HVA JEG BØR SPISE.

 

Kosthold er vanskelig. 

 

Som revmatiker finnes det ting jeg absolutt ikke bør spise, og ting jeg bør passe på at jeg ikke spiser i store mengder. Kosthold har altså så mye å si for helsen, og har man helseutfordringer i tillegg, slik som en revmatisk diagnose, så har det alt å si. Dette merker jeg godt. Man merker det ikke før man faktisk har prøvd det 110%. Jeg har lært veldig mye, spesielt etter diagnoseoppholdet jeg var på i Lillehammer i januar. Likevel er det vanskelig å følge dette slavisk. 

Kosthold er en livsstil, og det er vanskelig å snu over natten. Jeg har begynt i det små, og finner stadig nye ting jeg kan bytte ut med bedre alternativer. Selv om det finnes en god del jeg absolutt ikke bør spise, så finnes det også mye jeg kan spise. Det vanskeligste er vel når det kommer til kjøtt, og jeg har derfor ofte gått over til vegetarretter i stedet for. Jeg tenke jeg skulle ramse opp hva jeg ikke skal/bør spise, og så fortelle hva jeg spiser i stedet for. Det er ikke fint lite.  


Det går mye i gule tomater her hjemme. 

Rødt kjøtt, og røde frukt- og grønnsaker. 

Jeg bør styre unna alle dyr på 4 bein, og da spesielt svin. Svin er fryktelig surt, og det er ikke bra for kroppen, og det gjelder ikke bare revmatikere. Rødt kjøtt er ikke bra for revmatikere. Jeg kan ikke si nøyaktig hvorfor, men det henger altså sammen med stoffer som trigger revmatismen. Hvis jeg absolutt må spise rødt kjøtt bør jeg velge viltkjøtt. Viltkjøtt har også mindre fett, enn det husdyr har. Jeg bør altså spise mest fugl. Det går dessverre en del i kylling for min del. 

Det samme gjelder røde frukt- og grønnsaker. Det gjelder blant annet tomater, paprika og jordbær. Det gjelder dessverre appelsin også. Jeg er ikke avhengig av verken rød frukt, eller røde grønnsaker. Det går veldig mye i gule/orange tomater her hjemme. Det er ikke alltid like lett å få tak i, men da spiser jeg røde tomater. Det er ikke sånn at man blir syk av å spise litt rødt innimellom, men for meg som spiser frukt og grønt hver dag er det viktig å ha i bakhodet. 


I dag var det fiskeburger som sto på menyen. Gul paprika og gule cherrytomater. 

Fisk, fett, proteiner, vitaminer, pasta og brød. 

Der friske mennesker anbefales å spise 400-500 gram fisk i uken, bør jeg spise 600-700 gram fisk i uken. Det klarer jeg ærlig talt ikke, så jeg velger å spise trankapsler for å få i meg nok omega 3. I tillegg må jeg passe på at jeg ikke spiser omega 6, da det trigger betennelse i kroppen. Ellers er mettet fett noe jeg bør spise en del av. Proteiner er også veldig viktig og det samme med karbohydrater. Mitt kosthold bør bestå av 50% proteiner, 30% karbohydrater og 20% sunt fett. 

Ris og poteter bør spises i moderate mengder, og pastaen bør være av grov type. Det samme gjelder brød. I tillegg bør jeg spise glutenfritt og unngå gjær. Sukker bør ikke inntas, det er nok av sukker i frukt og mat generelt. Salt bør reduseres betraktelig, da det er mye av dette naturlig i maten fra før. Ellers er så klart vitaminer, av alle slag, viktig. Det er kanskje her jeg sliter mest, spesielt på brødfronten, da jeg ikke er en racer på å bake. Og så elsker jeg poteter da. 


Jeg må ha poteter innimellom altså. Alt for ofte. 

Som jeg nevnte over her så er det ikke sånn at jeg aldri spiser røde tomater, eller rød paprika lenger. Men, siden jeg faktisk spiser dette hver dag så spiser jeg den gule varianten av alle slag så ofte som mulig. Har de ikke gule tomater til fredagstacoen så spiser jeg røde tomater. Sånn er det bare. Man blir som sagt ikke syk av å spise en rød tomat, men spiser man det hver dag i flere uker så vil det slå ut på revmatismen, dessverre. Man bør derfor være bevisst på dette. 

Ellers så prøver jeg å spise mest mulig riktig i forhold til diagnosen, men det er som sagt ikke så lett å legge om alt av kosthold over natten. Det er ikke alle ting som er like enkle å finne en erstatter for, og noen ganger er det lov å kose seg med litt ekstra sukker, eller popcorn med salt. Uansett er det viktig å tenke på kosthold når man har en form for revmatisme hvis man vil få en bedre hverdag med mindre smerter. Det er ikke litt tull en gang. Du kan lese mer her.   

 

Er du bevisst på hva du spiser? 

 

________________________________________________________________________________________________

#kronisksyk #revmatisme #revmatiker #fibromyalgi #fisk #proteiner #fett #karbohydrater #helse

________________________________________________________________________________________________

8 kommentarer
    1. Jeg spiser mest kylling jeg også, enda jeg KAN spise annet. Liker best kylling jeg. I dag har vi vært på indisk, mye godt der, men får vondt i magen, så det er noe jeg ikke tåler ….

    2. frodith: Heldigvis er kylling godt, og jeg som elsker wienerpølser har valgt kyllingvarianten i hele sommer 🙂 Indisk er vel kanskje litt sterkt? Er ikke så ofte jeg spiser indisk siden Kristoffer ikke liker det noe særlig, så jeg husker ikke om det er sterkt, eller ikke 😛

    3. så flink du er..nei..jeg er ikke bevist hva jeg spiser..men merker veldig på kroppen når jeg har skjeia ut med godis…sukker…det er nok ikke bra..men..jeg må kose meg litt innimellom…vondter har jeg jo okkesom..Hos meg er det ikke bare ravmatismen, men prolapser og slitasjer…det trigges ikke så mye av mat..men joda..jeg har hørt om det, og er klar over noe av det man skal unngå..men akk..er ikke flink…:-)

    4. Toini: Det er jo fryktelig vanskelig. Det høres ikke så vanskelig ut, men det er det altså. Vaner er vonde å vende 😛 he he..

      Men ja, det er viktig å kose seg litt innimellom, men ikke hver dag tenker jeg, hvis jeg skal ha en ok hverdag ellers 🙂 Nå spiser jeg jo ikke godteri, men jaggu skal jeg ha Red Bullen min på lørdager altså. Sist lørdag blei det 4 stk- oooops 😛 ha ha

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg