PERSONLIG- SOM DEN UTSPEKULERTE SLEIPINGEN JEG ER.

 

Jeg er veldig snill og grei altså, men jaggu er jeg sleip, og til og med utspekulert innimellom også. 

 

Jeg har allerede vært av gårde for å avgi min stemme i stortingsvalget. Jeg er som nevnt tidligere ikke veldig politisk engasjert, men jeg syns det er veldig viktig at man faktisk bruker den stemmeretten man har, uansett hvilket parti man stemmer på. Å stemme blankt er bedre enn å ikke stemme i det hele tatt. 

Jeg er litt der at hvis man ikke bruker stemmeretten sin når det er valg, så har man heller ingen rett til å klage når “samfunnet” ikke er der man vil ha det. I år har jeg brukt en nok så sleip, og kanskje til og med utspekulert måte, for å få noen til å stemme. Kristoffer hadde ingen planer, som alle år før, om å stemme. 

Når en da politisk “diskusjon” oppsto og han brått hadde en mening var jeg selvsagt på han med en gang. Resten av huset også, for den saks skyld, bare så det er sagt. Han blei litt mer på glid da altså og vurderte kanskje i et par sekunder om han faktisk skulle bruke stemmeretten sin. Jeg var ikke helt overbevist. 


Kristoffer Doffen syns det er mer enn nok med én hund, men har til nød godtatt at jeg faktisk skal ha 2 Ulvehunder. Men, alle kan vel se at denne fine 2-beinte guttetassen har plass til mer enn 2 hunder i livet sitt? 

I forrige uke kom jeg med en liten “trussel”. Trusselen var ikke mer alvorlig enn at om han ikke brukte stemmeretten sin, så hadde han heller ikke lov å ha en mening, ei heller om hvor mange hunder jeg har. Noe han har en sterk mening om. Så, hvis han ikke stemmer i dag, kommer jeg til å adoptere en hund. 

Gjett hvem som skal stemme i dag. Joda, Kristoffer Doffen kjenner meg såpass godt at han veit at jeg så absolutt kommer til å adoptere en liten hund hvis han ikke bruker stemmeretten sin i dag. Han kjenner meg også såpass godt at jeg står for det jeg sier og kommer ikke til å adoptere noen hund hvis han stemmer.

På den sleipe måten har jeg altså fått en ikke-stemmer til å stemme i dag. Kjipt for meg som “ødelegger” for meg selv for å berike mitt eget liv med en liten tass til i flokken. På en annen side er han på jobb og har ikke stemt enda, så det finnes en sjanse for at han glemmer det, selv om jeg har minnet han på det. 

 

Er du noen ganger sleip og utspekulert? 

 

___________________________________________________

#personlig #utspekulert #sleip #vilje #valg #mening #stemmerett

___________________________________________________

16 kommentarer
    1. Hehe, sånn det skal gjøres ;P
      Fikk min kjære til å stemme gangen jeg og 😛 Han er litt for lat til å gidde. Synes ingen er verdt å stemme på, men da kan man faktisk bare stemme blankt også 🙂 Men tror han endte opp med å stemme på et parti allikevel 😉

    2. Søtmonsen ): He he- det funket da 😛

      Det er vanskelig å få “sofaslitere” under valget til å forstå at det er bedre å stemme blankt, enn å ikke stemme i det hele tatt- de trur jo ikke det utgjør noen forskjell, men det gjør det jo 🙂

      Så bra at du fikk han til å stemme, og så kjekt at han faktisk fant et parti han ville gi stemmen sin til 😀

    3. Ja det er utspekulert og sleipt..for om man ikke føler for å stemme..så skal man da ikke det! og tenk om han stemmer helt feil..i forhold til hva du egentlig vil..hihih..men kanskje en måte å få han på gli..og gjøre det…jeg skjønner at mange syns det “teit” av de som ikke bruker stemmeretten..men jeg er en av dem som aldri har stemt! jo engang..og da stemte jeg bare det samme som mamma…Jeg HATER politiske diskusjoner..vokste opp med krangel hjemme ALLTID rundt valget..og har fått helt avsmak..Jeg klager også sjeldent..så MEG får du ikke lurt avgårde..og hvorfor mener du det er bedre å stemme blankt? Det blir jo akkurat det samme syns jeg..Men, vi er alle forskjellige..men JEG gjør det bare ikke..Da må jeg jo vite nok om alle de forskjellige..det gjør jeg ikke..så..holder meg unna..Men, godt valg!! ha en god dag!

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Det står da klart og tydelig i teksten at jeg ikke bryr meg om hvilket parti man stemmer på, så lenge man stemmer. Når jeg sier til folk at de bør stemme, så sier jeg ikke at de må stemme FrP fordi det er det partier jeg stemmer på. Jeg bryr meg ikke om de stemmer AP jeg, selv om det er helt på andre siden av skalaen av hva jeg selv velger. Det er jo ikke det det dreier seg om her. Det dreier seg om å bruke stemmeretten sin, for å faktisk være med på å forme samfunnet man lever i og deler med andre. Selv om man ikke er politisk engasjert, eller klager på ting og tang, som man gjerne bruker som argument, så er likevel hele livet og samfunnet man lever i politisk. Når du går til fastlegen din så er det politisk. Når du får lønn, trygd, støtte, eller bidrag på kontoen din så er det politisk. Når du er å handler matvarer, med eller uten norskeflagget på matvarene, så er det politisk. Når du trenger politiets hjelp, brannvesenet, eller kanskje til og med mattilsynet, så er det politisk. Selv når du bruker veterinæren er det politisk.

      Og selv om resultatet blir det samme om man sitter hjemme i sofaen og ikke bryr seg, eller om man stemmer blankt, så er det likevel en stor forskjell på det. Det er forskjell på å få inn 1000 stemmer, hvor av 50 av de var blanke, enn å kun få unn 950 stemmer, fordi 50 har valgt å bli hjemme. Å stemme blank viser at du bryr deg om samfunnet du og jeg lever i, men at du for eksempel ikke er enig i politikken de forskjellige partiene står for, i alle fall ikke nok til at du vil at din stemme skal gå til de. Det viser at du bryr deg, men at du ikke er enig, men derfor/likevel vil ha en forandring, på et litt annet plan enn kun et regjeringsskifte. Det kan for eksempel få partiene til å forstå at de kanskje må tenke nytt, at de må se andre muligheter og at det kanskje må en forandring til på flere plan. De får vel ikke det samme inntrykket av folk som “ikke gidder” å stemme fordi de ikke gidder. Slike mennesker vil ikke kunne utgjøre en forskjell der, fordi politikere ikke får inntrykk av noe standpunkt annet enn at de “ikke gidder”.

      Uansett er det trist å lese at det har vært så ekstreme politiske krangler i oppveksten din at du har fått helt avsmak for alt som heter politikk. Jeg er heller ikke politisk engasjer og diskuterer sjeldent rein politikk- eneste gangene jeg kan diskutere noe veldig politisk er nettopp i slike situasjoner jeg har skrevet om i innlegget, sammen med nære venner og familie. Å begi seg ut på en politisk diskusjon på nett, eller på åpen gate er uaktuelt for min del 🙂

      Ha en fin-fin dag du også 🙂

    5. Hihi, det kalles kvinnelist, og det er absolutt lov! Man må bruke stemmeretten for å kunne ha noe å si seinere, det mener nå jeg! Så – fram med triksa, alle sammen! 🙂

    6. bedre å stemme blankt enn ikkje
      eg stemte blankt i fjor,men i år var eg så redd for at feil parti skal få for mange stemmer at eg MÅTTE stemme noe….eg bestemte meg og ombestemte meg flere ganger i valgboden….syns de fleste er dust….men enig med deg…man bør helst mene noe om noe så viktig

    7. Margrethe: He he.. Heldigvis har han lik humor som meg, så jeg kommer vel til å få tilbake med et eller annet en eller annen gang 😛 Men, jeg vant denne runden, selv om jeg også tapte litt 😛

    8. cuskima: 🙂 Så kjekt at du har stemt og det er vanskelig å velge syns jeg. Jeg er jo enig med mye med mange partier, og hadde jeg kunnet gi flere stemmer hadde jeg sikkert gjort det 🙂 Men, jeg har gått for det jeg syns er viktigst og har lagt mitt valg på det partiet som også har disse tingene som hjertesak 🙂

    9. Jeg forstod det Elin..men man må vite litt om det man skal stemme..og det er DER jeg ikke klarer å henge med…Så om jeg stemmer..så aner jeg jo ikke…Men jeg VET at mange synd det er trist og utrolig dumt å ikke bruke stemmeretten..men det er min rett og ikke gjøre det også…;-) Men ha et godt valg! og en god kveld!

    10. dvergpinschere i mitt hjerte: Eller hvis man ikke veit, så kan man stemme blankt 🙂 Da trenger man ikke å vite noe om partiene, for ingen av de får en stemme 😉 Men ja, man kan ikke tvinge noen som ikke vil stemme til å stemme, men jeg syns det er helt på sin plass å synes det er dumt at når man er så privilligert med å få lov til å være med å bestemme landets fremtid ikke benytter seg av den. Som ei annen blogger så fint sa (som jeg ikke husker navnet på i farten nå, dessverre) : stemmerett for kvinner, gratis sykehus, en god eldreomsorg, støtteordninger økonomisk, bare for å nevne noe, er det ikke “soffafolket” som har bidratt til at har skjedd. Noe å tenke på, syns jeg 🙂

    11. cuskima: Det er så hyggelig å se deg inne på blogg innimellom igjen 🙂 Ser deg jo på facebook, men jeg er jo ikke der så alt for ofte heller 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg