LOKALT, ELLER NETTBUTIKK?

 

Handler du på nett går butikkene i gågaten konkurs- så enkelt er det. 

 

Mange lokale butikker går konkurs. For å holde en butikk ved live er man avhengig av kunder. Kunder som handler. Butikken har husleie og strømleie de må få dekket inn, i tillegg til lønn, varekostnader og alt det som naturlig følger med. Husleien til en butikk er mye dyrere enn å leie et lager hvor man bare stabler inn varene- det er tross alt ingen som skal se på varene. Der har du enkel matematikk på hvorfor nettbutikker gjerne er litt billigere enn lokalbutikken. 

Når en butikk i gågaten går konkurs ser man den ene etter den andre kommentaren om hvor trist dette er. Og det er trist. En gågate uten butikker er ikke mye kjekt. Én av få dyrebutikker her i byen hadde konkurssalg i begynnelsen av oktober. En dyrebutikk som forøvrig ligger på det eneste senteret vi har igjen. Ikke at vi trenger mer enn et senter, jeg syns bare det er teit at senteret ligger “langt” vekk i fra gågaten, i motsetning til senteret som nå skal bli leiligheter. 

Jeg spurte ei som kommenterte om hvor trist det var at dyrebutikken hadde gått konkurs om hvor hu handlet utstyr til sine dyr. Svaret var at hu handlet alt på nett, men hu syns det var så koselig å gå inn på dyrebutikken bare for å se på ting. Ok, så vedkommende er én av mange folk som er grunnen til at butikken faktisk gikk konkurs. Skjønner ikke folk dette, at butikkene er avhengig av betalende kunder for å overleve? Det er logisk. Man overlever ikke på folk som ser på.

Jeg også handler en del på nett, det er jeg den første til å innrømme, men det er stort sett fordi de ikke har de tingene jeg skal ha på butikken. Fóret jeg bruker på Petter f.eks, selger de ikke på noen butikker i nærheten. XXL har det fóret, men da må jeg altså over til Sverige, og det blir jo feil det også, på en måte. Ellers prøver jeg så langt det lar seg gjære å handle lokalt. Jeg syns det er verdt å betale de få kronene det koster ekstra, hvis det kan holde lokalbutikken i live. 

Og det er mange fordeler med å handle lokalt, selv om det kanskje koster litt ekstra. Lokalbutikker støtter aktiviteter gjennom sponsing og samarbeid med lokale lag og organisasjoner, lokalbutikker gir arbeidsplasser til folk i nærmiljøet, og det skal nevnes at det er mye mer miljøvennlig enn å handle på nett. Det er mange flere fordeler enn dette, jeg nevner ikke alt. Jeg vil bare oppfordre til å handle mer lokalt, slik at butikkene i gågaten har en sjanse til å overleve. 

 

♠ ELEVELE ♠

 

________________________________________________________________

#personlig #lokalbutikk #konkurs #gågate #butikker #netthandel

________________________________________________________________

18 kommentarer
    1. Jeg handler alltid i butikk, aldri bestilt noe på nettet..men det er fordi jeg er redd det skal være noe surr og at jeg må sende tilbake og slikt.. 🙂 Kjedelig om alle butikker ble borte ja.. Ha en fin kveld 🙂

    2. annebe: Det er skikkelig kjedelig når man bestiller feil ting på nett- har gjort det ofte 😛 he he.. Jeg handler en del på H&M. Når jeg bodde i Lindesnes var det over en time til nærmeste H&M (den kom til Mandal helt på slutten) så da handlet jeg på nett. Nå bor jeg jo i Halden, men det meste av butikker, så nå tar jeg meg heller bryet med å gå på butikken 😛

    3. Jeg med min bipolar, som også har tendenser til adhd handler så langt det lar seg gjøre i butikkene lokalt, da får jeg det med en gang. Når jeg egentlig helst ville hatt det i går.

    4. Det blir sånn med alt liksom… Matbutikker, dyrebutikker…osv. Sånne butikker som ikke er kjedebutikker f eks, innvandrerbutikker eller andre, må ha dyre priser og er lite besøkt. Så går de konkurs …

    5. Ja det er så sant…og jeg er foreløpig en som går i butikker, fremfor å handle på nett…Jeg liker å se tingen….PRøver å handle det jeg kan i nærbutikkene…men her på Tofte er det ikke så mange butikker…akkurat pga dette tenker jeg….men der jeg kan, prøver jeg å handle…som feks bokhandelen til jul…det koster jo likt i alle disse kjedene…omtrent…så da blir det julegaver der..men…nå er det jo mer og mer lydbøker igjen da…som man laster ned på nett!!! Da forsvinner jo det også….Er nok ikke lett med vanlig butikk lengre nei….

    6. Man er mere sosial når man går i butikk og handler. Og dessuten er det bedre for helsa enn og sitte foran pc-en og bestille mat. Min lille butikk er kiwi og er kanskje byens minste og det blir fort kø foran kassa. Ha en fin kveld.

    7. Så det senteret skal bli leiligheter, ja…. jeg og prinsessa var innom der i sommer – var vel bare Cubus igjen (med opphørssalg)! Trist når alt blir lagt ned! Men – ja, helt logisk, en kan jo ikke ha en butikk som folk bare går og ser i….. nett er kjekt, men det er jo noe eget å gå rundt og handle da! Klem <3

    8. Jeg handler i butikken, synes det er greit å se og bestemme, kanskje prøve om det gjelder klær, før jeg handler. Men flere og flere handler på nett fordi dette er lettvint… Mange går i butikkene og ser, for så å gå hjem å bestille på nett. Og flere butikker bytter varer kjøpt på nett også, feks H&M. Ikke alltid like kjekt for butikkene kanskje men sånn har verden blitt. Jeg håper fortsatt butikkene får leve, for det er mye koseligere å besøke butikker og se virkelige folk 🙂

    9. Handler lite på nett, noe sminke ja, men langt fra alt. Jeg prøver også å bruke den lille lokale matbutikken vi har her, for den er gull verdt på dager jeg ikke har ork til store travle butikker, der treffer jeg gjerne noen kjente og det er ikke langt å dra dit. Alle må ta vare på det vi ønsker å beholde, ellers blir det kroken på døra.

    10. Jeg gjør begge deler. Klær handler jeg nesten alltid i butikk, og kosmetikk. Det eneste jeg bestiller på nett egentlig er bøker (amazon) og garn. Jeg er nok mest en hands-on-shopper. Ja til lokale butikker! 🙂

    11. Toini: Nei, men all den teknologien som kommer og har har kommet og er på vei så er det jo snart dødfødt for alle butikker. Jeg syns det er trist utvikling- litt utvikling må man så klart ha, men ikke så mye at det går på bekostning av fysiske butikker :/

    12. Helge: Det er helt klart både mer sosialt og sunnere og handle på butikken enn på nett 🙂 Jeg syns det er litt koselig med kø jeg- man føler butikken lever da 😀

    13. Margrethe: Jeg er usikker på om det er 100% bestemt enda, at det skal bli leiligheter, men det er i alle fall det det som har blitt sagt, så regner vel med det. Er vel ikke stort annet de kan bruke det bygget til dessverre. Ja, jeg var også innom der i sommer- da hadde Dressmann stengt dørene og Cubus var på vei ut. Bare en liten baker i det ene hjørnet igjen nå vel :/

    14. margarites: Ja, det var det noen som fortale meg her for litt siden, at det var mange som kom innom butikken for å prøve klær, og så gikk de hjem å bestilte på nett fordi det var litt billigere. Altså, hadde prisen variert med 500 kr så hadde jeg også handlet på nett, men det er jo ofre ikke så mye som skiller :/ I alle fall ikke når det er snakk om å bare handle et par ting.

    15. Veronica Rona Thomassen: Ja, alle må ta vare på det vi vil ha, og da hjelper det ikke bare å gå rundt å se på varene, man må handle litt også 🙂

    16. Aina: Jeg elsker bokhandleren- jeg elsker lukten av bøker. Hvis jeg ikke skal ha en ny bok må jeg likevel innom en bokhandel, hvis jeg først er i byen, bare for å kunne lukte på nye bøker <3 ha ha.. Så jeg er litt "vindus shopper" jeg også. Men herlighet, man kan ikke bruker penger hver dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg