PERSONLIG- JO, DU ER FREKK!

 

Jeg er visst ikke helt ferdig med forskjellen på å slenge dritt og kritikk

 

Man finner mye drittslening i kommentarfeltene til offentlige personer. Det vil alltid finnes idioter. Det er dessverre ikke noe vi blir kvitt. Idioter har kommet for å bli. Det er trist for de som hele tiden blir utsatt for disse, men på en annen side er de noen ganger god underholdning også. Tragikomisk, kanskje. 

En annen type folk man finner i kommentarfeltet til folk, er de som prøver å spille uskyldige, mens de slenger dritt. Hvis du må begynne kommentaren din med: “Ikke for å være frekk, men…”, da er du nettopp det; frekk! Ingen mennesker med gode hensikter trenger å begynne kommentaren sin med de ordene.

Konstruktiv kritikk er såpass tydelig at man ikke skal trenge å “forsvare” seg bak noen ting. Så enkelt er det. Hvis du ofte blir beskyldt for å slenge dritt, være frekk eller bare blir kalt idiot, men du selv mener det absolutt ikke er tilfelle, så er det rett og slett formuleringen din det er noe galt med. Fiks det.

Lær deg hvordan å gi konstruktiv kritikk. Hvis du bare er ung og uerfaren i språket, spør foreldrene dine om kommentaren din er godt nok formulert før du poster den. Akkurat det avhenger av at foreldrene dine er oppegående mennesker og ikke er av typen som sitter på nett og slenger dritt til folk de også.

Det finnes nok av de også, dessverre. Hadde jeg oppdaget at hu som sies å være min mor satt på nettet og kastet rundt seg med frekke kommentarer, anonymt, hadde jeg seriøst gitt henne en pekestokk over fingrene så det svei! Hvorfor kan vi ikke bare gjøre som Ellen sier? Be kind to one another.

Jeg kom over en kommentar inne hos Krisssy. “Hvis alle kommentarer jeg har lagt fra meg på nettet blei samlet i ei bok med mitt navn på forsiden, hadde jeg vært stolt da?”. Det er et interessant spørsmål. Mitt svar på det er enkelt: Ja! Jeg sitter ikke å slenge dritt til folk på nett. Selv ikke som anonym!

 

(Del gjerne innlegget hvis du er enig. Eller uenig for den saks skyld).

 

Kan du være stolt av alle kommentarer du har lagt igjen på nettet?

 

_____________________________________________________________________________________

#personlig #meninger #drittslenging #kritikk #konstruktivkritikk #nettroll #anonym #kommentarer #frekk

_____________________________________________________________________________________

26 kommentarer
    1. Enten skriver man noe bra eller så kan man faktisk la være mener jeg. Jeg skjønner meg ikke på folk som driver drittslenging. Saklig debatt er derimot noe helt annet. Goood lørdag <3

    2. Den lille Pandaen c:: Ja, ikke sant- hvorfor skal man? Jeg blir i grunn trist på folk sine vegne som har det så vondt med seg selv at de må slenge dritt til andre :/

    3. Christine: He he.. Man må noen ganger bare le av de- er jo nok så underholdende 😛 Men er glad for at jeg ikke er utsatt for slike folk selv i mitt eget kommentarfelt altså 😉

    4. Ja jeg tror ikke jeg har slengt ut av meg noe dårlige på nett..for jeg mener at, har jeg ikke noe positivt å si..så holder jeg helder fingrene fra tastaturet..er utrolig fort gjort å bli feiltolket også, så noen ganger veier jeg mine ord.. Jeg syns det er feigt og sitte bak et tastatur og belære, eller kritisere.. Ha en god kveld og natt!:-)

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Enig med deg 🙂 Det er jo vanskelig å tolke skrift noen ganger, med tanke på mangel på kroppsspråk og slik, men hvis man er saklig og tydelig i kommentaren er det sjeldent noe problem- det blir i alle fall ikke så ofte krig av det 🙂 Og så finnes det jo de da som mener at all kritikk, konstruktiv eller ei, er negativt, hat og sjalusi og alt det der. Det sier uansett mer om de enn kommentarene 🙂

    6. Ja ikke sant 🙂 Det man lærer mest av er andre faktisk. Man lærer nix om alle bare klapper en på hodet så konstruktiv kritikk er jeg for, men bare av de man er sikker på hvor de står såklart 🙂

    7. Søtmonsen ): Og det er en ærlig og fin ting 🙂 Jeg kan også være totalt uenig med folk, og noen ganger kan det virkelig være vanskelig å holde seg helt i skinnet, men da lar jeg også være å kommentere 🙂

    8. Enig. Har ikke folk noe skikkelig å kommentere så la vær! Jeg leser daglig blogger jeg følger og nye og jeg legger aldri ut frekke kommentarer. Jeg lar heller være å kommentere om jeg ikke syns et innlegg var bra. Og jeg skriver alltid navnet mitt når jeg kommenterer.

    9. Tone: Enig 🙂 Jeg kommenterer heller ikke innlegg jeg ikke liker, med mindre det er et tema jeg er veldig engasjert i. Men da holder jeg meg alltid saklig, og går heller ut av samtalen hvis den andre part ikke greier å holde seg saklig 🙂 Jeg er heller ikke anonym- legger alltid igjen navn (nå bloggnavn da), epost og bloggen, så jeg er lett å spore opp skulle det være noe tvil 🙂

    10. Drittsekker som slenger rundt seg med frekke og sårende kommentarer, har alltid funnets. Forskjellen fra før og nå er at nå har de en platform å slenge dritten på. Noe som gjør det mer synlig for omverdenen.
      Jeg har vært/er litt pysete i hva jeg skriver i kommentarfeltet, så jeg tviler på at jeg noen gang har skrevet noe sårende. Har jeg gjort det så har jeg i såfall ikke vært klar over det selv.

    11. Vera Lynn: Ja, det er helt sant. Nå ser i de så tydelig, overalt. Jeg var inne å sjekket den kvinneguiden, eller hva den siden nå heter, etter jeg hadde hørt en del “rykter” om de. Blei mildt sagt kvalm av å lese alt det folk kan lire ut av seg på. At folk orker å dyrke så mye dårlig energi begriper jeg ikke :O

      Jeg kommenterer ikke på hva som helst, for å si det sånn. Og gjør jeg det så er jeg alltid saklig, men hvis den andre part er urimelig melder jeg meg bare ut av samtalen 🙂

    12. Du setter fingeren på noe veldig vesentlig. Det er bare blitt så alt for lett å slenge ut bemerkninger uten å tenke over konsekvensene.. Og det er det alt for mange som ikke tenker over. Jeg har skrevet noen dikt om akkurat det 😉 Man burde ikke sende ut noen ord som man ikke ville ta i mot tilbake med et smil og et nikk. 🙂 Men ikke for å være frekk altså.. men den hunden din på bildet ditt prøver å fortelle deg noe 😀

    13. dedicat: Og der sa du noe viktig- at man skal tåle sine egen ord hvis de kommer fra andre! Ohh, likte den altså 🙂

      Ha ha.. Ja, hu var nok ikke så imponert over klesvalget mitt den dagen 😛 Men, tilskuerne bak var visst veldig fornøyde 😛 ha ha

    14. Om jeg føler at jeg ville legge igjen en kommentar anonymt, da er det rett og slett ingen grunn til å kommentere. Så nei, jeg forsøker å bruke god norsk folkeskikk, og å være snill og grei. For det kommer man aller lengst med.
      Så klart kan det hende at jeg også har ordlagt meg klossete en eller annen gang. Men det har garantert ikke vært med overlegg i så fall.
      Jeg synes det bildet du har her, som jeg også har sett som profilbildet ditt tidligere, er knalltøft <3 Jeg liker sånt....sånt som ikke er A4 😀
      Klem

    15. Eva: Ikke sant- helt enig der 🙂 Så klart kan man noen ganger ordlegge seg litt klossete- noen ganger, spesielt i en diskusjon, kan det være vanskelig å finne de helt riktige ordene, og man kan bli misforstått. Men, så lenge man skriver med gode hensikter og er tydelig, så er det som regel ikke så stor tvil 🙂

      He he.. Takk 🙂 Det er et typisk Elin bilde 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg