FOTO- LITT AV HVA JEG LIKER Å DRIVE MED.

 

Foto er en stor del av hverdagen, på hobbybasis, men sjeldent i mørketiden. 

 

Der har du meg. Jeg elsker å ta bilder, men det er ikke alltid tiden strekker til. Spesielt ikke i mørketiden, da blir det lite foto fra denne kanten. Hundene er alltid med på tur så det er stort sett det jeg tar bilder av, noe som også gjør det litt vanskelig å skulle lære seg alle finesser på kameraet.

Det er ikke så lett å planlegge hunder som ikke står bundet i et tre på tur. Det gjør det utfordrende å finne riktig innstilling på kameraet for å få til gode bilder. Det blir gjerne til at man velger halvmanuelle instillinger bare for å være sikker på at man kommer hjem med et par bilder man kan vise frem.

Men man lærer mye av det også, og jeg tør vel å si jeg har kommet litt lenger enn der jeg var for et par år siden. Foto er gøy, uten tvil. Og selv om det stort sett er rein flaks, så er det en veldig god følelse når man får til det ene “wow-bildet” en sjeldent gang. Jeg husker ikke sist jeg fikk det, men.

Det er ikke bare hundene jeg tar bilder av. Blomster, sopp og dråper er også ting jeg liker å ta bilder av. Høstfarger er også en klar favoritt. Jeg elsker høsten! Hver helg uten regn er nesten obligatorisk fototur om høsten. Da kan man finne mye flott! Naturen er utrolig vakker

Jeg er ikke så flink på det å ta bilder av mennesker, selv om jeg egentlig har lyst til å lære det. Det er ikke så ofte jeg er sammen med tantebarna mine, men når jeg er det, og jeg har kameraet med, så spør jeg alltid pent om jeg kan få ta et fint bilde av de. Det er ikke modellen det står på om bilde blir fint.

Jeg har vel egentlig aldri fått et bra bilde av mennesker, men jeg prøver litt nå og da for det om. Man lærer absolutt ingenting av og ikke prøve i alle fall. Og desto flere feil man gjør, desto bedre blir man. Jeg ender vel snart opp som en profesjonell fotograf jeg da. Kremt.

Dette er da noe av det jeg liker å drive med. Foto skal være gøy og det tør jeg absolutt å påstå at jeg har når jeg er ute på fototur. Jeg har som sagt mye å lære, men jeg koser meg i prosessen og stresser ikke med å bli flinkest mulig på kortest mulig tid. Jeg tar litt etter litt som tiden passer seg. 

Og tid tar det, siden jeg alltid har med hundene på tur og det da blir litt lite prøving og feiling med manuelle innstillinger. Men jeg liker det slik, så folk får lukke øynene hvis det blir for kjedelige bilder. Jeg skjønner at alle ikke er like hundeentusiaster som meg og finner hundebilder veldig spennende. 

 

Liker du å fotografere?

 

______________________________________________________________________________________

#foto #fotografering #bilder #motiv #hund #natur #mennesker

______________________________________________________________________________________

8 kommentarer
    1. Visste jo litt om deg..men fint å få litt repetisjon…Fin den nye bloggen din…grattis med den :)) Flotte bilder ..og om det er du som har tatt de av barna…syns jeg du er proff på å ta bilder av mennesker <3

    2. annebe: Ja, det blir bitte litt repetisjoner her nå- mest fordi jeg bare må få inn innlegg i de ulike kategoriene så jeg får alle linkene på plass i designet 🙂

      Ja, jeg har tatt alle bildene her- så tusen takk for det 😀

    3. Jaaa 🙂 jeg elsker å fotografere og storkoser meg med kamera nesten hver dag. Mennesker er virkelig en utfordring, men når du får DET bildet med DET utrykket så føles det fantastisk 🙂 Dine bilder her er utrolig flotte!

    4. FotoSeljordslia: Menensker er like vanskelige som hunder som er konstant bevegelse (les: valpen min- ha ha), men som du sier, det er gøy når man får det til 🙂

      Tusen takk for de 🙂

    5. Flotte bilder! og jeg syns du fikk mennesker veldig bra til!! Du vet jo at jeg liker å fotografere..og som du sier..ikke alltid like lett når man går med hundene..Får ikke fin innstilt og stå å prøve seg lenge..utålmodige hunder, og om de er løse, må man jo ha et øye på dem også..Så skjønner deg godt..Bloggen din er veldig fin!

    6. dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk 🙂

      Ja, når jeg har kameraet med på tur så er vi kun steder hvor de går løst og da må jeg jo følge litt ekstra godt med- og da gjør jeg det ofte gjennom kameralinsen 😛 ha ha.. Men det er jo umulig å “planlegge” bilder av hunder i full fres liksom, så det blir som det blir 🙂

      Tusen takk- prøver å få på plass flere ting, men ting tar jaggu tid 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg