NÅR MAN BEGYNNER Å HISSE SEG OPP PÅ EN ANSATT.

Det er ikke meningen å bli frekk, men jeg mister litt tålmodigheten innimellom.

 

Jeg hadde et gavekort jeg skulle bruke opp – 2 000 kr. Jeg var på shopping forrige uke, men da greide jeg kun å svi av rett under 600 kr. Jeg hater shopping og må vite hva jeg skal ha og så er det rett inn og rett ut. Når jeg var der forrige uke visste jeg bare om én ting jeg skulle ha og hadde ikke tålmodighet til å lete etter noe mer. Shopping er vanskelig, og kjedelig.

I dag kom jeg på en ting til jeg ville ha så jeg spurte ei venninne om hu ville med. Jeg hadde fortsatt rett over 1 000 kr igjen på gavekortet etter at jeg hadde funnet det jeg visste jeg skulle ha. Har ikke kommet på noe annet på de ukene jeg hat hatt gavekortet så jeg kom på den lure ideen at vi skulle svi av 1 000 kr på undertøy. Det er noe vi begge trengte så det var lurt.

Vi drar med oss undertøy for 1 096 kr. Jeg visste jeg hadde noe over 1 020 kr igjen på gavekortet, så jeg sa til den ansatte at jeg ville betale 1 020 kr fra gavekortet og resten på bankkortet. Og det er her det begynner. I hennes hodet skulle jeg bare dra gavekortet og så skulle den automatisk trekke det beløpet som var igjen på gavekortet, for så å avregne restbeløpet.

Det syns jeg virket veldig rart – det er ikke første gang jeg har betalt med gavekort, og jeg har aldri hørt om den måten før, men ok, nye ting skjer – og som ventet blei kortet avvist. Jeg sa at hu manuelt må trykke inn beløpet jeg skal betale fra gavekortet og så trekke resten på kortet, men hu ville liksom ikke høre. Hu begynte å “forklare oss hvordan det fungerer”.

Jeg syns fremdeles henne forklaring virket veldig feil, og jeg prøver å si igjen at det kun er 1 020 kr på gavekortet, så det må jo trykkes inn og så betale restbeløpet med kort. Venninnen min prøvde hu også, men det resulterte i at hu kom helt opp i ansiktet vårt – kun skjermen i kassen som stoppet henne – og sa med en tone, opp til flere ganger: “Det jeg prøver å fortelle dere er….”

Og så kom det en forklaring som ikke hang på greip! Og jeg kjente jeg begynte å bli irritert, for ærlig talt. Jeg har et gavekort, som fungerer på absolutt alle butikker på hele senteret, og det må være mulig å tømme gavekortet og så betale restbeløpet enten kontant, eller på kort. Da hadde hu brått en unnskyldning om at det var ofte disse kortene ikke virker hos dem.

Hæ? Da er det jo deres system det er noe galt med. Det er ikke sånn at noen ganger virker et kort, og ande ikke. Kan du vennligst bare taste inn kr. 1 020 slik at jeg kan betale det med gavekortet og så resten på kort? Kollegaene hennes begynte å reagere på samtalen vår og kommer bort for å hjelpe og sier at hu må taste det inn manuelt i kassen først.

Men på et, eller annet vis greide hu å overtale kollegaen som kom bort at maksbeløpet på gavekortet skulle trekkes automatisk og så skulle restbeløpet automatisk komme opp etter det. Jeg kjente at tålmodigheten min begynte å bli lav, det samme med venninnen min, så hu spør om ikke det finnes en slik maskin vi kan sjekke saldoen på. Det gjorde det så vi trasket dit.

Jeg sjekker saldoen og det er nøyaktig kr. 1 030.30 på kortet. Vi durer tilbake og ender heldigvis opp i kassen til hu andre kollegaen som prøve å hjelpe. Jeg sier at det er kr. 1 030.30 igjen på kortet, og at det må da være mulig å taste inn det manuelt så jeg får tømt gavekortet og så betale resten på kort? Joda, det var ikke noe problem, hu må taste inn beløpet manuelt først.

Og da kjenner jeg at jeg blir litt irritert på hu første ansatte, som står i kassen ved siden av, så jeg kommer med en kommentar om at ja, det var det vi begge to prøvde å si i sta, men som hu nektet for! Den første ansatte hører så klart dette, jeg sørget for at hu skulle høre det, og ser bort på oss. Jeg ser bare tilbake. Og det får oss til å tenke på det hu sa om kort som virker, og ikke.

Selvfølgelig virker det ikke å dra et gavekort med kr. 1 030 på et beløp på kr. 1 096 – det er jo ikke dekning på kortet! Et visakort hadde blitt avvist det også, med mindre du har et visakort med “reservekonto”. Da skjønner jeg hvorfor “noen kort virker og andre ikke”! Hu har jo lurt sykt mange mennesker, som ikke har fått handlet i det hele tatt, eller som må betale fra egen lomme.

Jeg blir ikke særlig imponert over slike ansatte, som tydeligvis ikke har lært seg systemet, selv om kollegaen prøvde å fortelle hvordan det var og trur at det er normalt at noen gavekort virker, mens andre ikke. Liksom hallo? Eneste gangen gavekortet trekker beløpet automatisk er når du har nok dekning på kontoen, så enkelt er det. Forhåpentligvis har hu lært noe i dag.

 

ELEVELE

 

#personlig #kundeservice

10 kommentarer
    1. Skjønner innmari godt at du begynte å bikke over mot en smule ukontrollert irritasjon. Merket pulsen økte bare av å lese. Man har vært borti noen sånne gjennom et langt liv. De går fullstendig i vranglås! Det nytter ikke ikke hvilken nøkkel man prøver, det er dødfødt.

      1. Ja, dødfødt var akkurat det det var. Og irriterende for jeg var jo på vei til å ende opp med å ikke få med meg nytt undertøy hjem! Ha ha… Men ok, hu har jo sørget for at butikken har tapt masse penger på alle de kortene som “ikke virker” 😛 Det tipper jeg sjefen skulle likt å visst 😛

    2. Ja, noen ganger bare GÅR jeg. Sier at DETTE gidder jeg ikke, og går aldri dit igjen. Tenker at de ikke fortjener mine penger år de er SÅNN!! 😀 Men det skal litt til før jeg reagerer så kraftig 😀

      1. Jeg var ganske nære i går, men heldigvis kom hu andre til fornuft og kom på hvordan man faktisk gjør det 🙂 Hvis ikke hadde jeg snappet 😛 ha ha

      1. Slike folk gjør jo så butikken taper en del penger, og det er trist :/ Nå ordnet det seg heldigvis helt på tampen for vår del, så de fikk beholde salget sitt 😛

    3. Å herregud.. Jeg hadde tippet så til de grader, du aner ikke!
      Hun har antagelig husket feil av hvordan restbeløpet regnes ut på kassen i det de drar den der scanneren over strekkoden på kortet etter at varene er slått inn! Å regne ut sluttsum etter at samtlige varer, minus eventuelle fratrekk (les; gavekort) er registrert, er jo brått den funksjonen kassaapparater har der det bedrives salg av varer og/eller tjenester! – Liksom dette er en funksjon kun kassaapparatet har, da betalingsterminalen kun opererer med den summen den har fått innpodet.. Men ironisk nok, må en jo kunne si, er terminalene imidlertid en jævel på å reagere pronto på kort der det ikke er dekning! – Også gavekort *haha*
      Når det er sagt, kan vi alle ‘miste hodet’ fullstendig innimellom, og det så til de grader også! Men jeg mener.. Selv om hun hadde hatt rett i det hun sa.. Når metoden hun går for ikke funker for andre gang, og hun blir minnet på muligheten for manuell inntasting, -så går man jo uansett for det fremfor å holde det gående med det 4, 5, 10 og 31 mislykkede forsøket med en teknologi som da, i et sådant fiktivt tilfelle, åpenbart hadde sviktet! 😀 😀 😀

      1. Noen ganger kan man miste hodet litt ja, det er helt klart. Men jeg fikk meg nytt undertøy til slutt, så slapp jeg stresset med å komme på noe annet å shoppe 😛 ha ha..

        Men ja, bare trykk det inn manuelt liksom, ikke vanskelig i det hele tatt 😛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg