LEGG I FRA DEG TELEFONEN!

 

Alt trenger ikke å deles til enhver tid.

 

Når jeg er på tur med hundene, så er jeg på tur med hundene. Jeg går ikke med telefonen i hendene for å oppdatere sosiale medier med hva enn det måtte være. Er jeg på tur med hundene så får de min fulle oppmerksomhet. Ikke bare fordi jeg liker å ha 100% kontroll hvis vi skulle møte på noen, det plutselig står et rådyr rett foran oss, eller det løper en katt over gaten som kan være veldig spennende, men fordi jeg følger med på både omgivelser og hvordan de har det. 

Jeg følger med på bevegelser, hva de snuser på og hva de eventuelt setter tennene i. Jeg liker å se at hundene mine har det bra, at de ikke plutselig har en skade, eller at de oppfører seg annerledes enn vanlig. Dette greier jeg ikke hvis jeg til enhver tid skal sitte med telefonen i hendene for å følge med på sosiale medier. Det finnes ting som skjer på turene som jeg vil dokumentere, da tar jeg frem telefonen for å ta et bilde, eller video og så legger jeg den tilbake i lommen. 

Poste bildet, eller videoen, på ulike sosiale medier kan jeg gjøre når jeg kommer hjem! Det spiller da ingen rolle at bildet er postet en time, tre timer, eller en uke for den saks skyld, seinere enn det er tatt. For meg er omgivelsene og de jeg er sammen med mye viktigere enn å skulle dokumentere alt på sosiale medier til enhver tid. Det høres kanskje dumt ut når det kommer fra noen som blogger, men jeg deler ikke absolutt alt på bloggen heller, så veit dere det også.

Hvorfor er det så viktig for alle at alt må ut på sosiale medier så fort det skjer? Jeg irriterer meg over folk som er på konsert og så sender de meg hele jævla fuckings konserten på snapchat. For det første; hadde jeg villet se konserten så hadde jeg vel kjøpt meg en billett og sett den selv, og for det andre; er det ikke mye bedre å se konserten med egne øyne, og ikke gjennom en telefonskjerm? Da kan du jo heller spare penger, bli hjemme og søke den opp på youtube i ettertid. 

Jeg er ikke så flink til å oppdatere facebook, av den grunn at jeg blogger. Eller bare fordi livet mitt ikke er så spennende at jeg har så mye å dele? Noen ganger deler jeg noe smått på facebook og så blir det gjerne utdypet på bloggen. Sånn er det bare. Noen ganger har jeg mulighet til å fortelle om ting akkurat i det det har skjedd, andre ganger kan det gå timer, eller dager, før jeg får gjort det. Jeg har et liv og bruker det heller på de som er der, ikke på usynlige “følgere”. 

Alt trenger heller ikke å deles med omverdenen til enhver tid. Folk skal få gjøre som de vil likevel. Jeg scroller bare forbi ting jeg ikke gidder å lese, eller også sletter jeg folk fra vennelisten min slik at jeg slipper å lese fjorten ganger om dagen hva de putter i munnen, eller hvor mange bleier de har skiftet den siste timen. Hver sin interesse. Men når folk kommenterer til meg at jeg har postet noe ” for seint”, da kjenner jeg at det er på tide at folket legger i fra seg telefonen! 

 

Er du mer opptatt av sosiale medier enn omgivelsene rundt deg? 

 

__________________________________________________________________________________

#personlig #meninger #sosialemedier #oppmerksomhet #omgivelser #sederundtdeg

__________________________________________________________________________________

24 kommentarer
    1. Viktig å være til stede i det virkelige livet uten at det måååå dokumenteres..men gøy å dele litt på sosiale medier også da.. Jeg legger ofte ut ting i ettertid..det må da være helt greit syns jeg :)) Ha en fin kveld <3

    2. annebe: Ja, det er noe med det. Helt greit å dokumentere- jeg også tar masse bilder på turene i skogen med hundene, mens de koser seg fritt og jeg likevel følger med. Men jeg greier ikke helt å forstå det behovet der alt som skjer må ut på facebook med en gang, på minuttet liksom.

      Har ofte sett foreldre poste bilde/tekst av at ungen syns middagen var såååååååååå god.. Så tar det 20 minutter og så poster de et nytt innlegg av at de nå er ferdige med å spise middagen.. Altså, hvorfor gir man ikke all sin oppmerksomhet til ungen under middagen?? Kunne det ikke vente til etter middagen at man oppdaterte om hvor godt det var? Selv om mine hunder er hjemme mens jeg er på jobb, så får de jaggu mer oppmerksomhet enn det mange barn får hjemme altså, og det syns jeg er trist som faen.

    3. Jeg blir nok litt blogg-addict innimellom. Men jeg blogger bare på kvelden som regel. Jeg tar gjerne noen bilder på turen, men legger de IKKE ut med en gang. Jeg skriver ikke blogg MENS jeg er ute og går liksom…:-D Men knips litt gjør jeg, og legger ned mobilen. Vil gjerne snakke med de jeg er på tur med liksom. Og noen ganger passer det ikke å dra fram mobilen å knipse heller.. Man må velge litt..

    4. Nå kosa jeg meg med innlegget ditt – jeg er så hjertens enig! Jeg er nesten aldri på Facebook, jeg er litt på insta – og masse på blogg….. men jeg går ikke rundt med snuta nedi telefonen når jeg er ute på tur….. da tar jeg bilder, koser meg og ser og nyter! Tusen takk for supert innlegg, Elin! KLem <3

    5. frodith: Er jeg i skogen blir det en del bilder, men da går hundene fritt og det er som regel de jeg tar bilder av, så ser der jo hele tiden 🙂 he he.. Men jeg mener ikke sånn at man ikke skal få lov til å ta bilder og den slags, med mobilen, eller annet kamera. Det er når alt MÅ ut på face/insta/snap med en gang det skjer noe som jeg syns er drøyt. Når f.eks foreldre er mer opptatt av å sitte på facebook, enn å spise middag sammen med barna sine liksom, det syns jeg er drøyt. Del gjerne på face at ungene liker middagen, men vent i det minste til alle er ferdig spist da 🙂

    6. Margrethe: Så koselig å høre 🙂

      Det er noe med det- jeg også bruker noen ganger telefonen til å ta bilder på de vanlige rusleturne våre, hvis jeg finner et fint motiv, men jeg stopper ikke opp for å dele det bilder på instagram og facebook der og da. Da venter jeg til jeg kommer hjem. Når folk da kommenterer “at ja men, det var ikke der jeg så deg på tur i sta, eller du er jo ikke på tur nå”, da kjenner jeg at folk må legge fra seg telefonen og ta seg en bolle. Livet er ikke på sosiale medier- liver er omgivelsene rundt 🙂

    7. Det er noe som må dele neste alt de gjør med engang de gjør det. Enten er det hvordan det var på siste fest eller hvordan ribba smakte på julaften. Før prata man med hverandre men i dag går mere og mere av praten via sosiale medier. Bra at man kan legge fra seg mobilen hjemme når man er på skogstur. Min har jeg med meg med tanke på sikkerhet. Tenk om det skjer meg noe eller andre trenger hjelp. Ha en fin kveld.

    8. Helge: Du sier noe der- trist utvikling egentlig. Nå er det jo ikke snakk om å legge i fra seg telefonene hjemme, uansett når, eller hvor man er, men å ikke gå med nesen trykt ned i telefonen fordi man er på facebook, eller andre sosiale medier, i stedet for å følge med på det du faktisk driver med.

      Jeg har f.eks vært ute å kjørt og kjørt forbi et sted der noen lufter hunden, altså ved siden av en trafikkert vei, uten gjerde, hunden er løs, men eieren sitter på mobilen og får ikke med seg at hunden er på vei ut i veien mens det kommer biler. Det er jo ikke greit!

      Eller foreldre som bare må poste at ungen bare elsket dagens hjemmelagde middag. Greit nok det, hadde det ikke vært for at de 20 minutter seinere må poste at de er ferdig med å spise middag! Kunne det ikke vente til etter middagen med å fortelle hvor mye ungen likte middagen, i stedet for å gjøre det rundt middagsbordet? Det er liksom det jeg ikke skjønner. Når livet på facebook er viktigere enn de livene som bor innefor veggene i det faktiske hjemmet.

    9. Godt innlegg! Ja, det blir nesten slik at “Alt” skal dokumenteres med det samme. På det viset blir vi ikke til stede der vi faktisk ER – rent fysisk. Da jeg var som ivrigst med blogginga, var det nok litt slik at jeg tenkte “Blogg-innlegg” de gangene jeg var ute på noe, men det har roet seg betraktelig. Jeg har aldri “Sendt direkte” – verken film eller bilder! Som du sier: Tilstedeværelse i øyeblikket er viktig. Trist å se alle som sitter fordypet i mobilen – nærmest non-stop.

    10. Det er mye i det du sier og noen ganger er jeg drittlei alt sammen. Det er vel mest bloggen min og det å lese andres blogger som jeg bruker mest tid på når det blir kveld. Litt bilder også da så klart.

    11. ja herlighet…man MÅ ikke få det ut med engang…har noen faktisk hengt seg opp i det også? at det er postet for sent? Så mye rart…nei..jeg er glad jeg kan nyte omgivelsene når jeg er der, også koser jeg meg hjemme med å se over….

    12. Enig i at det er viktig å være tilstede i hva som skjer, men jeg kan av og til være litt flink til å ta opp mobilen å ta en snapp i ny og ne.
      Syntes det er både greit de opplyser det men så idiotisk at det trengs, de skiltene som henger på porten i barnehager. Noe om at dette er det viktigste møte i dagen din, vennligst legg vekk mobilen.
      Av og til på tur så tar jeg opp mobilen å sjekker fb eller andre ting når jeg skal få Alvin til å slappe av litt mer ute. Hehe når vi skal sitte stille å få tiden til å gå. Men da er det som regel inni skogen eller steder der det egentlig aldri er noe forstyrrelser. Hehe

    13. karidansen: Jeg tenker mye “blogginnlegg” når jeg er ute og ser ting, men jeg setter ikke rumpa ned og begynner å skrive et blogginnlegg midt i skogen av den grunn 😛 ha ha..

      Det hender jeg tar en videosnutt på snap som jeg legger ut med en gang, eller et bilde (hvis det ikke skal så mye tekst på, om hundene er med)- men jeg bruker telefonen svært lite ellers på tur altså 🙂

    14. atlelundhaug.no: Jeg er noen ganger drittlei alt som heter sosiale medier. Da tar jeg en pause. Kjøpte ny telefon for for 1.5 år siden, uten alt dette på. Blei skuffet når jeg fant ut at det var facebook på den 😛 ha ha.. Pakken ligger uåpent ennå, da.

    15. Silje: Selvfølgelig må man bruke telefonene innimellom, for man vil jo dokumentere ting som skjer, eller ting man syns er fint, eller hva som helst 🙂 Det er jo helt innafor, og nødvendig sånn sett 🙂

      Er jeg langt inni skogen der jeg veit jeg ikke møter andre mennesker og hundene går fritt, så kan jeg fint ta frem telefonen for å dele et bilde fra turen på instagram- men det bildet tar meg gjerne 15 minutter å poste fordi jeg hele tiden må følge med på hundene likevel 😛 ha ha.. Til og fra bilen og jobb hender det at jeg tar meg tid til å sjekke litt oppdateringer her og der (tar ca. 3 minutter å gå i fra bilen til jobb), men da går jeg uansett aleine 🙂

    16. Når jeg går alene er jeg i kameramodus og mer kobla på omgivelsene rundt meg, men når jeg går tur med noen er jeg mest opptatt av den jeg snakker og deler med. Det er en selvfølge for meg. Telefonen er bare oppe av lomma hvis jeg får en telefon, eller for å sjekke antall skritt når vi er ferdig 😀
      For øvrig synes jeg folk skal få dele det de vil. Vi er ulike mennesker, med ulike liv og interesser. Men det er som du nevner – man kan scrolle fort forbi de som ikke er av interesse, eller slette dem. Ikke noe dramatisk i det :o)

    17. Aina: Same same 🙂

      Ja, selvfølgelig skal folk få dele hva de vil, selv om det er mange som burde lære seg grensesetting i veldig mange situasjoner, men som jeg sier; jeg scroller enten bare forbi, eller også sletter de hvis alt som deles bryr meg midt i 🙂 Jeg tar det som en selvfølge at folk gjør det samme med meg når det blir mye “hund” 😛 ha ha

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg