KRONISK SYK- JEG HÅPER DET VARER.

 

Det er stor forskjell på å være hjemme med god samvittighet og det å være hjemme på sykemelding. 

 

I over et år har jeg slitt med å jobbe. Jeg har slitt med å fungere i hverdagen. Alt har bare vært tungt og enda tyngre. Jeg er ikke skapt for å være hjemme. Jeg trives ikke med å ikke gjøre noe. Å ikke kunne jobbe er virkelig ikke gøy. Ikke gjør det helsen så mye bedre heller, når man stresser pga det. 

Det siste året har jeg jobbet i snitt 30%. Det er lite! I perioder virket jeg bedre, men gikk på den ene smellen etter den andre. Sykemeldingen blei lengre og lengre for hver gang og sykeprosenten økte mer en den blei redusert. Jeg følte et evig mas fra alle kanter. Jeg har følt meg totalt ubrukelig, spesielt på jobb.

I sommer var det så ille at jeg ikke så noen løsning på det. Jeg sto farlig nær grensen for å ende opp hos NAV  på en helt annen plan enn vanlig sykemelding, og sjefen hadde nok mest lyst til å si meg opp. Det var ikke akkurat sånn at jeg kunne jobbe så mye som det kreves i stillingen min. Men, så tok jeg ferie. 

Jeg var sliten og lei og alt mas gjorde det bare verre. Jeg blei enig med sjefen om at jeg skulle ta ut ferie. Jeg har tre uker til gode fra i fjor også, siden jeg blei syk og aldri tok ut alt ferien. Sjefen var snill å satte meg opp på fire uker ferie. Endelig kunne jeg prøve å være hjemme og slappe av, med god samvittighet.

 

Det tok ikke mange dagene før jeg virkelig kunne senke skuldrene, noe jeg ikke har gjort på over et år. Jeg koblet ut alle tanker som hadde med jobb å gjøre. Nesten i alle fall. Jeg savner så veldig å jobbe, så jeg tenkte jo på hvordan jeg skulle greie å komme meg tilbake. Ferien gjorde bare godt, og det merkes. 

Forrige uke var min første uke tilbake på jobb etter 4 uker ferie. Før det hadde jeg kun jobbet 20% i en lang periode. Jeg begynte rolig med å kun jobbe to dager forrige uke. Denne uken har jeg jobber hver dag, og jeg har gått tur med Petter hver dag. I morgen skal jeg forøvrig kun jobbe frem til lunsj. 

Jeg reiser til Halden i morgen for å gå i en begravelse på fredag, så da tok jeg meg tidlig fri i morgen så jeg slipper å kjøre midt i natten. Selv om jeg orker å jobbe fulle dager nå, så merker jeg at jeg ikke har så mye energi til så mye annet. Akkurat nå prioriterer jeg tur med Petter og det å jobbe fulle dager. 

Det føles så godt, og jeg håper det varer! I utgangspunktet er jeg friskmeldt nå. Frisk vil jeg aldri bli, men jeg er i alle fall i god nok form til å jobbe. Å være hjemme med god samvittighet gjorde så stor forskjell at jeg kunne ønske dette blei gjort for lenge siden. Så håper jeg energien til flere ting også kommer. 

 

Har du stresset deg mer syk noen gang? 

 

______________________________

#kronisksyk #samvittighet #jobb #ferie 

______________________________

24 kommentarer
    1. Åh så herlig å høre 😀
      Ja det er nok noe i det med å være hjemme og kunne slappe av uten at skuldrene er oppe over ørene…………………..
      Ta det forsiktig fremover kanskje og ikke bit over for mye 🙂 Det er enkelt å si………….men……….du ser hva som trengs og hvor mye du kan gi før det butter imot 🙂
      Ønsker deg gode dager!

    2. Så herlig at du har funnet en løsning. Håper den varer lenge og at du slipper å stresse med dårlig samvittighet igjen. Det er så utrolig vondt <3

    3. Stress er noe av det verste for meg.. særlig tankestress.. Godt du føler deg bedre nå , får håpe det varer.. Ønsker deg en fin dag i morgen , selv om det er begravelse du skal i også…<3 Nydelig bilde da <3

    4. Det er vondt å ha det sånn, og jeg kjenner meg så igjen. Jeg har gått sykemeldt helt og delvis i snart et år, og det er frustrerende. Man vil jo så gjerne være til nytte, men får det likesom ikke helt til. Før ferien var jeg innstilt på å søke om arbeidsavklaringspenger, men nå etter snart endt ferie lurer jeg på om kroppen er klar til å prøve seg på 100%…

    5. Ja kjenner meg veldig igjen i det der…håper det varer for deg! og lykke til!!! krysser alt jeg har for at du nå kan se fremover…. så vakker du er!! Nyydelig bilde av deg!

    6. flinke piker pleier ofte stresse seg sykere enn nødvendig. OM vi lytter til kroppen og ikkje pusher oss for hatd fordi vi vil ditt og datt,men faktisk hører etter, Kommer vi oss mye fortere igjen hver gang vi tar en liten dypdykk 🙂
      Lykke til med å være snill med deg selv kjære deg Elin <3 sender gode tanker og mange klemmeting <3

    7. Håper det går bedre nå. Kanskje den dietten din funker dunderkrutt. Kjipt å gå å være syke hele tiden, det kan jeg alt om. Jepp har stressa på meg syk flere ganger. Ha en super dag, her er den nix super for det er sykehusdag og de liker jeg ikke. <3

    8. Så godt å høre 😀 Kjenner at nå som jeg har jobbet nesten fult opp i sommer, uten skoleuken, så har det vært ganske tungt. Men jeg trøster meg med at det er to år igjen nå, så da får det bare være.. Det som stresser meg mest er økonomien. At jeg har dårlig råd, og tjener veldig lite. Spesielt når jeg nå går skole og må ha så mye praksis.. Så er veldig stressa for tiden, og det hjelper ikke på.. Så jeg tenker på noen nye valg jeg kanskje må ta i fremtiden ;s Men den tid, den sorg.

    9. Etdiktomdagen: Ferie var helt gull verdt da altså- slappet av på en helt annen måte 🙂

      Satser på den gode perioden varer evig, så lenge jeg er flink til å ta det litt med ro mellom slagene <3

    10. annebe: Ja, til vanlig takler jeg veldig godt stress, men denne typen stress jeg har gått med det siste året har ikke kroppen taklet helt bra :O Men nå håper jeg det går bedre og bedre <3

      Tusen takk <3

    11. Vera Lynn: Jeg har allerede søkt aap, siden det er tre måneders behandlingstid og året mitt i grunn var over (utsatt pga ferien nå). Men har ikke fått svar enda, så får se hva det blir til. Håper jeg slipper, men det er jo for tidlig å si enda, selv om ferien virkelig gjorde godt <3

    12. dvergpinschere i mitt hjerte: Takk- håper det varer lenge og at jeg faktisk er flinkere til å slappe av mellom slagene nå 🙂 Det føles veldig godt å jobbe igjen, men jeg veit jo ikke hvor lenge kroppen samarbeider 100%, så får bare ta en dag av gangen 🙂

      Tusen takk for det <3

    13. cuskima: Du sier noe der. Men det er ikke så lett å slappe av når de rundt ikke lar deg slappe av. Da blir det en vond sirkel som er vanskelig å finne en løsning på. Men heldigvis går det bedre nå <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg