PERSONLIG- PRODUKTER SOM ER TESTET PÅ DYR!

 

Jeg er veldig opptatt av at produkter jeg bruker ikke skal være testet på dyr. 

 

Som nevnt i et tidligere innlegg om produkter som ikke er testet på dyr, tok jeg er skikkelig tak med å bytte ut alt av produkter jeg hadde hjemme som viste seg å være testet på dyr. Det var ikke fint lite, for å si det sånn. Faktisk sånn ca. 98% av alt jeg hadde hjemme var testet på dyr. Den svei skikkelig. 

Mye av det gikk geit å bytte ut, mens andre ting tok litt lenger tid. Nå er jeg så godt som 99.9% i boks. Den siste lille kommer nok ikke til å gå bort. Et mer utfyllende innlegg om hvorfor vil komme i nær fremtid. I mellomtiden ramser jeg opp produkter, fra Dyrevernalliansen sin liste, man bør styre unna.

∗ A-Derma ∗ A. Vogel ∗ ACO Hud ∗ Agent Provocateur Fatale ∗ Air Wick ∗ Alberto Culver ∗ Alldays ∗ Allison ∗ Almay ∗ Always ∗ Andrew Collinge ∗ Annemarie Börlind ∗ Aquafresh ∗ Aramis ∗ Art Deco ∗ Aussie ∗ Australian Body Care ∗ Avon products Inc. ∗ Avène ∗ Axe ∗ Babyline ∗ Balenciaga ∗ Benefit Cosmetics ∗ Bic ∗ BioGuard Miljøprodukter ∗ Bioliv ∗ Biosilk ∗ Biotherm ∗ Björn Axén ∗ Björn Borg ∗ Bliss ∗ Blistex ∗ Bliw ∗ Bobbi Brown ∗ Braun ∗ Bumble and Bumble ∗ Cacharel ∗ Calypso ∗ Cederroth ∗ Chanel ∗ Chloe ∗ Christian Audigier (Ed Hardy) ∗ Christina Aguilera Perfumes ∗ Cillit Bang ∗ Clairol ∗ Clarins of Paris ∗ Clean & Clear ∗ Clean Perfume ∗ Clearasil ∗ Cliniderm ∗ Clinique Laboratories ∗ Clynol ∗ CND ∗ Colgate ∗ Compeed ∗ Cool Grey ∗ Cosmica ∗ Date ∗ Declare ∗ Denivit ∗ Depend Cosmetic ∗ Derma Pharm ∗ Dior ∗ Dolce & Gabbana ∗ Donna Karan ∗ Dove ∗ Duracell ∗ Elixir Cosmeceuticals / Cosmedica ∗ Elizabeth Arden ∗ Escada ∗ Essie ∗ Estée Lauder ∗ Eucerin ∗ Euro Shopper ∗ Europris ∗ Exuviance ∗ Fa ∗ Fake Bake ∗ Family Fresh ∗ Febreze ∗ Ferrari ∗ Fingr´s ∗ Finish ∗ Finish (oppvaskmiddel) ∗ Fiorucci ∗ Fleur de Santé ∗ Franck Provost ∗ Garnier ∗ Germaine de Capuccini ∗ Gillette ∗ Giorgio Armani ∗ Glade ∗ Gorgeous London Ltd. ∗ Got2b ∗ Gucci ∗ Guerlain ∗ Happy Heart ∗ Harmoni ∗ Head & Shoulders ∗ Helena Rubinstein ∗ Helene Curtis Industries ∗ Henkel ∗ Herbal Essences ∗ Herbalife ∗ HTH ∗ Hugo Boss ∗ I Love… ∗ Iams ∗ Imse Vimse ∗ Jabu´she ∗ James Bond 007 Fragrances ∗ John Frieda (Kao Brands) ∗ Johnson & Johnson ∗ Joico ∗ Jurlique ∗ Kanebo ∗ Kao Brands ∗ Karl Lagerfeld ∗ Kiehl’s ∗ Kloster Laboratoriet ∗ Kérastase ∗ La Mer ∗ La Prairie ∗ Lacoste ∗ Lactacyd ∗ Lagerfeld ∗ Lancôme ∗ LaRoche Posay ∗ Laura Mercier ∗ Lavera ∗ Libero ∗ Libresse (SCA Hygiene Products) ∗ Listerine ∗ Love & Toast by Margot Elena ∗ Lumene ∗ Lux ∗ L´Occitane ∗ L´Oréal ∗ M.A.C. Cosmetics ∗ Mary Kay ∗ Matis ∗ Matrix Essentials ∗ Max Factor ∗ Maybelline ∗ Michael Kors ∗ Missoni ∗ Nair ∗ Naomi Campbell ∗ Natusan ∗ Neccin ∗ Neutral ∗ Neutrogena ∗ NISIM ∗ Nivea ∗ Nu Skin International ∗ Nuxe ∗ O.B ∗ Olay ∗ Old Spice ∗ Oral-B ∗ Oriflame ∗ Origins ∗ Oscar de la Renta ∗ OSiS+ ∗ Oust ∗ Palmolive ∗ Pampers ∗ Pantene ∗ Pevonia Botanica ∗ Phillip B ∗ Phytokosma ∗ Piz Buin ∗ Pledge ∗ Ponds ∗ Proactive Solutions ∗ Procter & Gamble ∗ Puma ∗ PUR Babies ∗ Pur Natural Skincare ∗ Purple Shades ∗ Ralph Lauren Fragrances ∗ Reckitt & Benckiser ∗ Redken ∗ Rembrandt ∗ Revlon ∗ RFSU ∗ ROC ∗ Romella ∗ S.C. Johnson ∗ Sanex ∗ Sano ∗ Sans Soucis ∗ Savett ∗ Scandinavian Formula ∗ Schwarzkopf ∗ Sebastian Professional ∗ Sensai (Dermabeauty) ∗ Sensodyne ∗ Sephora ∗ Sergio Tacchini ∗ Sexy Hair Concepts ∗ Shiseido ∗ Shu Uemura ∗ Snoopy ∗ Speick ∗ St. Ives ∗ Stargazer ∗ Sunsilk ∗ Swiffer ∗ Tampax ∗ Terrence Renau ∗ Tigi ∗ Tommy Hilfiger ∗ Toni & Guy ∗ TRESemmé ∗ Tromborg ∗ Unilever ∗ Valentino ∗ Valtea ∗ Vanish ∗ Vaseline ∗ Veet ∗ Vendela ∗ Versace ∗ Vichy ∗ Victoria´s Secret ∗ VO5 ∗ Wala ∗ Walter Rau ∗ Wella ∗ Wilkinson Sword ∗ Yaoh ∗ Youthful Essence ∗ Yves Rocher ∗ Zendium ∗

Dyretesting er totalt unødvendig! Det aller meste kan man nå faktisk lett bytte ut med produkter som ikke er testet på dyr. Når jeg begynte med dette for 4-5 år siden var det veldig mange produkter på den nå grønne listen som den gang sto på den røde listen. Som f.eks Zalo, Dr. Greve, Jif og Flux.

I tillegg bør det også nevnes at flere produkter på denne røde listen i utgangspunktet ikke tester på dyr, men de har valgt å gå inn i markedet i Kina, hvor de har en lov om at ting må dyretestes. Det er fryktelig frustrerende, men sånn er det dessverre. Man kan jo håpe at Kina en dag følger med i utviklingen! 

 

Har du oversikt over hva som eventuelt er testet på dyr i ditt hjem? 

 

_____________________________________________________________________________

#personlig #dyretesting #dyreplageri #dyrevennligeprodukter #dyrevennlig #dyrevernalliansen

_____________________________________________________________________________

20 kommentarer
    1. frodith: Dette er IKKE bare sminke. Med mindre du bruker Jordan tannkrem (forutsett at du kjøper tannkrem på dagligvarebutikk) kan jeg vedde en 100-lapp på at tannkremen du bruker er testet på dyr. Alle slag du får på dagligvarebutikken, bortsett fra Jordan, blir nemlig testet på dyr.

      Folk ser seg litt blinde på dyretesting, for de trur det kun gjelder kosmetikk, men det er det altså ikke. I så fall hadde ting vært veldig mye enklere 🙂 Ingenting av sminken jeg brukte for en del år tilbake når jeg tok tak i dette var IKKE testet på dyr, men det og sprayflaskene mine fra Wizz (vaskemidler) var et eneste jeg hadde i huset som ikke dreiv med dyretesting.

      Så, ikke for å ødelegge moroa her, kan jeg tippe du har mye mer enn du selv er klar over 🙂

    2. Ja, jeg leste ikke gjennom HELE listen, men så det var en del sminke… Men jeg tror jeg bruker Jordan tannkrem faktisk 😀 Men veldig ubevisst 😀 Skjønner at jeg er en baddy på mange områder her altså 😮

    3. frodith: Hvilken butikk finner du Jordan på? Før hadde de den på Rema, men så forsvant den. Så fant jeg den på Kiwi, men neste gang jeg trengte ny så var den vekk der også :O Finner den ingen plasser. Jeg ender opp med, innimellom, å måtte bestille på nett, til over 50 kr tuben 😛 Dyrt, men jeg får god samvittighet da 😉 he he

    4. Puff…måtte ut å sjekke på badet… Er ikke Jordan, trodde det var det jeg hadde jeg…Pusj… er Colgate… er vel skikkelig stygging det 🙁 Synes dette med testing på dyr ikke burde være noe VI skulle passe på, men skulle rett og slett ikke SKJE..

    5. frodith: Ja, Colgate er en liten versting, faktisk. Helt enig med deg! Det kom i alle fall en gladnyhet for noen år tilbake at ingen NYE produkter i Norge/Europa får lov til å komme på markedet hvis det er dyretestet. Men, de som allerede er på markedet og som driver med dyretesting, de får lov til å fortsette med det.

      Faktisk syns jeg alle som driver med dyretesting skulle hatt dette som en merke/logo (hva heter det?) på alle produktene sine slik at folk som kjøper de faktisk ser det. Da trur jeg mange flere hadde blitt mer bevisst 🙂 Jeg stresser meg jo ihjel hvis jeg skal kjøpe noe og er tvil. Går inn på dyrevernalliansen sine sider og scroller for harde livet for å se om den er grønn, eller rød. Noen ganger finner jeg den ikke på noen liste og har da tatt sjansen. Så går det kanskje et par dager, eller en uke og jeg sjekker listene på nytt, og pang, der står det produkter på rød liste! Det er irriterende. Hadde produktet hatt dette “tester på dyr” merket, så hadde jeg jo ikke vært i tvil :/

    6. Herrefred, her fikk man skolering så mine vakre og fraværende krøller fikk fullstendig bakoversveis. Men i min manglende iver etter å unngå for mange skjønnhetsprodukter, så gikk jeg klar ganske mye. Jeg har spurt på frisørsalongen om de kunne klippe meg høy og mørk. Men når ikke di klarer det , så har jeg gitt opp 😛 Men ære være din innsats, det står det all respekt av 🙂 Lykke til videre

    7. Søtmonsen ): Jeg syns i grunn at det skal være en lov om at de som driver med dyretesting må skrive det på produktene sine- da blir kjøperen mer bevisst og kan lettere ta avgjørelser ut i fra det 🙂 Jeg trur ikke det er så mange som tenker over dette med dyretesting, og veldig mange trur det kun gjelder sminke, noe som er feil. Hadde ting vært merket med at det var dyretestet trur jeg folk hadde tatt det mye mer alvorlig 🙂

    8. dedicat: He he.. Dette gjelder liksom ikke bare sminke og hårprodukter- dette gleder alt i fra tannkrem (kun Jordan i dagligvarebutikk som ikke tester) til oppvaskmidler til alt i grunn.. Noe alle har i hus (med mindre man ikke eier hygiene da, det finnes jo de også- ha ha) 🙂

    9. Søtmonsen ): Faktisk er det jo svært få produkter som ikke blir testet på dyr, som har et dyrevennlig merke på seg… Har kun sett det på et produkt, som jeg bestilte fra den gang etgronnerehjem.no. Det var en shampoo og balsam jeg ikke husker navnet på.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg