dele med alle dine venner at “jeg” har mistet…. en hund, f.eks. Hvis du skjønner? Hvorfor har man slike behov? Jeg syns det er sært, og blir jo litt annerledes enn ditt eksempel 🙂

    14. Helge: Ja, folk må så klart bestemme selv hva de vil dele- jeg er nok så åpen og ærlig av meg her på bloggen, men visse ting deler jeg ikke, og da syns jeg ikke det er greit at folk som veit det sitter å “hinter” om det på sin facebook, om man kan si det på den måten.

      Jeg oppdaget at en god venn av familien/bestevenninnen til moren min var død gjennom facebook- det gjorde skikkelig vondt 🙁 Jeg trudde først det var en dårlig spøk, men det var det ikke. Siden var opprettet, men ingen hadde skrevet noe i den.

    15. Altså, det jeg mener og tenker er at.. Hvis det det gjelder er noe du selv har skrevet noe om på f.eks en blogg som er offentlig, som man lett kan finne via et enkelt google-søk også videre, så må det ihvertfall være lov.
      Men nå vet jeg ikke helt hva som er delt og hva det du tenker på i dette innlegget gjelder, men..
      Uansett, det jeg mener er at HVIS du allerede har gjort det det gjelder kinda offentlig et sted allerede, så ser jeg ikke helt problemet med at andre skriver om det på sin vegg/ blogg, etc.
      Sært joda, kanskje, men syns likevel det burde være innafor. HVIS du som sagt allerede har skrevet om det på et offentlig sted du har på nettet selv først.

    16. Aylar Von Kuklinski: Ja, det er jo en ting hvis det allerede er delt, et eller annet sted, eller de det gjelder har gitt klarsignal for at det er ok å skrive/nevne det.

      Jeg skjønner bare ikke hvorfor f.eks jeg skal skrive på veggen min: “Føler med dere i sorgen, det er forferdelig det som har skjedd”, og så tagge de det gjelder i innlegget mitt, på min vegg… Selvsagt blir mine venner, som kanskje ikke en gang kjenner disse det gjelder, eller de som veit hvem det er, men ikke hva det gjelder, blir nysgjerrige på hva som har skjedd. Det er en naturlig reaksjon.. Men hvorfor har liksom jeg et behov for å fortelle alle dette på MIN vegg, at jeg veit at noen har det vanskelig- hvorfor skal jeg dele det med hele verden?

    17. Nei føsh folk er sære når det gjelder å dele ting på fb.. tenker jeg har gjort det helt rette (for meg) når jeg logga av fb for snart 2 mnd.siden :p

    18. Hadde jeg hatt en pc å lagre bildene på sku jeg sletta hele greia å:p men d har jeg ikke,så enn så lenge får det duge å bare være avlogga 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg