ETT BILDE, FLERE MOTIV.

 

Foto blir ekstra gøy når man finner litt glede i enkel redigering. 

 

Jeg kaller det redigering. Jeg beskjærer bildene hvis nødvendig og jeg endrer noen ganger fargetonene, alt etter som hva som passer seg. I går var jeg på en fin tur og jeg vil dra frem et av de bildene jeg delte i går. Jeg redigerte bildet to ganger, hvor av fargetonene er bort i mot det samme, kanskje en ørliten forskjell, men hvor jeg beskjærte bildet for å gi et annet inntrykk. 

Jeg fikk ikke bestemt meg helt for hvilket jeg likte best, så jeg sendte over originalen til ei venninne for å spørre hva hu syntes om det. Hu hadde i grunn samme mening som meg, så jeg gikk for det originale bildet, men litt redigering på fargetonen. Redigeringsprogrammet mitt er dessverre såpass teit at jeg må gjøre en endring for å få en fil programmet støtter så jeg kan dele det. 

 

Originalen som jeg valgte å beholde og bildet etter det blei beskjært: 

To nok så like bilder, forskjellen er at jeg beskjærte originalbildet slik at trærne i toppen ikke er med. Jeg syns i grunn det nederste biler er veldig fint også, men jeg har kommet dit i min stil at jeg gjerne vil vise hvordan omgivelsene faktisk er, og i går var vi faktisk omringet av skog, bak den “åpne” flaten. I tillegg syns jeg trærne var med på å gi en innramming som viste den stemningen. 

Jeg har også valgt å beholde det kalde i bildet. Det er vinter, det er kaldt og lyset var flott i går. Det vil jeg beholde, for det er slik jeg ser det og der er slik jeg vil vise det. Jeg vil at bildene mine skal være så realistiske som mulig. Jeg vil ikke ha de store forandringene, selv om man noen ganger må pynte litt på lys og kontraster. Men slik jeg ser det, slik vil jeg vise det. 

 

Hvordan jeg tidligere mest sannsynlig ville ha redigert bildet, med samme fargetone på alle: 

På det øverste bildet har jeg beskjært bildet på venstre siden, og på det nederste bildet har jeg beskjært bildet på høyre siden, i tillegg til å ha fjernet trærne på toppen. På begge bildene har jeg altså fjerne en del av omgivelsene rundt. Redusert inntrykket, kanskje. Man får ikke samme følelse av disse bildene, som på det originale. Det trenger ikke nødvendigvis være negativt. 

Det kommer liksom an på hvilken stil man liker, og hva man vil vise i bildet. Noen ganger vil man kanskje legge mer trykk på omgivelsene rundt, andre ganger vil man fremheve selve motivet, som her ville ha vært Petter. Noen ganger får man kanskje til og med til begge deler, uten å gjøre de store forandringene med bildet. Jeg vil bare vise det jeg ser, slik jeg liker å se det. 

 

Et bilde en kompis redigerte og sende til meg, og bildet hvordan jeg før ville gjort det:

Han har som dere ser beskjært bildet en del på begge sider og på toppen, og lagt til en varm tone. Absolutt et fint bilde, men for meg blir det feil. Som jeg nevnte tidligere, vinteren er kald, og jeg ville få frem omgivelsene slik de var. Slik han har redigert bildet her er slik jeg ofte, alt for ofte, redigerte bildene mine før. Jeg hadde en vane med å gjøre de aller fleste bilder varme og fremheve hunden. 

Varme er jo veldig fint, og jeg syns det ofte gjør seg veldig godt på bilder. Men man endrer stil etter hvert, man lærer mer og man finner sin måte å gjøre ting på. Jeg har som nevnt kommet dit at jeg vil at bildene skal være så naturlige som mulig. Noen ganger er det gøy å få frem det “dramatiske” i bilder også, men da må bildet være der etter. Jeg liker uten tvil de to øverste i innlegget best. 

 

Har du funnet en stil, eller liker du å variere mye? 

 

______________________________________________________

#foto #motiv #redigering #bilde #omgivelser #inntrykk #hund #natur

______________________________________________________

16 kommentarer
    1. Så gøy å se…ja jeg likte også det øverste best..men samtidig så var det hvor vennen din har redigert mer tydelig på hunden…men, kommer jo an på hva man vil ha frem..som du sier…jeg gjør litt forskjellig føler jeg…noen ganger det og andre ganger det… Noen ganger kopierer jeg et bilde flere ganger og lager forskjellige uttrykk…Foto er gøy!

    2. Toini: Tusen takk 🙂 Ja, der var det nok meningen at hunden skulle være “det eneste” i fokus- og det liker jeg veldig godt 🙂 Var mest selve redigeringen som blei litt feil etter min smak- i den grad at vinteren forsvant og hunden blei mest en silhuett 🙂 Da ville jeg nok heller ha likt at hunden var enda mørkere nesten svart i kontrast 😀

      Jeg syns likevel du har en ganske klar stil likevel- om det er lov å si 😀 Det går kanskje litt mer på hvordan man tar bildene også, og ikke kun hvordan men redigerer- men jeg syns du har kommet dit at man ikke er i tvil om at det faktisk er ditt bilde 😀 Det er gøy å se tilbake på innlegg fra typ 4 år tilbake og sammenligne med nyere innlegg og se hvor mye man faktisk har forandret seg underveis 😀

    3. Artig.. ja jeg beskjærer noe da. Men bruker ikke så mye tid på det.Det ere mest for å få frem hovedmotivet litt bedre. Fargetoner ender som regel med at jeg velger den originale. Men veldig artig å se dine varasjoner over samme motiv på den måten 🙂

    4. dedicat: Hvis det er mye rot i bildet, eller en menneskearm/hånd som stikker inn i bildet, så blir det alltid fjernet- ellers kan jeg ikke legge ut bildet 😛 ha ha.. Ellers bruker jeg ikke så mye tid i redigeringsprogram, men det er klart, når jeg legger ut gjerne mer enn 20 bilder i et innlegg, så er det klart det tar litt tid likevel 🙂

    5. Jeg kjører nok ofte plain…. uten å gjøre så mye! Men jeg klipper vel vekk ting som forstyrrer….. og innimellom kjører jeg svarthvitt! Liker nok best det nestøverste, jeg <3

    6. Margrethe: Kan være greit å klippe vekk forstyrrelser ja. har klippet bort en arm og et bein her og der på disse bildene også 😛 he he..

      Takk <3

    7. Det ble veldig fint 🙂 jeg skyter i RAW format så jeg må alltid redigere og se gjennom bildene på data og lagre dem i rett fil. Før de da kan lastes opp på bloggen 🙂

    8. Tone: Ja, det er det jeg også gjør, men det forrige programmet jeg hadde lot meg kopiere originalen til en hvilken som helst fil jeg ville ha. Nå må jeg redigere bildet for å få laget en ny fil- det syns jeg er teit, for noen ganger er originalen best :O

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg