JEG HAR IKKE HJERTE TIL DET!

 

Jeg får helt vondt bare ved tanken. 

 

På trappen på vei inn på jobb i dag fant jeg en død fugl. Trudde jeg. Jeg bøyde meg ned for å se, men den var ikke død. Den løftet såvidt på hodet og så på meg. Jeg så det var en del blod under den, men kunne ikke helt se hvor det kom i fra. Jeg hadde ikke samvittighet til å bare la den ligge, så jeg løp opp alle trappene til kontoret mitt, og fikk hentet en bærepose. Jeg vil ikke ta på fugler. 

Når jeg kommer ned igjen for å flytte på fuglen, som er en baibis-måke som har blitt litt stor, får jeg ikke flyttet den. Det viser seg at ene vinger sitter bom fast i rekkverket på trappen. Og det er da jeg ser det, hvor alt blodet kom i fra. Vingen er nesten revet tvert av. Alle bein i vingen er knekt rett av, og den henger bare fast i noen tynne skinnfliker på hver sin ende. Jeg får så vondt av den. 

Jeg får den ikke løs, redd for å skade fuglen enda mer og redd for at vingen skal falle helt av. En ung herremann kommer bort for å spørre om jeg trenger hjelp, noe jeg trenger. Jeg skjønte med en gang at fuglen måtte avlives, men jeg har ikke hjerte til å gjøre det. Jeg bare greier det ikke, selv om det er det eneste riktige å gjøre slik at den ikke skal lide. Jeg får vondt i samvittigheten. 

Den unge mannen får fuglen løs, men han får ikke til å avlive den han heller. Måke-baibisen løpte av gårde, litt halt og med en vinge som bare sleper i bakken og er på vei til å falle av. Jeg skjønner at jeg ikke bare kan la den gå, for det er ingen tvil om at den pines. Fuglen snur plutselig og kommer løpende tilbake til meg. Dette får jo samvittigheten min til å ta helt av. Stakkars liten. 

Han prøver å gjemme seg inntil veggen ved siden av en lyktestolpe. Tankene spinner og jeg skjønner jeg ikke kan la den være. Synet av den gjør meg helt vondt og jeg er faktisk helt på gråten. Det gjør vondt å se på fuglen og det gjør vondt å vite at jeg ikke klarer å gjøre det bedre for den, med å la den slippe. Jeg plukker den opp i posen jeg hadde og begynner å gå nedover gaten. 

Jeg tenker at jeg får gå de ti minuttene det tar å gå til nærmeste veterinær. De greier i alle fall å avlive den. Det går opp for meg at veterinæren ikke har åpnet enda, men jeg kan ikke akkurat ta den med meg opp på kontoret i en pose og vente på det heller. Fuglen har det jo vondt og lider, uten tvil. En bygningsarbeider kommer ut fra bygningen jeg jobber, og jeg må jo bare spørre. 

Han så litt forundret på meg når jeg spurte om han hadde samvittighet til å avlive et dyr. Jeg sa jeg hadde en veldig skadet fugl i posen og at den bare må få slippe, men at jeg selv ikke greier å gjøre det. Stakkars unge mannen. Men, han trøstet meg med at han ofte var på jakt og at han var “vane” med å avlive dyr. Jeg måtte snu meg når han skulle fikse det, for jeg syns det er fælt uansett. 

Jeg syns likevel det er viktig at man ikke bare snur ryggen til og lar dyr plages på denne måten, så for meg var det liksom ikke et annet alternativ. Jeg er bare glad for at jeg traff på en som kunne ta den fæle jobben slik at jeg slapp. Ellers hadde jeg måtte vente til veterinæren åpnet slik at de fikk tatt det de, for jeg hadde absolutt ikke greid det, uansett hvor nødvendig det er. 

 

Har du samvittighet til å avlive dyr, når det er det riktige å gjøre? 

 

____________________________________

#personlig #samvittighet #hjerte #dyr #hjelpe

____________________________________

12 kommentarer
    1. For x antall år siden jobba jeg i drivhus. Og der kom det av og til fugler inn. Husker mang en gang at jeg hjalp fugler ut, de hadde kommet bak noe plast så jeg tok de i handa og ut i fri luft. Tenkte vel som så der redde jeg et liv. Vepser dreper jeg aldri, de er pene skapninger. Det samme gjelder skjønne sommerfugler. Ellers dreper man jo massevis av mygg og fluer.

    2. Å herregud så trist :'( selv om jeg egentlig ikke liker måker, så ønsker jeg de ikke noe vondt heller 🙁 hadde ikke hatt hjerte til å avlive dyr sjøl jeg heller men hadde nok heller spurt alle til jeg fant noen som kunne, akkurat som du <3

    3. Jeg har avlivet dyr, men ikke mange. Men i en sånn situasjon så ville jeg gjort det. Det ville ikke vært med lett hjerte, Men fremfor å lide seg inn i døden, ville det vært å foretrekke både for meg og ikke minst fuglen

    4. Nei, jeg kan ikke gjøre det. Og du har sikkert lest noen av mine blogginnlegg om å ringe politiet for å redde duer som var innestengt osv 😀 så jeg er IKKE din mann 😀 Jeg kan slå i hjel fluer, der går grensen omtrent 😀

    5. Uff og uff..ja det er min store skrekk også….jeg vet det er det beste..men tror ikke jeg hadde klarte det.men lurt av deg å spørre noen andre…..BRA den fikk slippe….men skjønner så godt din frustrasjon og sorg…fikk tårer i øynene bare av se det for meg….ish…livet er brutalt for disse dyra…

    6. Skjønner godt hjelpeløsheten din. Jeg tror vi alle har kjent på den i forskjellige situasjoner.
      Jeg husker første gang jeg fant en skadet måke og den måtte avlives på stedet. Det var ekkelt og det var vondt, men jeg var nødt til å vri nakken rundt på den og den døde etter noen få sekunder.
      Jeg gråt den gangen, men det var så nødvendig å la den slippe å lide mer.

    7. Helge: Viktig å redde de som reddes kan, syns jeg <3 Og vepser dreper ikke jeg heller. Mygg og knott, og til nød fluer hvis de er sykt innpåslitne 😛

    8. Anita Berge: Det var helt grusomt. Stakkars lille mpkebaibisen liksom <3 Den visste jo ikke noe liksom og så bare kommer jeg og bestemmer at den skal dø 🙁 Det var jo for dens eget beste, men man føler seg jo så dritt 🙁

    9. dedicat: Det var ikke et alternativ med å la den lide, men hadde jeg ikke fått tak i noen som kunne avlive den hadde jeg måtte sitte utenfor hos veterinæren til de åpnet, for jeg hadde ikke greid det altså :/

    10. frodith: Jeg kan til nød slå fluer, hvis de er sykt plagsomme, ellers holder jeg meg til mygg og knott og den slags. Og edderkoppen om det står om liv og død for meg selv. Men jeg tørr jo ikke å gå i nærheten av de, så den jobben må andre ta også.

    11. Toini: Den hadde aldri overlevd uansett, så den hadde jo bare plages til døde- men jeg greier jo ikke uansett om det er det riktige å gjøre, så enda godt jeg møtte noen som kunne gjøre det, for fuglen sin skyld <3

    12. Den Glade Fotografen: Det er jo det eneste riktige, slik at de skal slippe å lide, men jeg greier bare ikke 🙁 Heldigvis fant jeg fort en som kunne hjelpe <3

      Du gjorde det riktige <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg