SOM DEN MEGGETE KRANGLEKJERRINGA JEG ER.

 

Internettet er ikke for alle, men dessverre finnes det ikke sertifikat på det.

 

Jeg skjønner fortsatt ikke alle disse behovene folk har. Behovet for å trykke ned på andre, behovet for å hevde seg selv, eller bare behovet for å være en idiot. Jeg leste et innlegg hos Pensjonistgunna, og da måtte jeg le litt høyt, da jeg kvelden i forkant hadde vært utfor nettopp en av disse hu forklarer. Det skal sies at jeg ikke var 100% uskyldig selv. Shame on me.

 

Jeg er medlem av er par hundegrupper på facebook. Det er ikke så ofte jeg kommenterer der, men jeg liker godt å se på flotte bilder av vakre hunder, og jeg liker å lese om andre sine erfaringer på ulike ting. Noen ganger er jeg så klart med på “samtalen” også. Grunnen til at jeg sjeldent kommenterer, eller legger ut noe selv, er fordi noen alltid må ødelegge.

 

Uansett hva noen deler, om det er et bilde, et spørsmål, eller en erfaring, så er det noen som må ødelegge tråden med å kaste ut av seg unødvendige ting- selv når det ikke en gang har vært nevnt i verken innlegget, eller kommentarene under. Slik som i går, når noen stilte et enkelt spørsmål om hundehus. Det tok ikke mange kommentarene før det kom.

 

Og alltid, uten unntak, så drar disse folkene “familiemedlem-kortet”. Hunden er et familiemedlem, den skal ikke ligge hele dagen aleine i et hundehus! Ikke et eneste sted i teksten, eller i kommentarene under, sto det noe om at hundene som hadde hundehus lå der hele dagen aleine. Ikke et eneste sted. Likevel bare må de fortelle andre hvordan det skal være!

Og dette irriterer meg. Det irriterer meg syk! Deler du et bilde av hunden din som står å drikker vann i fra vannskålen sin, tar det ikke mange minuttene før første kommentar om hvor mange ganger om dagen hunden skal ha nytt og reint vann i skålen- selv om dette ikke en gang er nevnt i innlegget. Folk har bare et behov for å fortelle andre hvordan de skal gjøre.

 

I går holdt jeg ikke kjeft. Jeg skrev en kommentar, ikke direkte til personen, men på et generelt grunnlag hvordan disse kommentarene alltid kom, og at konklusjonen, uansett hva det i utgangspunktet var snakk om, var at hunder er et familiemedlem, likestilte med f.eks barna i familien, og kom med en kommentar om at de likevel gjør forskjell. Rare greier.

 

Vedkommende som hadde dratt familiemedlem-kortet tok seg selvsagt nær av dette. Og det kan jeg forstå, siden vedkommende var den eneste som hadde kommet med en slik unødvendig kommentar. Og jeg svarer så klart på kommentaren. I utgangspunktet saklig, men jeg brukte også ord som “visse typer mennesker”, “hevde seg selv”, og “pinlig”.

 

Vedkommende blei selvsagt sur og begynte å bli en smule spydig og siden jeg visste hvor dette bar hen, så valgte jeg helt bevisst å trykke på knappene, for å få det ut av vedkommende. Jeg var ikke direkte ufin mot vedkommende som person, men jeg var en smule barnslig. Vedkommende skjønte egentlig ikke hva det hele dreide som om, det var tydelig.

Og som jeg visste, det tok ikke lang tid før det kom. Jeg er altså ei “Meggete kranglekjerring”. Rart det der, hvordan det var jeg som var ei meggete kranglekjerring, når det var vedkommende som drev og kommenterte på min kommentar. Jeg hadde kommentert kommentaren hennes først, om behovet for å komme med en slik unødvendig kommentar.

 

Det var vedkommende som holdt det gående under min kommentar. Jeg smurte bare på, så jeg var i grunn ikke noe bedre selv, men noen ganger trenger disse folkene, som absolutt må gape til alle andre, uten grunn, få høre at de er idioter, selv om jeg absolutt ikke sa noe om å være idiot. Jeg brukte ikke ordet nettroll heller. “Visse typer mennesker”, derimot.

 

Men Pensjonistgunna, og et par andre bloggere som har snakket om “nettroll” de siste par dagene, virker til å ha rett i en ting- jeg har lagt merke til det selv- og det er hvilken alder disse nettrollene er i. Det er den generasjonen som ikke er vokst opp med internett og hvordan det fungerer. Den generasjonen som måtte skrive inn til avisen for å ytre meninger.

 

Endelig har denne generasjonen fått en plattform hvor de kan få ut all frustrasjonen sin. Trur de da, for det er tydelig at de ikke veit hvordan man oppfører seg. Selvsagt finnes det nettroll i alle aldre, men jeg trur, uten at jeg heller har noen statistikk på det, at majoriteten er mellom 45-55 år. Jeg blogget om det for en stund siden selv, faktisk, hvis du vil lese.

 

♠ ELEVELE ♠

 

#personlig #nettroll #meninger #bedreviter #pinlig

14 kommentarer
    1. Auda – jeg havner visst under statistikken med alderen min – ikke at jeg er nettroll, men auch 😂😂

      1. He he… Det var akkurat deg jeg tenkte på når jeg skrev det 😉 Neida 😛 Men det er ikke tull det altså- det er ofte godt voksne (du er fortsatt ung i hodet du veit du) som sitter, spesielt på “Tv2” sine facebooksider og sier stygge ting om unge jenter, spesielt, og det er flaut det altså 😛

        1. Ja, ikke sant, den burde jeg skjønt kom, akkurat som tapen (fortsatt veldig glad for at det var den og ikke stiftemaskinen) 😂 😂 Blir vel uansett aldri voksen i huet jeg med den møllen svevende der inne, men om fem år er jeg på utsiden statistikken igjen 🤣 Men, ja det er skremmende å se hva godt voksne folk skriver – flaut – og ikke noe rart i barn blir forvirret av hvordan man skal oppføre seg. Nettvett burde vært obligatorisk å lære – jevnlig i alle aldre.

          1. Enda godt jeg faktisk fant en teip, så jeg slapp å kaste en stiftemaskin ja. Tenk om jeg hadde truffet deg i hodet da. Ha ha..

            Men ja, det er ikke rart at barn/ungdom mobber når foreldrene dems, og faktisk også besteforeldrene dems sitter og gjør nettopp det. Garantert at de slenger med leppa rundt middagsbordet også, slik at det ikke er til å unngå. Alle kan ikke være like smarte og oppegående, det må vi nesten bare godta, men helt ærlig skulle det ikke vært lov å være så teit.

    2. Må jo le litt av deg, da! Jeg vet at jeg i årenes løp har kommentert på måter jeg ikke burde – uten å ha ment noe vondt med det! Jeg har latt meg engasjere, og har “brust” meg opp…og noen ganger har jeg sikkert også virket temmelig belærende! Det er det som er en av fellene ved skriftspråket – at man ikke ser nyansene – og særlig ikke hvis det er noen man ikke kjenner godt. Uansett er det ikke om å gjøre å tolke feil for å få noe å belære om! 😉 Og – så kan vi være litt bevisste ift hva vi lar oss bli “Krenket” av! 😉 Er jeg litt sliten og lei en dag, så skal det mindre til, og da bør jeg ligge litt lavt i terrenget! 😉

      1. Alle kan formulere seg litt feil til tider, og det er helt klart en utfordring med skriftspråk- der hjelper jo disse smileyene en del 🙂

        Og selvsagt kan man bli engasjert, men å angripe andre av den grunn er faktisk ingen unnskyldning! Kan man ikke oppføre seg, uten å måtte belære andre, noe vedkommende her faktisk gjorde (ikke meg, for det var ikke mitt innlegg i utgangspunktet, men hu hang seg opp i min kommentar om slike mennesker, så det var jo gøy- ha ha), så bør man heller være voksen nok til å holde kjeft og finne seg en annen hobby. Enkelt og greit- i alle fall for oppegående mennesker. Der svikter det så klart med slike troll.

        Den eneste som blei krenket her var jo vedkommende, som ikke tålte å høre at man faktisk kan la være å slenge med leppa når det som blir skreket om ikke en gang er nevnt i innlegget, eller kommentarene. Jeg syns jo bare det var hysterisk (og teit) og terget henne ekstra med vilje, da hu nærmest startet usakelig- da er det gøy at alle kan se hvor jævlig pinlige folk faktisk er. Ha ha..

    3. Fint innlegg. (Jeg leste det innlegget ditt du linket til også.) Jeg er enig i det med alder. Men jeg fikk ett spørsmål i kommentarfeltet mitt idag hvordan jeg kunne vite alderen på nettroll som var anonyme, og at de fleste var 40 pluss. Og det kan man jo selvfølgelig ikke vite uten at de skriver noe som indikerer en alder. Men mitt inntrykk er likevel at mange er 40, 50 pluss. Det er man jo mest tydelig på facebook o.l og der folk ikke er anonyme. Og aner ikke hvorfor det er så mange “eldre” brukere som troller.

      1. Det er et godt spørsmål ja, men enig med deg- spesielt på facebook er det den aldersgruppen som står frem som mobbere/nettroll. Og det er trist. Veldig trist.

        Nå tenker ikke jeg at vedkommende som jeg kom utfor er en mobber i seg selv, vedkommende liker vare å slenge med leppa og skal fortelle alle andre hvordan ting skal være, på en svært unødvendig måte- kategorien nettroll er nok mest riktig.

        Ikke godt å si hvorfor noen er slik, men de gjemmer seg jo bak unnskyldningen om at en offentlig person får skylde seg selv. Hvorfor kan man jo bare lure på.

    4. Kjempekjipt egentlig at folk bare må.. Skulle ikke være så vanskelig å la være mener jeg. Jeg tenker det er bedre å teipe fingrene om man har et trøblete forhold til å bare måtte kommentere for å ergre. Deltar sjelden i diskusjoner, pleier å bli sulten av dem og siden jeg prøver å gå ned 100 gram er det lurt å skygge unna en stund 😉 Goood kveld <3

    5. Du har rett i det at som oftes er det godt voksne folk som ikke vet å oppføre seg, og kommer med sånne kommentarer. Da jeg fikk kattene ble jeg medlem av et par grupper på Face, men jeg orket ikke være med etter en stund. Makan til ufine kommentarer, som ikke hørte hjemme der, har jeg sjelden lest. Det nyttet ikke å legge ut noen ting, og det har ikke blitt noe bedre heller 😳

      1. Rart med det :/ Hadde moren min oppført seg slik på nettet hadde jeg seriøst kastet pc’en i hodet på henne! Ok, den var litt brutal, jeg skulle bare poengtere litt :O

        Trist at folk må holde på slik 🙁

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg