PERSONLIG- HVIS DET KAN FÅ DE SMÅ TIL Å FORSTÅ.

 

Et sted må man begynne. 

 

For en tid tilbake skrev jeg innlegget: Det hjelper ikke å “bry” seg på facebook! Kort og greit; det hjelper ikke å trykke liker på et innlegg hvis du likevel bare lukker øynene på gaten når folk faktisk trenger hjelp. Facebook er et flott sted å spre budskap, men det hjelper ikke kun å trykke “liker”. Dessverre.

I går postet jeg et innlegg om å rokke sokkene, i forbindelse med den internasjonale Downs syndrom dagen. Jeg syns det er en fin måte å vise at det er greit å være forskjellige. Det var ei som kommenterte at hu ikke “rokket sokkene” fordi hu ikke trudde at det hjalp noen om hu gikk med forskjellige sokker. 

Og hu har jo helt rett i det. Det hjelper ingen at jeg sitter hjemme i min egen stue med to forskjellige sokker på føttene. Jeg kan bare håpe at noen leste innlegget mitt og “følte” litt på det. Det er så mye uvitenhet og stygge holdninger blant folk overfor mennesker med Downs syndrom. Urettferdig! 

Jeg veit det er flere barneskoler i Sverige der det er elever selv som har tatt initiativ til å “rocka sockorna”. Dette skal symbolisere nettopp det at det er greit å være forskjellige og at alle er like mye verdt. Jeg syns det er flott når de får gjøre slik på skolen. Kanskje de opplyser flere som ikke helt veit hvorfor.

 

Et sted må man begynne for at det vil hjelpe noen. Å spre kunnskap der folk er uvitende vil hjelpe! Å spre kunnskap om Downs syndrom, at de også er mennesker, på lik linje som alle andre, med utfordringer i livet, som alle andre, så vil det hjelpe. Alle vil ikke forstå, men man kan komme langt med det. 

Hva med å begynne med dette allerede i barnehagen? Mobbing starter allerede der. Hva med å markere den internasjonale Downs syndrom dagen i barnehagen, hvor barna kommer med to ulike sokker til barnehagen, eller også bare byttelåner sokker med hverandre under dagen, og forklarer rundt det. 

Forklarer for barna at det er lov å være annerledes, at det er lov å være seg selv, at det er lov å være forskjellig- at det er greit. Lær barn om forskjeller og hvorfor man skal respektere alle, uansett. Hvis det kan få de små til å forstå trur jeg man har kommet langt, og jeg trur det vil hjelpe mye på sikt. 

Alle vil kanskje ikke forstå med en gang, noen ting kommer med alderen. Men å begynne der trur jeg ville vært bra. Barn forstår mer enn vi trur. Dette gjelder så klart andre områder også, ikke bare Downs syndrom. Gjør det til en fin, og opplysende, ting i barnehager og skoler og jeg trur vi vil komme langt! 

 

Del gjerne innlegget hvis du er enig. Eller uenig for den saks skyld. 

 

Syns du det er fint å markere spesielle dager? 

Trur du det ville hjulpet å gjøre “rokke sokkene” til en fin og opplysende ting i barnehagen? 

 

_____________________________________________________________________________________

#personlig #downssyndrom #rokkesokk #rockthesocks #rockasockorna #ulikheter #likeverd #forskjellig #unik #branok

_____________________________________________________________________________________

14 kommentarer
    1. Sånne dager vil jeg gjerne feire, markere, men jeg visste ikke før min venninne kom med sine sokker på 🙂 Neste år minner du meg på det, gjør du ikke? 🙂 For jeg vil GJERNE sette litt fokus på det 🙂 Har mange forskjellige elever jeg, også med downs 🙂

    2. Er jo de som har denne sykdommen, som føler seg litt bedre ved å se at så mange vil sette lys på det da 🙂 At det er helt greit å være forskjellig og ikke helt A4 😉 Og det er jo nettopp derfor vi har disse dagene, for å opplyse andre 😀 Så har delt dette innlegget ^^

    3. Søtmonsen ): Ikke sant- det hjelper jo faktisk de at vi viser at vi bryr oss med å ha forskjellige sokker på <3

      Tusen takk for at du deler <3

    4. Jeg syns det er fint. Men jeg syns at en skal bruke dagen i barnehagen til både rocke sockene, MEN å snakke om downsyndrom og hva det er og hvorfor vi bryr oss, det ville hjulpe i barnehagen.

    5. Jeg er også der at jeg syns ikke det hjelper feks kreftsaken at jeg setter et hjerte på fb siden min..men akkurat dette med sokker..forskjellige..syns jeg var en fin måte å vise solidaritet..og vise at vi tørr å være forskjellig! så den liker jeg..men mye tull også..som ikke har noe med saken å gjøre..men det er min mening da..

    6. Det er viktig å stå på barrikadene for saker man brenner for! OG det er viktig å begynne allerede i barnehagealder med å lære toleranse og likeverd. 🙂

    7. dvergpinschere i mitt hjerte: Nei, det hjelper svært lite i grunn. Det er helt ok å vise at man bryr seg på den måten også, men det hjelper jo ingenting. Å ha ulike sokker føler jeg hjelper mer, da folk gjerne er nysgjerrige på hvorfor man ikke har like og da kan man jo fortelle og forklare 🙂

    8. Margrethe: Ja, jeg syns det er viktig jeg. Spesielt siden mobbnig faktisk starter allerede i barnehagen, selv om de gjerne ikke forstår det selv på den måten. Men, jeg trur det vil hjelpe mye at man begynner allerede der- å gjøre ulikheter til en fin ting <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg