JEG LIKER IKKE DENNE UTVIKLINGEN.

 

Samfunn meg her og samfunn meg der.

 

I går måtte jeg ringe to banker. Først den ene for å vite hvordan jeg kunne legitimere meg på enklest mulig måte for å få bankid og så min egen bank for å bestille time for at de måtte stemple legitimasjonen min for å bekrefte at det er rett kopi. I min egen bank var det estimert ventetid på 87 minutter! Lite rutinert å ringe banken på en mandag. Jeg husker det fra når jeg selv jobbet i bank.  Jeg trykket for at de skulle ringe meg opp igjen slik at jeg slapp å sitte i telefonen å vente på svar.

 

Etter litt frem og tilbake får jeg bestilt time i banken min for å få lov til å treffe et menneske. Jeg liker ikke denne utviklingen. Har man ikke avtalt tid blir man møtt med lukkede dører og ansatte som ikke er interessert i å hjelpe før du på egenhånd har greid å bestille en time. Jeg har altså bestilt time. På venterommet er vi etter kort tid 3 stk. Det kommer tilfeldigvis ut ei ansatt som egentlig er på vei til å gå, men hu tar seg bryet med å spørre han ene om han trengte hjelp.

 

Han hadde ikke bestilt time, så hu begynner å spørre og grave om hva han vil. Ute på venterommet må han altså opplyse for alle som sitter der hva han ønsker. Private saker altså! Det er ikke snakk om å la han komme inn på et kontor, ikke en gang når hu faktisk tar seg bryet med å sjekke kalenderen sin for en åpen tid til møte fikk han bli med inn. Døren lukkes og mest sannsynlig låses bak henne. Jeg visste ikke hvem jeg skulle til, så jeg fikk ikke trykket på den maskinen de har.

Jeg får altså ikke varslet at jeg er der. Jeg tenker som så at vedkommende som har meg i kalenderen sin kommer ut å henter meg når det er min tur. Når mannen som på en lite profesjonell måte hadde fått hjelp henvender hu seg til meg. Jeg sier at jeg har avtalt møte, men at jeg ikke veit med hvem. Hu løper avgårde med legitimasjonen min for å se om hu kan finne rådgiveren som skulle hjelpe meg. Etter henne skriker jeg at jeg kun trenger kopi av legitimasjon med stempel.

 

Hu kommer tilbake med en rådgiver som er lite hyggelig! Hu sier at hu hadde fått beskjed om at hu skulle scanne inn passet mitt i systemet. Jeg svarer som sant er at det skal jeg ikke, jeg skal bare ha en kopi med stempel av førerkortet mitt, etter avtale med den andre banken. Nei, det visste hu ingenting om, så hu hadde egentlig ikke lyst til å hjelpe meg. Jeg blir en smule irritert og sier at jeg har bestilt time for å få stempel om rett kopi av legitimasjon. Det hadde tatt maks et minutt.

 

Hu virker motvillig til å egentlig hjelpe. Fremdeles står vi ute i venteværelset, selv om jeg har bestilt time. Hu sier tilslutt at hu skal hjelpe og nesten løper avgårde. Jeg løper etter, men da får jeg slengt døren i fleisen med beskjed om å vente. Altså, hallo! Jeg har bestilt time, jeg forventer å komme innenfor dørene til min egen time og for å få den hjelpen jeg skal ha. Denne utviklingen til bankene, der de blir irriterte for at privatpersoner kommer for å spørre om hjelp, syns jeg er frekk!

 

♠ ELEVELE ♠

 

#personlig #samfunn #frekk

16 kommentarer
    1. Jeg tror jeg hadde blitt RASENDE!! Det er liksom ikke mulig å få snakke med FOLK mer…Alt skal være på nett og digitalt…Jeg blir helt sinna!! 🙁

      1. Her må det planlegges i minste detalj når man skal i banken, og jeg ringte jo til og med i forkant og spurte om det var greit at jeg kom- fikk ikke snakke med “Halden” selv så sentralbordet tok den samtalen for meg. Likevel blir man møtt med sure miner og låste dører. Skikkelig dårlig stil altså!

    2. Bankene begynner å bli nesten verre enn NAV

      Eg har lån i banken og spurte om å legge et forbrukslån inn i huslånet -eg fikk avslag.
      Så spurte eg om ¨få låne peger til ny bolig og selge min så eg slapp dyre utgifter- De ringte meg i 3 dager eg ringte tilbake og endelig fikk vi kontakt. Eg trodde de var optimistiske siden hun brukte så mye tid for å få fatt i meg,men neida, hun sku bare fortelle meg at eg hadde søkt om å innlemme forbrukslån ( som eg brukte på online skole) og fikk avslag, jada svarte eg, ja det er NEI nå og. Omtrent sånn slutt å søk…hallo…om situasjonen har endret seg får man søke igjen. Det er en av tigene de sier når du får event avslag. Så eg spurte men hvorfor ringer du.kunne du ikkje bare sendt en mail? Ja nei dette var sensitive saker….jaha…at eg IKKJE får lån er senstivt? hahahahaha omg….
      Gjett hvem som fikk lån i ny bank 😀 og skifter bank i neste mnd 🙂 OG eg har kjøpt nytt hus 😀 ædda bædda banken -you snooze you loose

    3. Herrefred,, ja det blir ikke enklere ser det ut til. Det har skjedd mye fra den tiden Bankene tigde og ba om overgang fra kontant utbetaling av lønn til lønn over bank og sjekk konto. Da ekstisterte det en garanti !!! om at det aldri skulle bli gebyr på å disponere egne penger (som lønnskonto er). Men hva har skjedd ???

      1. Utviklingen på de fleste plan er hårreisende.. Blir helt matt. Med mindre du har en bedrift som går godt i pluss, eller har millioner på bok så betyr man ingenting for bankene lenger.. Tragiske greier.

    4. Sånn skal de ikke være, og jeg hadde blitt fly forbanna på sånn behandling. Du burde klage på dette her, for det er ikke bra kundebehandling. Vet at det er slik at det legges opp til at veldig mange tjenester skal ordnes av kunden selv på nett, MEN det er alltid tjenester som man ikke kan ta selv. Da skal man bli møtt på en ordentlig måte, og i alle fall ikke prate om personlige ting ute på venteværelset. Kjenner jeg blir forbanna bare å lese om dette…. 😡

      (https://nouw.com/veraxxlynn)

      1. Ikke sant? Nå var jo ikke det jeg skulle så veldig “viktig”, men det er liksom en prinsippsak hele greia- at selv når man har bestilt time så blir man møtt med låste dører og lite behjelpelige folk som i tillegg er sure.. Jeg fikk en melding i dag, hvor det sto at jeg hadde besøkt banken i går og om jeg kunne rangere opplevelsen fra 1-10 der 10 var best. Hadde jeg kunne gitt de minuspoeng hadde jeg gjort det- de fikk en 1’er.

    5. Den der utviklingen har skjedd fort. Tror bankene ligger dårlig an for folk skjønner ikke mer hvorfor de skal ha en bank å gå til når man får så lite hjelp. Jeg tenker at de fleste vil ha en lokal bank å gå til men med den hjelpen som er å få nå rømmer mesteparten over til banker som kun er på nett og det er ikke veldig rart. Hadde blitt forbannet så det holdt.

      1. Ja, men man får jo ikke mer hjelp av bankene på nett heller, dessverre. Eneste er man man “slipper å forholde” seg til sure folk… Men noen ganger er jo det like greit. DNB er ganske så desperate nå. De valgte jo for noen år siden å satse stort på bedriftsmarkedet, og da blei privatkundene litt glemt, avtalene blei dårligere og de begynte å rømme til andre banker. Nå prøver de desperat å få tilbake kundene sine, men langt i fra alle har tilgitt de. Trist når det blir slik :/

    6. Makan til dårlig service! Bankene er en servicebedrift og er der for å hjelpe. Håper de hadde en dårlig dag i banken din den dagen du var der og at de er litt hyggeligere til vanlig (selv om jeg tviler…) Tenk på alle de eldre og oss halvgamle som ikke er født og oppvokst med all denne digitale hverdagen som ettehvert omgir oss. Jeg er vel i banken ca en gang pr år sammen med min mann, og da føler jeg av og til at min “personlige rådgiver” (som aldri er samme person fordi kunden skal slippe å måtte vente om saksbehandleren er på ferie eller borte) like gjerne kunne snakket hebraisk eller gresk. Mitt ordforråd mangler alle disse “bankfolkbegrepene”.

      1. Håper også dette bare var en engangstilfelle, men har hørt fra flere at sånn har de blitt. Triste greier. Hjelper jo ikke å bytte bank heller, for alle banker er jo slik nå. Når jeg jobbet i bank (2010-2014) så begynte denne digitaliseringen. Jeg hadde vondt av alle besteforeldre der ute som brått måtte lære nettbank og alt det der. Mange klarte det så klart kjempefint- hadde f.eks et ektepar på over 80 år som taklet nettbanken bedre enn de fleste andre i 40 årene- men det var også mange som sleit skikkelig og gruet seg som noen gale for å komme i banken fordi vi hele tiden måtte mase på de at de må finne andre løsninger. Det var ikke særlig gøy, men vi var i det minste hyggelige og serviceinnstilte på den måten vi fikk lov til 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg