PERSONLIG- VI MÅ IKKE BLI SÅ PARANOIDE AT VI BLIR REDDE FOR Å HJELPE.

 

Jeg er organdonor, og jeg er ikke redd for å si det høyt! 

 

Med jevne mellomrom pleier jeg å “skrike ut” på facebook at jeg er organdonor. Jeg har organdonor-kort i lommeboken, klistermerker på bilen og jeg har gitt spesielt beskjed til storebroren min og tanten min at jeg er organdonor og at det er de som er oppgitt som kontaktpersoner hvis noe skulle skje meg. 

Siste jeg nevnte dette på facebook fikk jeg en melding fra en barndomsvenn at jeg ikke måtte si slike ting på facebook, fordi det kunne sitte noen rike og mektige galninger i f. eks USA som trengte organer og at de dermed kunne komme til å planlegge og i scenesette min dør for å få tak i organene mine. 

Altså, kjære deg som tenker slik: vi må ikke bli så paranoide at vi blir redde for å hjelpe. Jeg bor i Norge, dør jeg og noen trenger hjertet mitt må hjertet være på plass i en ny kropp innen det har gått fire timer fra jeg er død. Jeg er ikke så paranoid at jeg trur at noen galninger fra USA skal komme hit å ta meg. 

 
Ingen i familien reagerte på dette, så vi er visst mange i familien som er villige til å hjelpe når vi selv ikke lever lenger. 

Å være organdonor er noe av det flotteste man kan være, syns jeg. Ved å være organdonor kan man redde mange liv, når man selv ikke lever lenger. Jeg har i alle fall ingen behov for å kremeres med alle organene mine i kroppen. Så lenge det finnes flere tusen mennesker som trenger de, vil jeg heller hjelpe. 

I Norge finnes det ikke et register for å kunne se hvem som er organdonor, noe flere har etterlyst. I stedet har man måtte fortelle familien selv at man er organdonor, og man har også hatt disse organdonor-kortene som man kan få på apoteket. I løpet av 2018 skal det nå bli mulig å registrere seg elektronisk. 

Det er selvsagt ikke et åpent register som alle kan se, men det skal bli mulig å legge inn i en elektronisk kjernejournal om at man er organdonor, slik at helsepersonell lettere kan se dette. For meg som er organdonor er dette kjempeflott. I Norge er det ca. 450 mennesker som står i kø for å motta organer. 

 

Tørr du å si høyt at du er organdonor? 

 

_______________________________________________

#personlig #organdonor #paranoid #redd #register #reddliv 

_______________________________________________

4 kommentarer
    1. Ja herlighet…det har jeg aldri tenkt tanken på engang…at jeg da kan bli drept for å bli brukt….nei..her i Norge må man stå på liste….og jeg tror ærlig talt ikke folk er så gale…eller jo..det er klart det er nok det..men..jeg sier høyt at jeg ER organdonor jeg også…:-)

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Nei, ikke jeg heller- måtte le litt når jeg fikk den meldingen altså 😛 At det finnes galninger gjør det helt sikkert, men at de skal sette seg på et fly til Norge, for så å kidnappe meg, drepe meg, ta organene mine for så å putte det inn i en annen kropp tviler jeg meget sterkt på altså- hallo, hvordan skal de greie å skjule noe sånt liksom 😛 Det kan garantert skje på film da 😛 ha ha

      Så bra at du er organdonor <3 Leste at det kun var et fåtall, ca. 2% som egnet seg som donor :/ Håper jeg misforsto akkurat det der og at det er mange flere som faktisk kan donere organene sine 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg