HVERDAG- DA ER BILEN FRISK IGJEN.

 

Bil er noe herk, men må man ha en så må man ha en.

 

Jeg hadde bilen til full service og eu-godkjenning i august, samtidig som de byttet frontruten min som hadde sprukket etter en steinsprut i februar. Jessda, jeg er treig. 10.000 spenn kostet det meg, og likevel blei ikke bilen eu-godkjent. Det visste jeg fra før av, men jeg måtte vite hva mer som eventuelt var feil. 

Jeg hadde nemlig fått beskjed om tidligere at bremseskivene måtte byttes pga rust, og da så klart bremseklossene også. Det skulle vise seg å være et par ekstra feil, irriterende nok. Men, alt som feilet bilen er vanlig slitasje, og slikt må man jo regne med, selv om det er kjipt og dyrt når alt skjer på en gang. 


“Fine” bilen min. Jeg må snakke pent om den så den er snill tilbake med å ikke bli dyrere i drift.

I tillegg mistenkte de en lekkasje i girkasse-systemet. Jeg veit ikke hva alt heter jeg, men jeg skjønte det var en lekkasje fra girkassen, et eller annet sted. Det kunne hende det bare var noe gammelt søl, men det måtte sjekkes. Det måtte derfor tas en motorvask og la bilen stå en stund for å lokalisere en lekkasje. 

Jeg leverte bilen på verkstedet ti over åtte i dag morges, trøtt som en dupp, i rosarutete pysjamasbukse, lilla jakke som stinker våt hund og Turtleslue. Jessda. Se på meg liksom. Jeg hadde i alle fall fått på meg normale sko da, om ikke noe annet. Jeg fikk lånebil og dro hjem og sovnet på sofaen etter kort tid. 

Jeg fikk nettopp telefon om at det ikke var noen lekkasje, bare noe gammelt søl. Heldigvis! Hadde det vært en lekkasje hadde det kostet jævlig mange tusenlapper! De har tatt motorvask, byttet bremseskiver og bremseklosser på alle fire hjul, og venter på noen “fjører” de får i morgen, og da er bilen klar. 


Og bare for å poengtere at det er en hundebil og for å “bevise” at bilen er rød, og ikke orange, som det ser ut på bildet over. 

Jeg får på det en regning på 10.000 spenn, thank you very much, så jeg er glad det ikke var en lekkasje i tillegg! Du kunne sikkert doblet den prisen da. Men men, må man ha bil så får man bare betale det det koster. Jeg er glad jeg ikke valgte det spinndyre merkeverkstedet som jeg tok servicen på. 

I morgen er i alle fall bilen friskmeldt og ferdig eu-godkjent, til og med før tiden! Det trur jeg aldri har skjedd før. Bilen har en frist på utgangen av oktober, men så får man vel 2 måneders utsettelse, så jeg hadde hatt frem til desember på meg å fikse den. Nå krysser jeg bare fingrene for to år uten utgifter på bilen. 

 

Har du en frisk bil? 

 

__________________

#hverdag #bil #utgifter

__________________

20 kommentarer
    1. Ja har man bil må den være i orden også :)) Vi har to biler den jeg kjører er bare et par år gammel og vi kjøpte den ny.. så den går som ei “klokke”.. :)) Mannen har en eldre bil og motorsykkel..ikke vært store utgifter..men litt skifting av bremseklosser, eksosanlegg o.l har det vært.. Kjedelig å bruke penger på bilreparasjoner.. men viktig også :)) Stilig “hundebil”du har… Klem <3

    2. annebe: Ja, det er viktig å ha bilen i orden 🙂 Bilen min var ikke kjørefarlig, men det måtte så klart gjøres noe med etter hvert- nå er det gjort så da kan jeg kjøre lovlig i to år til, woop woop 🙂 Det er kjipe penger å bruke, men må man så må man- det er bare så kjipt at det skal være så sinnsykt dyrt. Nå hadde jeg så klart kunne spart en del tusen hadde jeg kjøpt delene selv og fått noen kjentfolk til å bytte i alle fall bremsene, men så er det liksom det å få det gjort da 😛 Jeg kjenner ikke så mange som er gode på å skru bil, og jeg liker å få ting gjort så da betaler jeg heller det det koster på verksted 🙂

    3. Trist at bilhold er så kostbart i dette landet. Men veldig bra at vi passes på, at bilen skal være trygg å kjøre med.
      Og du har en fin bil. Rød bil er kult synes jeg 😀
      Selv valgte jeg å bytte ut min 16 år gamle Corolla med en betydelig nyere Auris Hybrid for et par måneder siden. Så nå har jeg garanti på bilen i 2 år, og regner med den holder en stund etter det også 😉 Det er ren luksus å kjøre noe som jeg vet ikke er utslitt enda 🙂
      Blir bra for deg å få bilen tilbake, i fullgod stand igjen 😀

    4. Krysser labbene for at den holder i to år uten noe mer tøv. Kjipt med uforutsette utgifter, men digg når bilen er ok igjen. Gulbilen skal også inn nå og jeg krysser labbene her også. Ha en fin dag <3

    5. Eva: Min garanti gikk ut nå i forrige måned eller noe, men detter jo vanlig slitasje, så det dekkes ikke på garantien uansett 🙂 Men veldig greit å kjøpe bil som fremdeles har garanti ja. Den forrige bilen min hadde kun 3 måneder garanti, men jeg kom ikke lenger ut enn på E6 fra bilfirmaet før jeg skjønte noe var galt- de måtte betale for å splitter ny girkasse 😉 Hadde jeg ikke hatt garanti, eller kjøpt den privat hadde det blitt en ekstremt dyr affære.

      Ja, alltid greit å ha sin egen bil. Har ikke akkurat plass til Petter i den lånebilen jeg har 😛 ha ha..

    6. ladyaugust: Ja, satser på det 😀 Nå er jo alle slitasjer fikset, så den bør holde en stund nå 🙂

      Krysser fingre og labber for at gulbilen er frisk som en fisk 😉

    7. Så kjedelige penger..men bil må man ha..og du har sånt fint klistremerke du også jo!!! så herlig….ja den så faktisk oransje ut..så trodde den var det….Lykke til med ny frisk bil! må den vare vare…og bli noe mer syk… .

    8. dvergpinschere i mitt hjerte: Dritkjedelige penger, men bil må man ha 🙂 Og nå er den i alle fall eu-godkjent, så satser på den holder seg slik 😉 he he.

      Ja, ikke sant- jeg måtte ringe å spørre hvilken farge den var før jeg eventuelt kom å så på den- rød bil er greit, orange bil er uaktuelt! ha ha.. Men den er rød, gammel postenbil, den er rød-rød liksom 😛

      Og klistermerker må man ha 😉 he he

    9. Knurr… bil er rullende utgifter…. akkurat nå er bilen min frisk – BANK I BORDET, men jeg syns det er mye innimellom…. det må være verdens verste ting å bruke penger på altså… 🙂

    10. Margrethe: Ja, dette er jo bare vanlig slitasje, og det må man jo regne med, men det er så surt at alt skal komme på en gang! Det finnes ikke noe annet i verden jeg hater mer å bruke penger på altså :O

    11. Huff, ja det er mye styr med bil x.x Og ikke er det billig heller! ;( Jeg begynte å dra til Sverige da jeg hadde min bil enda. Mye billigere å få fikset den der enn i Norge.
      Spesielt om man kunne finne billige deler selv også. Viss man visste hva man skulle bytte f.eks. så kan man finne enten brukte deler, eller deler man må bytte på nett til en billigere pris 🙂
      Men nå har jeg ikke bil lenger, og bruker bare kjæresten sin om det er noe jeg må 🙂 Vi orket ikke ha to biler, siden jeg ikke brukte min her i byen uansett 🙂

    12. Bank i bordet, så langt er bilen min frisk som en fisk, hihi!! Det er noe dritt når verkstedregningene overstiger lønninga x 2 eller 3. Jeg har vært der, så jeg vet hvordan det føles.

    13. Søtmonsen ): Drar man over grensen skal man egentlig stoppe på grensen for å betale moms på det du har kjøpt/betalt for tjenestene- jeg holdt på å bæsje meg selv på leggen der en gang 😛 ha ha..

      Ja, jeg kunne jo ha tatt en tur på biltema og kjøpe nye bemseskiver og bremseklosser der, men så er det det å få noen til å gjøre jobben for deg- vel, skal jeg få ting gjort må den settes på verksted 😛 ha ha

      Nei, bor man i byen trenger man jo lite bil- hadde jeg bodd mer sentralt hadde jeg greid meg med busskort, men her jeg bor finnes det ikke kollektivt, annet enn skolebussen 😛

    14. Vera Lynn: Bank i bordet- nå er min frisk også <3 he he.. Ja, dritkjedelig. Har nå kostet på bilen 20.000 kr på to måneder! Bahh.. Men, da er full service unnagjort (så blir banken glad siden jeg har lån på bilen) og den er ferdig eu-godkjent 😀

    15. Søtmonsen ): Eksen og jeg dro en gang over grensen for å ta service på ene bilen vår, da det var under halv pris i forhold til Norge. Vi kjørte to biler den dagen, uten at jeg husker helt grunnen- sikkert fordi servicen skulle ta noen timer og vi dro et annet sted i mellomtiden 🙂

      På vei hjem igjen kjører jeg den “nye” bilen og eksen den gamle. Jeg hadde søsteren min med også husker jeg. Det var selvsagt kontroll den dagen så alle måtte gjennom tollen, men mange blei bare vinket videre. Eksen blei stoppet mens jeg heldigvis fikk kjøre videre- jeg visste nemlig ikke det at var “ulovlig” å ta service og den slags i Sverige uten å betale moms og slikt etterpå. Hadde jeg blitt stoppet og de hadde spurt hva vi hadde gjort hadde jeg jo svart ærlig. Ha ha… Enda godt vi bare blei vinket videre, ellers hadde vi kunnet blitt tatt for å ikke ha kjørt inn på lommen for fortolling 😛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg