FOTO- FRA 20.000 TIL 2.000 BILDER I ÅRET.

 

Man blir mer bevisst hva man tar bilde av. 

 

Når jeg først fikk speilreflekskamera i 2010 holdt jeg fingeren på utløserknappen hele tiden. Jeg tok bilder i massevis, av absolutt alt jeg kom over. I alle fall kunne det se slik ut når jeg skulle flytte bildene fra pc’en og over på en ekstern harddisk. 45.000 bilder på litt over 2 år skulle det vise seg å være i mappene.

Garantert at minst 30.000 av disse bildene kan slettes. Den gangen gikk det for det meste i auto-innstillinger. Jeg kunne ikke veldig mye foto på den tiden, men det var uten tvil lettere å få bra bilder med et speilrefleks i auto-modus, enn det var med et vanlig digitalkamera. Man lærer litt for hvert bilde man tar.

I 2010 og sånn ca. frem til 2013 tok jeg gjerne 500 bilder pr tur. Av de 500 bildene var det kanskje 10 bilder som var ok i kvaliteten. Da var det ekstra gøy når man kanskje var maks heldig å fikk et blinkskudd. Jeg tok gjerne mange bilder for å være sikker på at i alle fall noen av de skulle bli bra nok.

Jeg har lært mye siden den gang. Nå bruker jeg aldri auto-innstillinger, men oftest halvautomatiske-innstillinger og jeg leker mer og mer med manuelle innstillinger, når jeg ikke tar bilder av dyrene. Nå er det sjeldent jeg tar mer enn 100 bilder pr tur, fordi jeg har blitt mer bevisst på hva jeg tar bilde av.

Av de 100 bildene jeg kan ta på en tur nå er stor sett i alle fall 80 av de bildene brukenes. Nå trykker jeg ikke på utløserknappen bare for å trykke på den. Nå venter jeg mer på at motivet skal bli riktig slik at det er minst mulig redigering når jeg kommer hjem. Jeg har også blitt mer teknisk bevisst på ting.

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg er 100% teknisk god på å ta bilder. Jeg feiler fremdeles mye, men jeg har blitt flinkere til å se feilene mine og kan derfor rette det opp til neste bilde. Man lærer best av å feile og prøve på nytt. Det har gjort at jeg har gått i fra 20.000 bilder i året, til 2.000 bilder i året.

Jeg har rett og slett blitt mer kritisk til meg selv hva kommer til kvaliteten på bildene. Misforstå meg rett, som nevnt, jeg er ikke 100% teknisk god og jeg feiler mye enda, men sletteknappen er ikke like vanskelig å trykke på slik den var tidligere. Jeg sletter bilder underveis på turen om jeg tar dårlige bilder.

Tidligere sparte jeg på absolutt alt, noe den eksterne harddisken med over 60.000 bilder på er et bevis på. Jeg har nå sakte, men sikkert, startet jobben med å slette bilder fra den eksterne harddisken. Jeg har ikke plass til å spare på søppel lenger. Det er en stor jobb, men den må gjøres. Man må se utviklingen.  

 

Tar du mange bilder i løpet av et år?

 

______________________________________

#foto #utvikling #teknisk #bilder #motiv #kvalitet

______________________________________

18 kommentarer
    1. Flotte bilder det her :)) Jeg sletter også mer nå en før.. men knipser mange når jeg er “på farta”for å ta bilder.. liker også at de er minst mulig redigert.. Ha en fin lørdagskveld <3

    2. Spesielt fint det med sommerfuglen 🙂 Nydelig <3 Jeg bruker jo mobilen, blir litt annerledes. Men jeg prøver å tenke mest på BRUKEN min av bildet i etterkant 🙂 Og tenker mye motiv og ikke så mye teknikk 🙂

    3. frodith: Tusen takk 🙂 Ja, mobil er litt annerledes, selv om mobiler nå til dags tar fine bilder 😀 Og bruken er viktig å tenke på- da blir bildene automatisk bedre 😀

    4. Søtmonsen ): Ja, det er sykt mye å lære og ting tar tid, men det er bare gøy 😀 Man blir liksom aldri ferdig utlært og da har man alltid noe å jobbe for 😀

    5. Det var mange fine bilder. Dette kan du. Tar ikke så veldig mange bilder iløpet av året men kanskje mest av og i skogen. Men det blir så fort mange like bilder.

    6. suttung: Noen ganger blir jeg veldig lurt av kameraet- bildet ser bra ut, men så får jeg det over på pc’en i større versjon og da var det ikke så bra likevel, da sletter jeg det 🙂

    7. Helge: Ja, det er litt sånn her også. Har jeg tatt 100 bilder på en tur, så deler jeg kanskje bare 10-20 av dem på bloggen fordi mange av motivene er like, gjerne fordi jeg tar flere for å være sikker, og da har jeg litt å velge på 🙂

    8. Flotte bilder ja..og jeg tar også alt for mange bilder..og vanskelig for å slette…så legger over på ekstern hardisk og tenker jeg får gå igjennom å slette siden..lettere når det har gått litt tid…Det er jo det man lærer av…å ta mange, og feile litt..Så jeg er nok der du var…men har jo også bare holdt på litt over et år..

    9. Hehe kjenner meg så igjen! Jeg tok utdannelse i 2007 i digital foto (videreutdanning) og tok meg selv i å ta makrobilder og fokusøvelse på hundebæsj.. :p Ikke fullt så attraktivt lenger…. :p

    10. dvergpinschere i mitt hjerte: Takk takk 😀 Det er vanskelig å slette- spesielt hvis motivet egentlig er fint, men at kvaliteten er dårlig. Da blir man bare irritert, men får seg ikke til å slette det likevel 😛 he he.. Men ja, det er jo slik man lærer 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg