HUND & KATT- PETTER BLEI BITT AV HOGGORM I DAG.

 

Den ene dagen i uken jeg orker en liten tur i skogen skal selvsagt ende i flere timer hos veterinæren, etter stengetid!

 

Vi var jo 1.5 timer i skogen i dag, hvor Petter gikk 80% av tiden i bånd. Vi har med andre ord gått i beina på hverandre i dag. Når vi kom hjem og jeg slapp han ut av bilen lurte jeg veldig på om han haltet litt sånn plutselig. Jeg tok en liten snuomvendig på han og frem og tilbake, men han så i grunn helt normal ut. 

Som vanlig gikk han å la seg når vi kom inn og sov i litt over 2 timer. Han har ligget sammenkrøllet i sengen sin så det var ikke noe uvanlig i det hele tatt. Når han våknet endret han stilling og la begge frambeina slik at de stakk ut fra sengekanten hans. Jeg syns brått den ene poten så mye større ut.


Bare litt størrelsesforskjell.

Så jeg går bort og ser og joda, det ene frambeinet er nesten dobbelt så tykt som det andre. En slik hevelse har vi opplevd før, når Wolfgang blei bitt av hoggorm høsten 2015. På Wolfgang kunne jeg se bittene, men på Petter fant jeg ingenting. Det er litt mer pels på frambeina til Petter så det var ikke lett. 

Jeg ringer veterinærvakten i Lyngdal og under en halvtime seniere er vi på plass. Hu var også rimelig sikker på at det var hoggormbitt, selv om vi ikke kunne se noen bitt da heller. Det er som regel kun hoggormbitt de hover så veldig opp av i løpet av så kort tid. Han blei satt på drypp. De hadde ikke motgift.


Dritkjipt å måtte ligge i ro, men han var fornøyd med å ligge i fanget i fire timer med konstant kos. Jeg veit ikke hvorfor bildet snur retning når det lastes opp.

Det er få veterinæren som gir motgift, og enda færre som faktisk har det inne på kontoret. Jeg var forberedt på det, og har vært igjennom dette før, så jeg var ikke særlig bekymret. Når jeg veit hva som er problemet er jeg svært sjeldent hysterisk. Og, hoggormbitt er ikke så dødelig som folk skal ha det til.

I tillegg har ikke hevelsen til Petter spredd seg mer fra jeg oppdaget den til vi kom til veterinæren en halv time seinere. Den har heller ikke blitt verre nå. Vi barberte poten hans for å se om vi faktisk kunne finne noen bitt, men han var såpass hoven at poten hadde blitt litt blodsprengt, så det var ikke lett å se. 


Han er nå tålmodig likevel da, lille Petter. Dette bildet snudde visst vei det også.

Hu har i alle fall gitt han en grundig behandling med drypp og sprøyter for å skylle ut giften mest mulig, og som regel er det nok. Hvis hevelsen ikke er verre til i morgen trenger vi ikke nødvendigvis reise til vår faste veterinær for å gi motgift i morgen. Men jeg er forberedt på det, sånn tilfelle det trengs. 

Petter er i full fart, så allmenntilstanden er akkurat som før, så jeg er optimistisk. Wolfgang var i mye dårligere form når han blei bitt og der hovnet han også opp helt opp til låret i løpet av natten, så han måtte ha motgift dagen etter. Jeg var i grunn forbannet den gangen på at de ikke gav motgift når jeg var der.


Tar livet med ro, ikke fordi han vil men fordi han har fått beskjed om det. Og igjen snudde bildet vei.

De var av den typen at “vi ser det heller an, selv om vi har motgift på huset”. Allmenntilstanden hans var dårligere enn vanlig, så jeg så jo helst at han hadde fått det, men veterinæren har jo sin måte å gjøre ting på. Hu hadde ikke motgift inne hu vi var hos i dag, hadde hu hatt det hadde vi bare gitt det. 

Men men, nå er vi hjemme igjen og Petter sover godt i sengen sin. Han er stappet full av antibiotika og smertestillende så han sover nok godt i natt, hvis det plutselig ikke blir verre. Jeg skal følge med på han. Ellers trenger jeg lykkeønskninger med å kun få lov til å lufte han ute i grøften i minst én uke!

 

Har du opplevd hoggormbitt på noen dyr før? 

 

___________________________________________

#hundogkatt #hund #hoggormbitt #motgift #veterinær

___________________________________________

26 kommentarer
    1. Ååååå nei!! jeg som hadde et innlegg om at jeg er så redd for at mine blir bitt! for en hund på 5 kg så er det lite gift som skal til…min skrekk og gru…men ikke alle gir ut gift..så håper han bare blir som nå og ikke noe mer…Så skummelt..ish…disse hersens hoggormene!! ja cessy hovnet opp på hode i går..men det gikk ned…også kom hun inn i kveld, hoven på ene øye, og hode, også så jeg masse små stikk nedover siden..hun har vært borte i vepsebolen på verandaen….så nå spylet vi det vekk…men hevelens gikk fort ned…men plutselig så var hun hoven i munnviken også…men det også forsvant…Ønsker dere MASSE lykke til!!! og krysser alt vi har!! ha en så god natt dere kan!! klem fra oss!!

    2. annebe: Det finnes liksom ingen “beviser” for at motgift har noen effekt. I tillegg er den kjempedyr (for meg koster den 3.500 kr, pluss honoraret veterinæren skal ha) og har kort holdbarhetsdato- så de vil vel ikke tape så mye penger :/ Er jo ikke så ofte at de får inne hunder som blir bitt av hoggorm 🙂

      God natt til dere også <3

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg liker hoggormen jeg, og vil mer enn gjerne se den, men ser jo helst at de ikke biter dyrene mine da- men hvis en hund først tråkker på den så er det jo det eneste forsvaret de har, så 🙂 Hevelsen har enda ikke spredd seg mer enn når jeg oppdaget det 17.15 i dag, så det er jo bra 🙂 Satser på vi slipper motgift i morgen 🙂

      Ja, vepsestikk kan være skummelt det også. Greit å følge litt med og spyle og rense 🙂 Som regel gå det jo bra 😀

    4. Uff – stakkars gutten! Har aldri opplevd hoggormbitt, men hunden jeg kjente, spiste en humle engang – og gikk rett i bakken. Det var veldig ekkelt – og full fres til veterinæren. Heldigvis gikk det greit! klemmer <3

    5. Margrethe: Ja, humler og veps i hals og ansikt kan være skummelt- de hovner jo så veldig opp ofte- samme med hoggorm. Enda en fordel med stor hund, som ikke går med nesen konstant i bakken- blir de først bitt er det gjerne i poten 🙂

    6. fjellgeitbundingen: Han er i superfin form, så det gjenstår bare en antibiotikakur på 10 dager, eller noe sånt, og å holde seg ro i minst én uke 🙂 Petter skjønner ikke hvorfor han må være rolig 😛 he he.. Dette skal gå veldig fint <3 Tusen takk 🙂

    7. karidansen: Nja, det er veldig delte meninger med den motgiften- det er visst ingen beviser for at den faktisk virker 🙂 Men det blir jo en del antibiotika og smertestillende, så han skal nok ikke lide noen nød, heldigvis 🙂 Han merker det jo ikke selv, så det er jo bra <3

      Det var verre med Wolfgang den gangen, der blei han jo fryktelig dårlig i løpet av natten og hevelsen spredde seg bare mer og mer og han lå å ynket seg i smerter, stakkars <3 Han gav vi motgift dagen etter, selv om det kan være for seint til at den skal virke, men etter det begynte hevelsen å gå ned og han blei fort mye bedre <3

    8. Den lille Pandaen c:: Det er skummelt når de får bittet i halsen- da hovner de jo opp og ikke får puste <3 Det er fordelen med stor hund da, at de sjeldent blir bitt i hals og ansikt <3

    9. eg er ikkje så veldig intressert i å gå tur der det fins orm, vi liker oss best på plener rundt om her og i parken -rimelig lite orm her så eg er ikkje spesielt redd.
      Håper Petter har kommet seg og er tilbale til sitt søte friske sjarmerende seg snart <3

    10. Anne Grethe: Han har heldigvis ikke blitt syk av det, så var nok et bitt uten gift, eller med minimalt gift, så det er jo bra <3 Tusen takk- han liker all oppmerksomhet 😉 he he

    11. cuskima: Petter er ikke dårlig i det hele tatt, og hevelsen forsvant med 98% den andre dagen, og er nå helt normal- han skjønte jo ikke at han egentlig var bittelitt “syk” heller så 😛 he he.. Nå har han også fått litt mer kontroll på blæra også på medisinene 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg