PERSONLIG- JEG HENGER IKKE UT PERSONER PÅ NETT.

 

Blogg er kanskje litt misbrukt når folk ikke tørr å prate med deg fordi de er redde for at samtalen skal ligge på nettet i løpet av kort tid. 

 

Jeg har blogget i over 5 år nå og ikke én eneste gang har jeg hengt ut venner eller familie på bloggen. Joda, jeg har delt meninger om meg og mitt, og folk som kjenner meg greier så klart å skjønne hvem og hva innlegget er syftet på. Men jeg har aldri skrevet navn, eller noe på de det måtte gjelde. 

Jeg prøver å holde det minst mulig personlig, selv om det kanskje noen ganger er litt vanskelig å legge skjul på ting. Men å henge ut personer på nett, det syns jeg ikke noe om. Derfor deler jeg også svært lite av fortiden min her på blogg, fordi det kan gå ut over andre. Noen hadde fortjent det, andre ikke.

Når familie begynner en setning med: “det jeg skal fortelle deg nå vil jeg ikke se på bloggen din seinere”, så blir jeg litt oppgitt. Ikke nødvendigvis på vedkommende som sier det. Ikke nødvendigvis på meg selv, som skriver blogg. Jeg blir oppgitt på alle disse som misbruker blogg på denne måten!


Å henge ut andre på nett er ikke greit. Å drite seg selv ut er helt ok. 
 

Det er trist at man skal være “redd” for å prate med en som blogger, fordi man ikke veit om samtalen ville ligge på nett i løpet av få timer seinere. Jeg blir selvsagt litt skuffet når noen føler de på forhånd må si at det ikke skal skrives om. Jeg eier fornuft og følelser. Men, jeg kan likevel forstå det.

Blogg er kanskje litt misbrukt når folk ikke tørr å prate med deg fordi de er redde for at samtalen skal ligge på nett i løpet av kort tid. Venner og familie skal vite at jeg aldri ville gjort noe slikt mot dem. Jeg ville aldri hengt ut noen på nettet på den måte, eller og delt en samtale. Ikke uten å spørre på forhånd.

Noen tema vil man skrive om uansett, og kanskje vil noen føle seg truffet av det. Sånn er det noen ganger. Men å gå inn på detaljer rundt noe som er personlig, også for andre enn meg, skjer ikke. Flere burde tenke seg litt om der. Det er kjedelig å bli ekskludert fra samtalen fordi man skriver blogg. 

 

Hvor går din grense for hva du deler på nett?

 

_____________________________________________

#personlig #hensyn #meninger #fornuft #nett #grenser

_____________________________________________

26 kommentarer
    1. Enig, man henger ikke ut andre..ikke på blogg og ikke ellers :)) Jeg kan dele en del ting om meg selv..men har ei helt klar grense for hva jeg ikke deler også, og det er ganske mye :)) Fint det bildet <3

    2. Jeg er personlig på en mer generell måte. Skriver om temaer som er vriene, men tror få kan gjette hvem det gjelder. Jeg er lite privat, fordi jeg vet det går utover andre. Men noen ting kan man ta opp litt mer generelt, så man kan gi LITT av seg selv. Men der er mine grenser. 🙂

    3. Jeg deler mest om megselv. Om det er noe som plager meg så blir det uten form for relasjoner, ikke ekte navn – kanskje bare forbokstav som ikke tilhører personen og ikke kjønn heller.

    4. Heldigvis aldri noen som har skrevet slik til meg. Men altså som du sier, man bruker jo fornuften.
      Jeg mener det er ok å legge ut litt, så lenge man ikke henger ut folk med navn. Altså man snakker jo også om ting folk sier til andre personer. Jeg ser ikke faren med å legge det ut på nett egentlig. Men er jo visse samtaler jeg mener man aldri skal si videre, da gjelder det både å snakke og å blogge om det 😛
      Vet ikke om det gikk ann å skjønne hva jeg ville frem til men… hehe

    5. Søtmonsen ): Jeg trur ikke folk ikke snakker med meg fordi jeg blogger altså, men det fikk meg til å tenke når jeg faktisk fikk den setningen servert 🙂 Jeg henger jo ikke ut folk, men man skal ikke trenge å lete lenge før man finner en blogger som gjør det, og jeg tenker nok mange passer seg for hva de sier med slike folk rundt. Trist, men sant 🙂

    6. annebe: Nei, det er bare stygt. Greit nok at man kan ha meninger om ting og tang og folk, men da får man heller ta det der det hører hjemme- ansikt til ansikt 🙂

      Jeg deler ting om meg, men deler ikke så mye av ting som går direkte på andre i samme handling- da syns jeg det kan bli vanskelig å holde seg saklig, så da lar jeg heller være 🙂 Men å skrive ting på et generelt grunnlag er greit nok- så får heller de som føler seg truffet føle seg truffet 😉

      Takk <3

    7. Ja det er mange som ikke aner hva en blogg er! de tror man utlevere hele livet..alt man tenker og sier og hører..Uvitenhet..det er nok ofte der det ligger.. Tror ingen tenker på det hos meg..for her går det i turer og bilder..og jeg spør alltid om jeg får lov å evt legge ut bildet av noen..Tror alle har forskjellige grenser deg..og det er helt ok for meg..så lenge det ikke går utover andre!! DER går grensen..syns jeg.. 🙂

    8. frodith: Det er helt innafor syns jeg. Jeg kan også skrive om personlige ting, men på et generelt grunnlag, likevel vil noen føle seg truffet- men så lenge jeg ikke skriver om en eksakt hendelse, navn eller andre avslørende ting, så får de bare føle seg truffet 😉

    9. Den lille Pandaen c:: Ja, og det syns jeg er innafor- noen vil alltid føle seg truffet selv om man skiver på et mer generelt plan, men de om det liksom 🙂 Litt må man jo noen ganger gi av seg selv 🙂

    10. ssilje89: Jeg trur heller aldri jeg har blitt hengt ut på nettet i min bloggperiode 🙂

      Ja, normale samtaler er helt ok- det gjør jeg også, hvis noe hysterisk morsomt har blitt sagt, eller noe sånt. Men personlige samtaler, der det går på direkte meninger og slikt til folk, syns jeg ikke noe om. Ei heller hendelser der man kanskje har oppført seg stygt- syns ikke noe om å henge de ut selv om de er tullinger liksom 🙂 Og som du sier: visse samtaler deler man verken på nett eller andre plasser. Denne samtalen jeg referer til i blogginnlegget her kan jeg ikke en gang huske, så det var tydeligvis ingenting som var spennende nok til at jeg kunne vurdert å dele det 😛 ha ha.. Jeg husker bare at jeg fikk beskjed om å ikke dele det liksom 😛

      Skjønte fint hva du mente 🙂

    11. dvergpinschere i mitt hjerte: Uvitenhet er nok en god grunn 🙂 Min blogg er stort sett også kun tur og bilder, men det hender jo jeg har en mening, men det er sjeldent relatert til venner og familie 🙂

      Er jeg på tur med flere og jeg har med kamera så sier jeg alltid: Jeg veit dere veit at jeg blogger, så hvis jeg ikke får dele bilder av noen av dere må dere si det nå 😉 Ingen bryr seg om det, og jeg har alltid respekt for hva jeg legger ut av andre. Det er som jeg sier til hundevennene mine når vi er på treff: del hva dere vil av meg, uansett hvordan jeg ser ut, men har jeg snørr på vei uy av nesen er det ikke lov å dele det 😉 For litt siden var det likevel en som delte akkurat et slikt bilde- vi bare lo av det for han hadde ikke sett det i det hele tatt, mens det var det første jeg så 😛 Han trengte ikke å fjerne bildet, for jeg lo jo bare av det i kommentarfeltet likevel og gjorde aaaalle obs på det 😛 Selvironi og alt det der. He he..

    12. Jeg er så enig med deg! Jeg bruker sjelden familie og kjente i blogginnlegg, og gjør jeg det, så spør jeg alltid først! Og å henge ut noen på nettet – NEI – det kunne jeg aldri gjort! 🙂

    13. Margrethe Hjertaas: Takk 🙂 Ja, det er viktig å spørre først- spesielt hvis jeg skal dele bilder, selv om innlegget kun er positivt liker jeg å gi et hint om at de har mulighet til å si nei 🙂

      Men å henge ut noen er ikke særlig pent, uansett hvor teit den personen måtte være.

    14. Veldig enig med deg 🙂 Jeg deler VELDIG lite om familie, venner osv på bloggen fordi for det første så vil jeg ikke bruke den tiden jeg har med dem på blogg, mase om bilder og bla bla. Men også fordi jeg respekterer at ikke alle vil på nettet og man har rett til privatliv. De få gangene jeg har gjort det så lar jeg alltid de lese gjennom og se bildene sånn at de kan godkjenne det før jeg legger det ut 🙂 Uthenging på nett er jeg veldig i mot!

    15. Enig med deg! Legger aldri ut navn og bilder av andre uten deres samtykke. Gubben har gitt tillatelse til noen bilder og at jeg nevner han ved fornavn, ellers er det lite av den sorten. Du deler fra DITT personlige liv, og ja, noen ganger kan det overlapper nok hendelser. Men har aldri sett deg utlevere noen. Og har ikke sett noen av de bloggerne jeg følger gjøre det heller, de fleste anonymiserer historiene.

    16. SV: Så herlig! Hahaha..syns jeg ser deg! ja, jeg også bryr meg ikke..men har respekt for at andre har det..:-)

    17. Merethe Høili Johansen: Enig der 🙂 Når jeg først er å besøker familie og slikt så har jeg som regel bloggpause uansett 🙂 Veldig greit å la folk være med, men da med dem sitt samtykke, som du er sier 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg