DET GÅR VEL OVER.

 

Man får i alle fall testet tålmodigheten sin! 

 

Jeg var som nevnt i går på legevakten i 3 timer søndag kveld. Blei sendt hjem uten svar. Bittelitt høyt blodtrykk akkurat da, men ikke noe alarmerende høyt. Legevakten utelukket blodpropp, siden det var på begge beina. I går på morgenen var jeg ikke særlig bedre, så jeg gjorde som legevakten sa og kontaktet fastlegen. Å få legetime på en mandag er stress.

Telefontiden åpnet ikke før kl. 9, men det hadde jeg ikke lyst til å vente på, for alle er syke etter en helg og bare må inn til legen. Jeg snakker om pensjonister, så klart. Kristoffer kom hjem fra jobb for å kjøre meg til legen. Jeg greide ikke å kjøre selv da beina var så store at jeg ikke fikk på meg sko. Selv slippersene jeg gikk rundt i var for små. Vondt har jeg også.

Jeg fikk time kl. 10.10. Jeg gadd ikke å sitte der å vente så vi dro hjem i 1 time og 20 minutter mens vi ventet på legetimen. Jeg fikk også med meg et rør jeg måtte levere urinprøve i. Det gikk ikke så bra. Jeg tisset meg selv på hånden! Legen var så klart forsinket så vi kom ikke inn før 10.45. Jeg hater å sitte på slike venteværelser mer enn nødvendig.

Legen tok en sjekk, utelukket blodpropp, jeg hadde bittelitt høyt blodtrykk, stilte spørsmål og sendte meg til sykehuset for å ta x-antall blodprøver. 4 rør. Nesten hjemme fra sykehuset kom jeg på at jeg hadde glemt å hente resepten jeg fikk av legen. Da var det bare til å kjøre ned til byen igjen da. Kristoffer dumpet meg så hjemme for å dra tilbake på jobb.

Jeg tok en vanndrivende og tisset seriøst 8 ganger på 1.5 timer. Det hjalp på hevelsen da, heldigvis. Men med mindre hevelse kom mer smerter, merkelig nok. Jeg sovnet på sofaen etter hvert. Jeg hadde sovet dårlig på natten og var sliten etter all fartingen til lege og sykehus og frem og tilbake. Da sovner man da. Rett før halv seks på kvelden ringer fastlegen.

Kristoffer hadde nettopp kjørt og var på vei til Strömstad. Fastlegen sa at prøvene var fine, men at de hadde glemt å ta en prøve, som også var den han mistenkte ville gjøre utslag. Jeg måtte derfor dra rett inn på Kalnes, hvor de ventet på meg. Jeg ringte til Kristoffer i full fart, som heldigvis ikke hadde kommet lenger enn ned til byen. Jeg klarte ikke å kjøre selv enda.

Jeg forsto det slik at jeg bare skulle rett inn å ta denne blodprøven for så å dra hjem igjen og vente på at fastlegen min fikk resultatene dagen etter. Det var ikke tilfelle. Jeg kommer inn, må løpe på do så jeg ikke skal tisse på meg og sitter og venter på venterommet i ca. 20 minutter før det var min tid. Raske greier altså. Det varte dessverre ikke lenge.

De sjekket om jeg hadde feber- rutinekontroll- de sjekket blodtrykket mitt og de tok 3 nye rør med blodprøver. Stiller en haug med spørsmål og sender meg ut på venterommet igjen, med en kopp for å levere urinprøve, og så var det bare til å vente på legen. Ny urinprøve? Jeg hadde nettopp tisset! Vel, det var bare til å sitte der til jeg måtte tisse, sånn var det bare.

Jeg drakk 1.5 liter vann på 20 minutter for å fylle blæren. Jeg skulle nemlig fort hjem! Det hadde jeg ikke trengt, for det tok 3,5 timer før legen kom! Legen hadde ikke så mye å si, annet enn at de for 3. gang kunne utelukke blodpropp. Blodprøvene jeg tok tidligere på dagen hadde visst en høyere verdi enn ønskelig, så de måtte sjekke det enda en gang.

Fastlegen trudde også det kunne være en slags muskelskade etter trening, som var den prøven de hadde glemt å ta, men den prøven viste ikke noe galt den heller. Alle har fått for seg at jeg har trent mye mer enn vanlig, noe jeg ikke skjønner, for både jeg og Kristoffer poengterte til både legevakt og fastlege at jeg ikke har trent mye, eller hardt på noe vis. Men ok.

De hadde ikke mer å gå etter, så legen sa at vi bare måtte skylde på varmen som har vært, selv om hu også sa at hu ikke ville det, da hevelsen virket “stor” i forhold til hvordan man pleier å hovne opp pga varmen. Men uten å ha noen konkret å gå etter så får det bli sånn. Jeg må derfor bare ventet til det går over av seg selv. Hvis det ikke går over må jeg tilbake.

Jeg har tydeligvis blodmangel, så det må jeg sjekke opp hos fastlegen. Det kan skyldes mangel på vitaminer og tilskudd av ymse slag. Den sjekken får vente! Etter 3 timer på legevakten på søndag, flere timer med stress og mas til lege og blodprøver for så å avslutte dagen med 4 timer på Kalnes i går så skal jeg ikke se, eller snakke med en lege på flere dager!

Hevelsen er bedre i dag. Jeg har fortsatt vondt, men det går seg vel til. Jeg har tatt vanndrivende i håp om at det vil hjelpe på og så satser jeg på at det ikke vil komme tilbake! Jeg trenger ikke flere diagnoser så for meg er det helt greit å skylde på varmen. Jeg bryr meg ikke så mye om hva det er jeg, bare det går bort så jeg kan jobbe og kjøre bil uten problemer.

 

♠ ELEVELE ♥

 

#hverdag #hevelse #varme #sykehus #lege #legevakt #utredning

8 kommentarer
    1. Når legene ikke finner ut hva som er galt, pleier de ofte å si det er mellom ørene, altså psykisk. Litt vanskelig i dette tilfellet når det er i motsatt ende og så hovent. 🙂
      Jeg pleier hovne i føttene i varmen, men det er ikke i nærheten av det der…så jeg tror det er noe annet hos deg. Forhåpentlig fikser kroppen det selv.

      1. Ja, kjenner til det fra tidligere. Nå skylder vi på varmen, så får vi satse på at det stemmer for jeg er en smule lei leger og sykehus nå 😛 ha ha

    2. Merkelig greier dette her at du hovner opp sånn. Litt rart om det er varmen, for det har da ikke vært så varmt enda! Får håpe at vanndrivende får med hevelsene 😉 God bedring

      1. Nei, jeg syns heller ikke det har vært så varmt at man skulle ha reagert slik, men siden de ikke finner noe annet, så får man bare se det an :/

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg