DET ER VANSKELIG Å SITTE PÅ HENDENE SINE HELE TIDEN.

Noen ganger kan jeg faktisk ikke dy meg!

Det verste man kan gjøre, er å være medlem i visse grupper på facebook. Kanskje spesielt hunde- og kattegrupper. På den ene siden har du alle bedreviterne, på den andre siden har du de som nekter for at de har noe som helst ansvar for eventuelle skader dyret ditt gjør på andre sine eiendeler og eiendom. Jeg blir så matt at bulken jeg har i pannen etter alle panneklast bare blir større og større!

Som regel greier jeg utmerket fint å bare lese, eller scrolle videre, men noen ganger greier jeg ikke å ikke si noe. Den største forskjellen på hund og katt er at katter får lov til å gå fritt ute. Det er liksom ingen som bryr seg om hva katter gjør, bortsett fra én og annen nabo som er dritlei kattebæsj i blomsterbedet sitt. Utenom det, så går det som regel smertefritt for seg at katter lever sitt eget liv.

Men så har du noen tilfeller der katten kan komme til å gjøre skade hjemme hos en nabo. For eksempel ved å hoppe inn et åpent vindu og “ta for seg”. Merkelig nok er dette naboen sin egen skyld fordi han valgte å ha vinduet åpent. Ja, ok, så bare fordi at du har katt så skal ikke jeg få lov til å lufte ut av mitt eget hjem, for jeg må jo forstå det at din katt kan finne på å hoppe inn og ødelegge noe?

Hvorfor i alle dager er det slik at folk med katt er så motvillige til å ta ansvar for kattene sine? Det er ikke sånn at katter går inn med viten og vilje for å ødelegge, men det betyr heller ikke at hvis det skulle vise seg at katten din har vært uheldig. så er du fritatt for ansvar. Jeg blir så inn i hampen irritert over slike holdninger! Selv om du vil ha katt, så betyr ikke det at naboen din vil ha katt, så ta i det minste hensyn!

Panneklask!

 

 

ELEVELE

 

#meninger #hverdag #katteeier #orkerikke

6 kommentarer
    1. Dobbelt panneklask – og heeeelt enig! Jeg har en nabokatt som alltid er inni garasjen min (den er gammel og litt sprekkete) – og katten går over opp panseret – over taket og ned igjen…..! Men det går lissom ikke an å få gjort noe med? Annet enn å bygge en ny tett garasje, men det har jeg jo ikke råd til….! Sååååå – grrr… 🙂

      1. Det er liksom vanskelig å gjøre så mye med, enten må jo eier ha katten sin mer hjemme, eller i det minste være villig til å gjøre opp for seg hvis katten skulle komme til å ødelegge noe (det er i grunn det minste jeg syns de bør gjøre) 🙂

    2. Det stemmer nok at katter slipper mye lettere unna ansvar for ugang, og det kan ha noe med båndtvang å gjøre. Men det burde slett ikke frita eier for ansvaret. 🤗 nemlig.

      1. Ja, båndtvang er det største forskjellen, men jeg mener at katteiere ikke er fritatt mot ansvar av den grunn. De klikker i vinkel hvis noen kommer i skade for å kjøre på katten dems som løper rundt i gatene, men å sørge for at katten ikke løper rundt i gatene, det er de ikke så interesser i – merkelig nok :/

    3. Akkurat det forstår jeg godt ja, og jeg vet godt at mange blir irriterte på utekatter når de gjør fra seg i andres blomsterbed.

      Derfor er jeg glad jeg har innekatter. Da slipper jeg naboenes irritasjon, og en kjempestor fordel er at jeg slipper å være engstelig for at kattene skal bli påkjørte.

      Derfor brenner jeg for at borettslag burde ha båndtvang på katter også. Hva om hundene skulle gått løs på den måten? De ville også gjort fra seg på andres tomter. Ingen vil heller ta andre hunders avføring. Det er lov til å tenke.

      Da vi hadde huskatt var han innekatt. Han ville ikke ut, for han så at abyssinerne våre var innekatter. Huspusen vår hadde det kjempegodt som innekatt.

      Ønsker deg en kjempefin torsdag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Jeg også har utekatter (ikke nå da, som hu har vært savnet i over et år), men jeg tar jo grep hvis katten min er til plage for andre 🙂 Naboen har ca. 8 katter og jeg må si jeg er rimelig lei av at de bruker hagen vår som toalett (jeg hadde en evig kamp med å finne dritten før Ellinor spiste den), men jeg pleier å løse det med å sende Petter etter de, så tar det noen uker før de tørr å komme tilbake 😛 ha ha.. Petter vil jo bare hilse, men det veit jo ikke kattene 😛 Men det er liksom det som irriterer meg da, dette med ansvar. Det er akkurat som at de skal ha katt, men å ta ansvar er liksom ikke så viktig for det er jo lov for katter å gå fritt ute :/ Jeg bare skjønner det ikke. De skriker og banner når noen kommer i skade for å kjøre på katten dems som er ute å tusler i gatene/veiene (full forståelse for de som bare stikker av, spesielt hvis katten ikke er død), men de er jo ikke villige til å gjøre noe for at katten ikke skal gå der heller. Bare ta litt ansvar og vis litt hensyn liksom :/ Jeg kjøpte sånn grønn gelé til ei tidligere nabo som var plaget med at absolutt alle katter – inkl min utekatt og INNEKATT (kremt) – brukte blomsterbedet dems som kattedo. Jeg følte med de, så jeg tok i alle fall mitt ansvar med å holde kattene unna 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg