PERSONLIG- “DEN KJOLEN HAR DU BRUKT FØR”.

 

Er det så galt å bruke én og samme kjole flere ganger?

 

Jeg har ikke mange kjoler i skapet, for å være jente. Jeg har så klart noen, men ikke veldig mange. Noen ganger skal man i et selskap som krever litt mer enn bukse og joggesko, og da blir det gjerne at man kjøper en kjole. Det er eneste grunn til at jeg har kjoler i skapet. Jeg bruker ikke kjole ellers. 

I fjor vår var jeg i konfirmasjon til tantebarnet mitt. Det er ikke så ofte det er konfirmasjon i familien vår. Det er kun de to yngste søsknene mine som er konfirmert, han yngste så seint som i fjor, og så har da tantebarna begynt å konfirmere seg. I fjor var det tantebarn nr. to i rekken som hadde dagen sin. 

Jeg tok en tur i skapet mitt for å se om jeg hadde noe jeg kunne bruke. Siden jeg ikke bruker kjoler så ofte henger de gjerne bare der å samler støv. Jeg fant en kjole jeg liker godt, og som jeg ikke hadde tørket støv av på veldig, veldig lenge. En helt svart, knelang kjole, med en liten tyllkant nederst i kanten. 


Ok, så ser man såvidt kjolen her, men det er i alle fall et bilde av meg og broren min i konfirmasjonen til tantebarnet mitt. 

Det tok ikke mer enn 5 minutter etter at jeg ankom festen før jeg fikk kommentaren “den kjolen har du brukt før”. Ehh, ja, i konfirmasjonen til lillesøsteren min for fem år siden. Er det så galt å bruke én og samme kjole flere ganger? Jeg hadde i det minste andre sko på da, i denne konfirmasjonen.

Jeg trur jo det var tredje gangen siden jeg kjøpte den kjolen, sikkert 8 år tidligere, at jeg brukte den. Jeg hadde jo hatt den i flere år før jeg brukte den i lillesøsteren min sin konfirmasjon, så jeg regner jo med at jeg kjøpte den til et eller annet. Jeg kjøper jo ikke kjoler uten å bruke de liksom. 

Men altså, selv om det var 5 år siden sist jeg hadde brukt den kjolen, så kunne altså folk poengtere at jeg hadde brukt den før. Hvorfor forventes det at jenter skal kjøpe ny kjole til hver anledning, når gutter bruker den samme dressen i alle selskap, år etter år? Jeg har andre ting jeg heller vil bruke penger på. 


Kjolen jeg brukte i konfirmasjonen til søskenbarnet mitt for to år siden. Jeg brukte den på et julebord med jobben en gang et par år før det også. 

Jeg hadde et kjolestress uten like før jul, når jeg plutselig blei bedt med på et julebord og jeg ikke følte jeg hadde et passende antrekk. Noen ganger må man selvsagt ha en ny kjole. Ikke lenge etterpå måtte jeg ha ny kjole igjen, når jeg plutselig skulle feire nyttår for første gang på veldig mange år. 

Det gikk greit det altså. Jeg fant en kjole jeg likte. Jeg hadde uansett tatt med meg en reserve hjemmefra, tilfelle jeg ikke skulle finne noen. Reserven var den svarte kjolen jeg brukte i konfirmasjonen til søsteren og tantebarnet mitt. Jeg fikk ikke bruk for den en fjerde gang. Kanskje like greit, tydeligvis.

Nå har det seg slik at jeg neste helg skal i en konfirmasjon, helgen etter der skal jeg i 30 års lag og helgen etter der skal jeg i 50 års lag. Kommer jeg til å kjøpe tre nye kjoler? Nei, så absolutt ikke! Jeg har klikket hjem én ny kjole og den skal jeg bruke i to av selskapene! Den siste henter jeg fra skapet! 

 

Har du opplevd å få kommentarer på at du bruker en kjole flere ganger? 

 

__________________________________________________

#personlig #forventninger #selskap #antrekk #kjole #gjenbruk

__________________________________________________

20 kommentarer
    1. For det første; GRATULERER så masse med dagen din i dag! <3 Håper dagen er fin og at du koser deg masse! 😉
      Og så; JA til å bruke alle klesplagg flere ganger!! Hvorfor i alle dager skal vi ikke kunne bruke ett klesplagg (kjole, eller ikke), flere ganger enn èn? Er det noe rart at det er mye søppel i verden..? :-p

    2. Jeg har heller ikke så mange kjoler, så det går ofte i det samme. Ser ikke noe poeng i å kommentere på sånt egentlig og skjønner meg ikke på de som MÅ kjøpe nye hver gang heller. Så lenge man selv synes det man har på er fint, har ikke noen andre noe å gjøre med det 🙂

    3. Hmmm… utrolig.. .. kan ikke huske det, men jeg har vært utrolig lite selskapelig de siste 14 åra….. gratulerer så mye med dagen din <3 klemmer

    4. Nei jeg har aldri fått kommentar på det…eller ihvertfall ikke tenkt over det..men det høres jo så så frekt ut å si det…herlighet..hva går det av folk…en kjole kan da brukes til mye..og med nye sko, smykker osv..så blir det jo som en annen..skjønner ikke at folk får seg til å si sånt…det sier litt om personen….at DET betyr så mye liksom..Godt du ikke bryr deg..for det hadde ikke jeg heller gjort!! GRATULERER SÅ MYE MED DAGEN DIN I DAG!!! STOR BURSDAGSKLEM FRA MEG!

    5. Folk som sier sånt er rare… Jeg kjenner INGEN som sier sånt tror jeg. Litt slakke i våre kretser, vi går i ting vi liker, og blåser SÅ mye i kodene.. 🙂 Håper bursdagen din er som du vil <3 Gratulerer med dagen <3

    6. Nei, det har jeg aldri opplevd og jeg bruker kjoler jeg liker mange ganger, helt til de ikke er mulig å bruke lenger. Den jeg brukte i konfirmasjon i mai, er sikkert 10 år gammel og likedan den jeg brukte på 17. mai. Det er ingen som husker hvilken kjole jeg går i. Jeg husker det ikke selv en gang 😀
      Gratulerer med dagen din 🙂

    7. Sjøl bruker jeg sjelden dress, kun til jul og i begravelser. Men jeg må alltid ha en som passer, man legger seg litt ut iløpet av året og det kan virke som et mareritt. Så sjekk pentøy lenge før man skal bruke det, skaff heller en dress som er litt for stor en motsatt. Men kjolen din på bilde var pen den, en slik kan man bruke flere ganger.

    8. Føler deg der altså.. Eier nesten ikke kjoler. Fordi jeg hater å handle klær til meg selv når jeg er så missfornøyd med kroppen.. Men å legge merke til at jeg bruker samme kjole skal visst være overskriften på dagens avis.. Vi kvinner har et veldig stort press på oss når det gjelder klær ;s Forventes at vi har 1000 kjoler å velge i.. Oh well..
      Håper du hadde en super bursdag <3

    9. Å ja da, jeg har fått den kommentaren om at jeg har brukt antrekket før. Jeg har ingen kjoler i skapet, men skjørt og topper… De blir hentet fram og brukt når jeg MÅ pynte meg. Jeg liker ikke å pynte meg, men det er ikke sånn at jeg bare går i joggebukse da, hihi!!

    10. Den lille Pandaen c:: Nei, godt spørsmål. Jeg syns ikke det er så gøy å skulle bruke masse penger på ny kjole hele tiden jeg.. Og, selv om folk kommenterer at jeg har brukt kjolen tidligere så bruker jeg de igjen likevel jeg! 😛 ha ha

    11. EtVennligPuff: Tusen takk- hadde en fin-fin bursdag og fikk tidenes fineste bursdagsgave <3

      Helt enig med deg- det er ikke rart det er mye søppel i verden! Jeg gidder i alle fall ikke å kjøpe ny kjole til en hver anledning- noen ganger må man, hvis man ikke har noe som passer til anledningen, men utenom det blir det gjenbruk altså 🙂

    12. Margrethe: Ja, man skulle ikke tru det skulle være nødvendig med slike kommentarer- må vel være lov å kle seg i det man syns er fint? 🙂

      Tusen takk <3

    13. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, ikke sant? Blei liksom litt paff når jeg fikk den kommentaren da, men det får nå være det samme- jeg kjøper ikke ny kjole av den grunn 🙂

      Tusen takk <3

    14. frodith: Ikke sant? Hva spiller det for noen rolle liksom, at man bruker en fin kjole flere ganger? Vel vel- jeg kjøper ikke ny av den grunn, kun om jeg skal i noe der de antrekkene jeg har ikke helt passer til det jeg skal 🙂

      Tusen takk- hadde en fin-fin bursdag og fikk verdens fineste bursdagsgaver 😀

    15. Mariann Sæther Tokle: Ikke sant- og det er jo det beste tenker jeg, å bruke ting flere ganger, enn å skulle forsøple verdens med brul og kast mentalitet 🙂

      Tusen takk 😀

    16. Søtmonsen ): Jeg syns det er en rar holdning å ha at man ikke kan bruke en kjole flere ganger uten at folk skal kommentere det. Jeg har ingen planer om noen gang eier 1000 kjoler liksom 🙂

      Tusen takk- hadde en kjempefin bursdag 😀

    17. Vera Lynn: Merkelig at man skal få slike kommentarer? :/ Ser liksom ikke problemet med å bruke kjoler/kjørt flere ganger jeg 🙂

      Jeg pynter meg ikke så ofte, men jeg går nesten aldri rundt i joggebukse altså 😛 he he

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg