HUND & KATT- DET ER BARE FORDELER MED Å KASTRERE OG STERILISERE KATTENE SINE!

 

Ta ansvar, eller la være å skaff deg dyr! 

 

Jeg har nettopp kommet hjem fra veterinæren med Mini. Det var som jeg mistenkte, bitt fra villkatten som oppholder seg rundt her. Tidligere fikk min forrige pus, Kaia, og huseieren sin katt gjennomgå av denne villkatten. Etter at Mini kom i hus får i det minste huseieren sin hokatt være nok så i fred fra villkatten.

Det er ganske så frustrerende. Hadde de som først tok til seg denne katten bare kastrert han kunne dette ha vært unngått. Nå har jeg vært heldig i ganske mange år som har sluppet unna skader på mine katter, men i går var det altså Mini som “tapte”. En kastrert hannkatt går ikke rundt å oppsøker bråk. 


Venter på at bedøvelsen skal virke.

En ukastrert hannkatt gjør nettopp det, oppsøker bråk. Mini er kastrert, men det betyr ikke at han ikke sloss når det kommer en fremmed katt, da spesielt en ukastrert hannkatt, inn på territoriet sitt. Da forsvarer han så klart hjemmet sitt, og heldigvis huseieren sin hokatt også, som forøvrig er sterilisert. 

Mini er som sagt kastrert, likevel kostet det meg 1.845 kr hos veterinæren i dag, fordi det løper en ukastrert villkatt rundt i nabolaget. Det er trist. Enten så tar man ansvar for dyrene man skaffer seg, eller så lar man være å skaffe seg dyr. Å kastrere og/eller sterilisere en katt koster ikke så forbannet mye!

Har man ikke råd til å kastrere og/eller sterilisere katten sin så har man heller ikke råd til å ha katt. Det koster mye mer å behandle katten hos veterinæren for bittskader fra andre katter, enn det koster å kastrere/sterilisere. Sjansen for at de sloss når de er kastrerte/steriliserte er mye, mye mindre.


Og der planet 4.6 kilo katt ut i vinduskarmen.

Jeg syns det er fælt å tenke på at denne andre katten kanskje er syk og skadet uten at noen tar seg av han. Mini får i alle fall stell når uhellet først er ute. Og et kattebitt er ikke til å spøke med! Når veterinæren først fant skaden og fikk barbert han rundt såret rant det betennelsesveske ut av såret hans! 

Jeg tørr ikke tenke på hvordan den andre katten mest sannsynlig har det. Det er trist. Jeg har tidligere spurt flere naboer om de veit hvem sin katt det er, men det er ingen som vedkjenner seg den. Jeg mistenker noen hyttefolk for å ha gitt ungen sin en sommerkatt for så bare overlate den til seg selv.

Han har sett mager og skabbete ut i mange år. Det siste året har jeg flere ganger oppdaget han i matfatet til Mini når jeg kommer hjem fra jobb. Nå ser han i alle fall fin ut. Det er likevel ingen som tar vare på han. Han er også umulig å få tak i, da han er livredd! Jeg får helt vondt av han. Stakkars pusen!


Det ser kanskje ikke så ille ut, men det er veldig smertefullt for katten!

Jeg har kontaktet Dyrebeskyttelsen for å høre om de har en kattefelle å låne, slik at man kan prøve å fange den. Jeg håper den er frisk nok, og ikke fult så vill slik at den kan temmes, og bli omplassert. Jeg har likevel mine tvil. Etter over 5 år som villkatt trur jeg dessverre ikke det er håp. Men jeg håper likevel.

Med tanke på at jeg selv har to kastrerte hannkatter, hvor den da til stadighet er i slagsmål med Mini tørr jeg ikke ta sjansen på å gi den et hjem her hos meg og dyrene. Så jeg håper noen i nabolaget skriker ut og tar ansvar for katten sin, eller at den kan bli fanget og omplassert gjennom Dyrebeskyttelsen. 

 

Er du nøye på å kastrere/sterilisere kattene dine (selvsagt hvis de ikke er avlsdyr som bor inne)?

 

______________________________________________________________________

#hundogkatt #katt #kastrering #sterilisering #veterinær #ansvar #tavarepå #taansvar

______________________________________________________________________

15 kommentarer
    1. UIff….så trasig…og unødvendig! ja vi hørte det var katteslagsmål utenfor vinduet vårt i natt også..så jeg var å undersøkte kattepus..men hun var ikke såret…gudskjelov..men hun blir jaget av andre i nabolaget…flyttet inn en ny i fjor..og etter det tør hun nesten ikke være ute..Ja jeg trodde det var en selvfølge og kastrere katter…Men når det er som du sier..en som kanskje er forlatt..så er det jo ingen som bryr seg om den..stakkars..Bra det gikk såpass bra med din da…:-) God bedring til mini!!

    2. Dakar pusen <3 God bedring <3 Håper du får tak i villkatten, verd et forsøk. Kan være noe langt inni som den husker med mennesker, kanskje hadde den et hjem engang og oppdager at kos, det er jo faktisk ganske godt det!

    3. Selv om mine to puser er inne, så er de steriliserte eller hva det nå heter på hunkatter hvor de har fjernet alt. Jeg tok ikke sjangsen på å ikke gjøre det, i tilfelle de skulle komme seg ut i et ubevoktet øyeblikk.
      Dessuten så orket jeg ikke å sett inn i en katterumpe, og merkelige lyder hver gang jeg kom inn i et rom hvor de befant seg, hihi!!

    4. Det var godt du kom deg til dyrlegen med Mini. Vår katt er kastrert, det er viktig å ta ansvar synes jeg. Villkatter har det ikke godt det har jeg sett mange eksempler på. Her er det endel hyttefolk og noen har latt kattene sine vært igjen da de dro. En av disse kattene lå frosset ihjæl og det var et stygt syn. Jeg skjønner ikke folk som kan gjøre noe slikt! Håper mini blir bra nå og at villkatten får et nytt hjem <3

    5. Er så unødig mange løse katter rundt omkring ;( Alt pga. folk som ikke orker å kastrer kattene sine.. Mange bare etterlater de, men så er det jo også de som havner på villspor stakkar..
      Men er så slitsomt med de som ikke orker.. Har ei der jeg kommer fra som plagde kattene våre, og spesielt gammelpus.. Han tisser på verandaen og på døren til naboen. Naboen skylder jo så klart på gammelpus, fordi vi er nærmest… Men han var jo kastrert.. Så det er så irriterende!
      De markerer over alt, og de sloss med alle! ;(
      Får håpe Mini kan slappe av litt i kveld da <3 Og at han heles raskt ^^ <3

    6. Den lille Pandaen c:: 🙂 Håper det kommer en lov om at man MÅ kastrere/sterilisere og chippe kattene sine. Tenk så mye bedre kattene får det også <3

    7. dvergpinschere i mitt hjerte: Veldig unødvendig. Det er alt for lett å skaffe seg katt- de gis jo bort i hytt og gevær, nettopp av den grunn at folk ikke kastrerer og steriliserer. Jeg har lært den harde veien, men hokatter i hus for mange år siden. Det er ingen som vedkjenner seg katten, så den må jo være forlatt av noen. Syns så synd på den. Men nå skal jeg i alle fall prøve å fange den og så får vi se om Dyrebeskyttelsen får omplassert den, eller om den blir avlivet.

    8. Mia: Jeg håper det er mulig å omplassere den <3 Dessverre tør jeg ikke ta sjansen selv, siden jeg allerede har to hannkatter og min og den stadig er i slosskamp. Men krysser fingrene for at Dyrebeskyttelsen kan omplassere den <3

    9. Vera Lynn: Jeg veit hvor desperate hokatter kan være når løpetiden kommer så jeg hadde sterilisert uansett jeg også, om jeg hadde innekatter 😛 Har hatt en slik før, for å si det sånn- fy fasiken for et leven 😛

    10. ladyaugust: Ja, det var et evig styr å få den timen, men nå har han fått behandling og skal gå på antibiotika i minst 5 dager <3 Det verste er at han ikke får gå ut på minst 5 dager- Mini syns jeg er dyreplager til tusen nå. Ha ha..

      Det er helt grusomt hvordan de bare kan stikke fra dyrene sine på denne måten- eier de ikke empati i det hele tatt liksom? 🙁 Forferdelig!

      Ja, jeg håper virkelig at han er frisk nok og er mulig å temme slik at han kan få et nytt hjem <3

    11. Søtmonsen ): Ja, veldig unødvendig! En katt har jo ikke stedsans/rettningsans før de er rundt 6 mnd, men er jo mange som bare driter i det og slipper de ut aleine fra de er små og så går de seg bort og ender opp som hjemløse katter 🙁

      Det er kjempeslitsomt. Begge mine er kastrerte. Nakenkatten går jo ut om sommeren- ikke lagt, som regel bare over til naboen og driter i blomsterbeddet dems. Bahh. Jeg er stadig over hos de å plukker møkk i beddet 😛 Jeg syns så synd på de for alle katter i nabolaget går på do oss de.. Kjedelig 😛 Men men, jeg plukker i alle fall med jevne mellomrom når jeg ser at mine katter har vært der.

      Ja, nå trur han at han er frisk igjen 😛 Men får ikke gå ut på minst 5 dager så han er ikke så fornøyd på meg 😛

    12. Hehe, aww x3 Er jo vi som får gjennomgå for det 😛 De skal jo på død og liv ut 😛
      Hørt at de ikke skal slippes ut alene før de er 1 år ;o Hun som har Jesperpus sier dette hele tiden ihvertfall. Så det er jo enda lengre ;o Folk er alt for slappe der ja ;x
      Snill du er da som plukker opp 😀 Gammelpus hadde fast do i blomsterbeddet til mamma 😛 Men det er da bare gjødsel sa hun 😛 Men det er jo så klart til oss selv da.

    13. Søtmonsen ): Ja 😛

      Nei, er nok mange delte meninger der- retningssansen kommer vel ikke før de er rundt 6 måneder, men kan vel hende de er nærmere et år før den er helt på plass, kanskje? 🙂 Kaia var jo født “ute” og så fort hu var stor nok til å hoppe opp i vinduet selv så fløy hu ute. Men hu var vel nærmere 2 år før hu gikk utenfor tomtegrensen 😛

    14. Ja, mine katter har vært ute i hagen og slikt, jeg prøvde å venne på hun jeg fortsatt har med bånd da hun var mindre. Men hun er nok ei veldig sta frøken ;P men de har forsatt ikke blitt borte ;o

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg