MENNESKEHETEN ER EN SKAM!

 

Jeg har spurt før, men jeg spør igjen: hvor er alle disse som trykker “liker” på facebook, når det faktisk skjer noe ute på gaten?  

 

Det hjelper faktisk ikke å bry seg på facebook! Jeg skrev det innlegget for snart to år siden, etter at en mann fortalte om en hendelse på facebookveggen sin, der han var vitne til at et barn falt og slo seg, mens folk bare gikk forbi uten å bry seg! Jeg veit ikke hvor mange som hadde gått forbi før han kom seg ned fra taket han jobbet på for å hjelpe jenta, som blødde fra hodet etter fallet! 

Jeg blir så oppgitt på menneskeheten. Et barn faller å slår seg, barnet blør i fra hodet, og ingen bryr seg! I dag leste jeg en ny hendelse på facebook, hvor en mor prøvde å takke de eneste to som brydde seg nok om sønnen hennes som hadde falt på glatta og ødelagt kneet. I 20 minutter hadde den 16 år gamle gutten med autisme ligget aleine på bakken og ropt etter hjelp. 

Én etter én hadde folk bare gått rett fobi, uten å bry seg! I 20 minutter lå han å ropte på hjelp, mens folk bare gikk rett forbi uten å bry seg! Menneskeheten er en skam! Jeg skammer meg faktisk over å være av samme rase som dere! Det spiller ingen rolle om det er barn, vokse, gamle, handicappede, hvite, brune eller blå. Trenger noen hjelp så hjelper man, man går ikke bare forbi! 

Lenger ned i innlegget kom jeg over en kommentar om ei som hadde opplevd det samme. Det var ikke noen ute på gaten den kvelden, men det var to stk som sto i stuevinduet sitt rett over gaten og så på henne. Hu ropte og vinket på dem, men de bare satte seg ned i sofaen i den varme stuen sin og fortsatte å se på henne! Hvordan er det i det hele tatt mulig å være så hjertekald? 

Etter en lang stund kom det endelig en mann forbi som stoppet opp hos henne, la jakken sin over henne og ringte på nytt ambulansen, som jenta selv hadde ringt, for å purre på. Fremdeles sto de to i stuevinduet sitt å så på! Jeg hadde anmeldt de, tvert! Å la noen ligge skadet ute i gaten, i snø og minusgrader, for så å bare stå å se på fra stuevinduet sitt er ikke greit! De burde bli straffet! 

Ærlig talt folkens, dette er faktisk ikke greit! Slike innlegg får uendelig mange “likes” og støttende kommentarer. Alle mener man skal hjelpe. Men, hvor er alle disse som mener dette, når ting faktisk skjer ute på gaten? Hvorfor finnes det nesten kun folk som ikke bryr seg i det hele tatt ute i gatene når slike ting skjer? Hvorfor får slike folk i det hele tatt gå ute på åpen gate? De feiler seriøst noe.

 

Hva er det som feiler deg, som har samvittighet til å bare gå forbi noen som ligger skadet og roper etter hjelp?

 

_________________________________________

#personlig #menneskeheten #skam #hjelp #bryseg

_________________________________________

12 kommentarer
    1. Ja det er helt utrolig at det går ann..må innrømme at jeg er glad så lenge jeg slipper å være førstemann som kommer til en bilulykke for eksempel…men kjørt forbi hadde jeg ikke gjort.. Viktig innlegg med bilder som forsterka budskapet <3

    2. annebe: Jeg vil heller aldri være først ute til en bilulykke, for eksempel, men jeg hadde jo aldri bare kjørt forbi- faktisk er det straffbart også. Men å bare gå forbi noen som ligger skadet på gaten og roper på hjelp, det er ikke greit det heller altså. I grunn er vel det også straffbart?

      Jeg bare skjønner ikke hvordan folk kan være så hjertekalde og egoistiske 🙁

    3. Jeg er sååå enig med deg! Jeg hadde aldri klart det…og ser det som en selvfølge og hjelpe..samme hva…Kan noen være så opptatt av seg selv, og gå i sin egen verden..så de ikke enser at noen trenger hjelp? Nå forklarer ikke det de som stod i vinduet da…Herregud…nysgjerrige som få..men å hjelpe..nei det gjør dem ikke…grrrr….Nei..jeg er lurer også på hvor medmenneske er hos mange noen ganger….

    4. Man er plikta til og hjelpe ved ulykker eller uhell. Men det spørs hvor stor ulykken er. Forferdelig og lese om den ungen som falt og ingen hjalp til. Det kunne ha vært sin egen sønn eller datter som lå der og blødde fra hode. Har hørt om episoder der folk kommer først til alvorlig ulykker, men før de ringer om hjelp tar de bilde av det og legger det ut på FB eller sender det til avisa som tips. Jeg tror vi må tenke i andre baner når vi kanskje er første menn til en ulykke. Ha en fin dag.

    5. Det er så uendelig lettvint å slenge inn en “Liker” på Facebook. Mye lettere enn å bry seg i det virkelige liv, kan det se ut som.
      Jeg ville nok ikke bare gått forbi nei. Det får da være grenser. Jeg stopper opp om jeg ser noe som ligner på mobbing også, selv om jeg da må konfrontere “uhyret” selv. Veldig viktig å bry seg, på ordentlig.

    6. Jeg skjønner meg heller ikke på sånne mennesker… Det er vel de samme som står å tar bilder til Instagram og Snap ved ulykker. Tenker spesielt på ulykken mellom en buss og lastebil tidligere i vinter, hvor føreren av lastebilen satt fastklemt. I stedet for å hjelpe henne, sto folk å tok bilde av henne… Er det mulig å være så tom i hode likesom!!!
      Heldigvis så er det ikke alltid sånn… Jeg har vært uheldig å ramle å slå meg skikkelig ved 3 forskjellige tilfeller. Ved alle tilfellene kom folk bort å hjalp meg opp, og spurte hvordan jeg hadde det å om jeg trengte noe mer hjelp.

    7. Det er helt utrolig – jeg er så enig med deg! Skjønner virkelig ikke hva folk er laga av! Supert at du skriver innlegget så flott – klemmer <3

    8. Toini: Jeg får vondt i magen av å tenke på at folk bare går forbi :/ Tenk om det er jeg, eller broren min, eller tantebarnet mitt, eller naboen, som ligger der og roper på hjelp, og så er det ingen som bryr seg- blir bare trist av hele tanken :/

      Det verste er jo at folk ser på de, men bare går videre. Helt tragisk 🙁

    9. Helge: Ja, man er vel i grunn pliktet til å hjelpe- kanskje man ikke kan så mye førstehelp, om det trengs, men bare det å stoppe, ringe ambulanse, foreldre, eller en taxi for den saks skyld, burde man så absolutt kunne forvente av mannen i gaten altså :/

      Og folk som tar bilder på ulykker burde faktisk bli bøtelagt med minimum en månedslønn! Slikt er forferdelig respektløst!

    10. Eva: Ja, veldig enkelt å være “flink” på facebook. Bare så synd at det aldri er de som er der når ulykken først er ute :/

      Samme her- jeg er ikke redd for konfrontasjoner. Er det voksne menn i slosskamp der i mot, kan jeg nok holde avstand, men i alle fall ta en telefon så noen får stoppet de :O

    11. Vera Lynn: Helt forferdelig at folk kan få seg til å ta bilder i stedet for å hjelpe. Jeg mener de bør bli bøtelagt med minst en månedslønn som bot! Respektløst, rett og slett.

      Ja, heldigvis finnes det flotte mennesker også, hverdagshelter, som man absolutt ikke skal glemme <3

    12. Margrethe: Man blir jo så lei seg på andre sine vegne, og så forbannet og oppgitt, og lei seg, ikke minst, på de som ikke bryr seg sine vegne også. Takk <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg