HVERDAG- NÅR TRADISJONENE BRYTES.

 

I år bryter jeg 2 av mine egen tradisjoner, sånn helt plutselig. 

 

Jeg feirer ikke jul, noe jeg ikke har gjort i de hele tatt de siste 6 årene, sånn ca. Jeg regnet litt på det i dag og fant ut at jeg ikke har feiret jul hjemme med familien på 12 år. De siste 3 årene har jeg hatt en tradisjon om å ta en tur til Havsyn med hundene. Det er gøy å se tilbake på de bildene fra år til år. 


2012. Dette året var det ekstremt mye snø. Jeg gikk med snø til lang opp etter lårene. Selv store Trier så liten ut i alle snøen. Lillemor hadde løpetid så hørselen var bort i mot ikke eksisterende, så hu fikk pent holde seg hjemme. 

Vi har hatt mye snø. Vi har hatt null snø, med masse vind. Vi har hatt regn. Og vi har hatt opphold med en ny vri på tradisjonen. Det har liksom blitt en liten tradisjon det der, å gå til Havsyn hver jul, uansett vær. Forskjellige hunder har det også blitt fra år til år. Jeg er litt usikker på hvor Iimo har gjemt seg. 


2013. Lilly, Lillemor og Trier. Null snø, men masse vind! Det var i alle fall lettere å gå opp til Havsyn i år, enn i fjor. Snø er tungt. Fint landskap, men tungt å gå i. 

I år bryter jeg altså 2 tradisjoner. Den ene med å ikke feire jul, og den andre med å gå en tur til Havsyn. I år, for første gang på 12 år, skal jeg faktisk feire jul med familien. Jeg, liksom. Det kommer sikkert til å bli hyggelig, selv om det blir så mange at de har måtte leie lokale for å få plass til alle. 


2014. Lilly og Lillemor. I år var det regn! Jeg er litt usikker på hvor Iimo har gjemt seg.

Det blei litt sånn brått bestemt fra min side. Jeg hadde i utgangspunktet ingen planer om å feire jul i år, og turen opp til Havsyn sto på agendaen. Men så blei det litt mye frem og tilbake, her og der, så da bare bestemte jeg meg for at jeg faktisk skal være med på feiringen. Satser på det blir hyggelig. 


2015. Petter på Havsyn. Wolfgang og Iimo er et eller annet sted de også. Her var det mer høst enn vinter. Det var i alle fall opphold. 

Jeg har ikke pleid å kjøpe gaver, siden jeg ikke treffer noen i forkant av julen. Tantebarn pleier heller å få noe når jeg først treffer de. Nå skal jo alle utenom én feire på samme plass, så da har jeg brått 8 gaver jeg må kjøpe før lørdag. Stress! Jeg hater julestress. Men men, jeg overlever sikkert. 

 

Har du noe faste tradisjoner du bare må gjøre på juledagen?

 

__________________________

#hverdag #tradisjon #jul #feiring

__________________________

18 kommentarer
    1. Det blir sikkert hyggelig. Man kan gjøre det EN gang, feire, og det betyr ikke at man må fortsette med det 🙂 Hvis du vil ha tips? Kjøpe gavekort på kinobilletter, veldig lettvint, eller gavekort på andre ting. Klær eller bøker eller frisør. Eller konsertbilletter.

    2. Ups ja, å ha 8 julegaver å kjøpe i siste liten er nok stress. Men jeg bestemte meg i år for at det ikke skal være noe stress, samme hvor sent ute jeg er med enkelte ting 🙂 Det blir jo jul uansett. Men gavene, de kan man jo ikke bare utelate når man skal feire med noen.
      Selv skal jeg bryte en tradisjon i år. Og det er at det ikke blir juletre hos meg. Det er 1. gang. For juletreet, det har vært en selvfølge, og det ville ikke vært jul uten. Men ingen skal være her i julen. Ungene kommer ikke før like før nyttårsaften. Og juledagsmiddagen sløyfer jeg også. Å ja…så det er tradisjon 2 jeg bryter i år. Men velger å heller ha en middag 1. eller 2. nyttårsdag.
      For meg er hele denne julen helt annerledes enn tidligere juler. Så jeg er litt spent 🙂 Men føles godt å legge bort stresset, og si til meg selv, at julen kommer, uansett om jeg stresser eller ei 🙂 Tar alt som kos heller 🙂

    3. Jeg elsker julen, og gleder meg til den 360 dager i året! Så hver juledag må jeg gå en kosetur med bikkja, sette meg i sofaen med potetgull og sjokolade (i pysj) og se på disney. Også MÅ jeg hjem til mamma! Ingen feirer jul som oss (så ekstremt i alle fall, med hundetalls nisser osv). Også lille juleaften, når alt er ordna og alle andre har lagt seg, må jeg se love actually 🙂 Tipper du kommer til å få det fint sammen med familien, jeg! Kos deg masse!

    4. Ojjj…ja her fikk jeg jo se innlegget om dette ja..hihihi…så koselig at du SKAL feire i år! Ja da blir det litt stress med presanger…men du..om det er voksne du skal kjøpe til..så kjøp spekepølser fra sånn boder som står på sentrene..sååå fin gave..for nesten alle liker jo å kose seg med mat! Så flotte bilder av alle hundene dine!! herlig!!

    5. frodith: Ja, jeg dør ikke av å feire jul et år 🙂 Er så lenge siden sist uansett, så det går sikkert bra. Jeg har til og med ønsket egen dessert, siden jeg ikke spiser det alle andre spiser, og nesten ingen spiser det jeg spiser 😛 ha ha.. Hmm, mange gode indéer til gaver- takk 🙂

    6. Eva: Det blei brått litt stress ja- har jo null idé om hva jeg skal gi. De er liksom fra 16 år til 6 uker gamle.. Men men, finner sikkert på noe lurt 🙂

      Noen ganger er det helt greit å bryte tradisjoner 🙂

    7. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg skal kun kjøpe til tantebarn og de er i fra 16 år til 6 uker gamle, så tviler på de blir glade for “mat” i gave 😛 he he.

    8. Hei!
      Da blir det spennende og morsomt å feire jul sammen med familien, når du ikke har feiret på mange herrens år 😀 Jeg er heldigvis ferdig med presanger 🙂 Vi blir 10 på juleaften 🙂
      1. juledag ønsker jeg alltid å ta en tur i fjellet 🙂 Og jeg håper det blir slik i julen i år også. Maaaaange turer 🙂
      Se der.. på de bildene…………… EN jul med snø og resten uten. Merkelig vær vi har altså 🙂
      Her regner og blåser det og det blir nok slik helt inn i jula 🙂 MEN, jul blir det uansett !!

    9. Det blir nok kjempe koselig skal du se ^^ <3 Til hastegaver, kan gavekort være tingen ja ^^ Men alt går an, siden min bror er mester på å kjøpe alle gaver lille julaften xD Haha.

    10. Etdiktomdagen: Ja, blir nok veldig koselig 🙂 Får i alle fall truffet 8 av 10 tantebarn, og en av dem har jeg ikke en gang truffet enda <3 <3

      Så koselig med fjelltur 😀 Er så lite fjell her jeg bor, dessverre, men kunne gjerne tenkt meg et, eller tre å tusle rundt i 😉

      Ja, veldig merkelig vær. Fra over én meter på det meste det første året, til null tegn til snø årene etter 🙂 Det begynte forresten å snø på vei hjem fra turen det ene året med Lilly. Jeg greide nemlig å "miste" Iimo, som til og med hadde langline på, og da var jeg så redd det skulle komme så mye snø at hu skulle dø hvis hu satt fast et sted med linen. Jeg var såååååå stresset den timen jeg brukte på å finne henne <3

      Jul blir det uansett vær 🙂

    11. Margrethe: Det blir helt sikkert koselig 🙂 Alt for mange tradisjoner. Jeg savner svenskekanalene- disney er så mye bedre på tv i julen på svensk tv 🙂

    12. ingagilberg.blogg.no: Jeg føler ingen tilhørighet til den feiringen. Jeg syns det er en forferdelig masete tid med masse utakknemlige folk og kjøpepress. Nå kjøper jeg som regel julegaver, hvis jeg treffer noen av de rett før jul (ellers får de gaver/penger når jeg treffer de siden) 🙂 Å slippe alt dette maset og stresset har vært veldig deilig. Derfor er det bittelitt rart at jeg velger å feire jul med familien det året det blir så mange at de må leie lokale for å få plass 😛 Ha ha.. Men det kommer til å bli koselig og alle gaver er nå kjøpt inn 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg