Å VÆRE FORBEREDT.

 

Når man går inn en dør og føler seg skikkelig forberedt, men kommer ut den samme døren og føler man feilet totalt. 

 

Jeg var på jobbintervju for 3 uker siden. Det var mitt første jobbintervju på mange år, så jeg følte jeg måtte forberede meg litt. Og jeg forberede meg litt ekstra, siden dette var gjennom et bemanningsbyrå. Bemanningsbyråer har en tendens til å stille spørsmål man ikke regner med, så jeg var forberedt på det. Og jeg følte meg så forberedt når jeg gikk inn dørene til intervjuet. 

De vanligste spørsmålene på et intervju, som også er de “skumleste”, er å nevne sine sterke og svake sider. Det høres kanskje ikke så vanskelig ut, men det er det. Det skal jo være jobbrelatert, og ikke personlige ting. Selv om disse to tingene selvsagt kan henge litt sammen. Og man vil jo helst ikke snakke negativt om seg selv til en som skal avgjøre om jobben blir din, eller ikke. 

Nå var det ikke det som satte meg helt ut på det intervjuet, da jeg følte det gikk nok så greit å svare på. Det var et par andre spørsmål som jeg absolutt ikke var forberedt på, og som jeg ikke greide å komme på et godt svar sånn på sparket. Å vingle på et jobbintervju er sjeldent positivt, selv om det selvsagt er lov å være menneskelig og være nervøs. Man vil fremstå foreberedt.

 

Jeg gikk inn på det intervjuet med en skikkelig god følelse, men kom ut der i fra med følelsen av at jeg hadde gjort et skikkelig dårlig intervju! Jeg sitter fremdeles med inntrykk av at han som intervjuet meg fikk følelsen av at jeg ikke var forberedt i det hele tatt, og det plager meg. Jeg var forberedt, men viste det ikke akkurat på en god måte. Det er ingen god følelse! 

I dag har jeg vært på et nytt intervju, og jeg har på nytt forberedt meg. Dette var også gjennom et bemanningsbyrå, så jeg har googlet det ene og det andre for tips om ting. Etter sist gang satt jeg nå med følelsen av at jeg ikke en gang kjenner meg selv, og at alt jeg sa sist gang blei vridd på slik at alt kom feil ut. Og jeg fikk aldri godfølelsen tilbake til i dag. Jeg faktisk gruet meg litt.  

Jeg har jo prøvd å forberede meg, men jeg fikk på en måte litt prestasjonsangst i dag, pga sist gang. Intervjuet i seg selv gikk jo så som så. Ikke direkte dårlig, men ikke så bra som jeg ønsket. På slutten blei jeg tatt på senga med en prøve! En prøve som skulle vise om jeg kunne faget mitt, noe jeg så klart kan, men som sikkert ikke vistes på den prøven. Og så på tidspress da.

Enda et intervju jeg bare føler jeg failet totalt. I neste uke skal jeg på to nye intervjuer og jeg kan ikke si at jeg akkurat gleder meg så mye til det. Men, jeg skal forberede meg på nytt jeg til neste intervju. Jeg skal ta lærdom av disse intervjuene jeg allerede har vært på, og forberede meg mer slik at jeg er enda tydeligere på hvem jeg er og hva jeg kan og vil og skal. 

Mitt neste jobbintervju skal gå skikkelig bra, jeg skal gå ut der i fra med en skikkelig god følelse. Og så skal jeg naile det siste jobbintervjuet mitt neste uke. Det skal gå så bra at jeg bare glemmer de foregående intervjuene i sin helhet, annet enn at jeg selvsagt skal ta med lærdommen fra de. Men de skal ikke få skremme meg på fremtidige intervjuer lenger. De er fortid de nå. 

 

Har du blitt så satt ut på et intervju at du føler alt bare blei feil og at du gav et dårlig intervju? 

 

_____________________________

#personlig #jobb #intervju #forberedt

_____________________________

14 kommentarer
    1. Jeg har vært på få intervjuer, bare to eller tre. Trengte ikke til jobben jeg har i dag, pga jeg hadde vært i praksis der. Slapp billig unna.. Og et annet der jeg skulle være ekstravakt på avlastningshjem. Gikk bra, fikk jobben. og et til der jeg var yngre og skulle ha sommerjobb på feriekoloni. Fikk den også 🙂 Må ha gjort greit inntrykk 😉 Du kommer til å klare det fint, bedre og bedre for hver gang. Og mulig disse også gikk greit, bare du ikke synes det selv 🙂

    2. frodith: Jeg har liksom vært heldig med alle jobber tidligere, for de har på en måte bare blitt servert til meg og jeg trur vel kanskje jeg skåret litt på sjarmen også de gangene.

      Men nå føler jeg liksom at jeg står helt på egne bein, siden jeg absolutt ikke kjenner noen av disse, eller de kjenner meg fra før- alt blir på en måte nytt og man må gi et riktig og ikke minst godt inntrykk av seg selv. Noe som i utgangspunktet ikke er så vanskelig, men så kommer det noen spørsmål da, som kanskje ikke passer helt med svaret man kommer til å gi :O

      Og det er skikkelig kjipt når man føler man er veldig godt forberedt, men så kommer de med spørsmål som man føler at ødelegger alt man har prøvd å si og hele sammenhengen virker så uklar plutselig.. Men men, det var ikke sånn at intervjuet gikk helt bånn i bøtta, at jeg er totalt utelukket fra å få jobben, men det gikk ikke så bra at jeg garantert blir kaldt inn til nytt intervju heller :/

    3. Ja du må bare ta det som trening…vet det er mye rart på intervjuer nå..tester og prøver og rare spørsmål..tror flere som deg føler seg utillpass..og det er jo så fælt…ish…så dumt du har fått den følelsen..for som du sier..du gruer deg jo nå til neste….Er ikke sikkert du har gitt så dårlig inntrykk som du tror…men at du selv rakker deg selv ned…Men, som du sier..ta lærdom, og lykke til neste gang! Håper du finner noe du vil trives med! Ha en god kveld!

    4. Huff…………
      Blir egentlig så lei meg når jeg leser dette, elevele…………. for jeg tenker: er de der for å TA deg eller? Ønsker de virkelig å sette fast de de intervjuer? Jeg forstår det er lenge siden jeg har vært på jobbintervju og er egentlig glad jeg slipper, for dette høres jo ikke morsomt ut i det hele tatt 🙁
      Håper at det er følelsen av at det gjekk dårlig som er overdreven hos deg, og at det egentlig gjekk superbra! Og nå har du vært på TO og nailer de to andre 😀
      Ønsker deg lykke lykke til 🙂
      klem

    5. Toini: Ja, nevnte det jo på intervjuet også, at man lærer jo fra gang til gang og at man blir flinkere- håper det stemmer 😀 Men det er en skikkelig kjip følelse, å være så klar for et intervju, og man føler seg så forberedt at hurra, og så bare går man der i fra med en skikkelig ræva følelse- man føler ikke det hvis intervjuet faktisk gikk bra. Men, det er ikke sånn at det gikk helt jævla ræva altså, slik at jeg absolutt ikke kommer til å få jobb, men jeg står ikke først i køen til en videre vurdering 🙂

      Takk- skal lade opp til neste intervju nå, og det kan bare gå bedre 😀

    6. Etdiktomdagen: Jeg skjønner det er lenge siden jeg har vært på intervju jeg også, og da kanskje helst at forskjellen er størst hos bemanningsbyrå. Fikk jo vite i dag av naboen at de hadde hørt om flere som hadde måtte ta slike prøver på intervju- hadde jeg visst at det var en sanse så hadde jeg helt klart lest meg litt opp om akkurat den type spørsmål- jeg var ikke klar for å formulere frem noe som kunne minne om en eksamen liksom :O Gav ikke akkurat et godt inntrykk av at jeg kunne faget mitt så veldig godt.. Men men. Selve intervjuet gikk jo sånn passe bra- ikke dritdårlig, men ikke veldig bra heller. Man blir jo satt ut innimellom, spesielt når jeg svarer på noe og de på en måte kommer med en tilbakemelding på at det er feil svar, eller at jeg svarer på noe annet- da blir jeg jo satt ut og er “redd” for å si mer tilfelle det også er feil :/ Men men, nå har jeg i alle fall opplevd 2 forskjellige byrå-itervjuer, så det neste, som også er gjennom et byrå kan vel umulig komme med noen flere store overraskelser, håper jeg 😛 ha ha..

    7. Ikke se deg tilbake, ha positivt fokus framover! Vær deg selv! Mer vil jeg ikke si om den saken, bare et godt råd eller to. Lykke til med flere intervju, håper du lykkes!
      PS! De gangene jeg følte det gikk dårlig, i alle fall på eksamen osv., var de gangene at jeg gjorde det best, faktisk….krysser fingre for deg. klem<3

    8. toveview: Nei, nå må man bare se fremover og heller ta lærdom av det 🙂 Men det er en skikkelig kjip følelse altså, når man føler man er så forberedt man bare kan, og så blir man bare helt satt ut og ikke greier å hente seg inn igjen. Men men- piss på det og gå videre (leste det nettopp i en hundegruppe- ha ha)…

      Det er ikke tilfelle nå- det gikk ok på selve intervjuet. Prøven gikk rett i dass- jeg blei ikke en gang ferdig. All over et midt på 3 intervju og det veier sjeldent positivt med flere kandidater om samme stilling. Men neste intervju kommer til å gå bra- null flere overraskelser, satser jeg på 😛 ha ha

    9. Var på jobbsamtale engang. Da jeg kom inn døra satt det 4 stykker som hadde spørsmål til meg. En utfordring bare det og var altså 4 forskjellige meninger om mine svar. Husker jeg hadde kjøpt ny bukse og skjorte men det hjalp ikke. Jeg fikk ikke jobben men ble en erfaring rikere. Ikke lett når man skal takle en slik sak. Håper du har en jobb snart. Ha en fin dag.

    10. Helge: Ja, det er virkelig en utfordring, når det er flere, og så hele fire stk da, som skal stille spørsmål, og selvfølgelig tolkes svarene på 4 måter liksom :O da hadde jeg fått litt svettepærler i pannen trur jeg 😛

      Jeg føler det sjeldent som et nederlag at jeg ikke får jobben på alle intervju jeg er på, for det er ikke overalt man passer inn uansett hvor god kandidat man er rent praktisk 🙂 Men jeg syns det er skikkelig kjipt når jeg sitter igjen med følelsen av å ha gjort et dårlig intervju- og det er ikke noe jeg bare sier, det gikk ikke bra. All over midt på 3 liksom, og det er ikke bra når det er mange om beinet 🙂 Men men, neste blir bedre 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg