FOTO- NATUR #10

 

Natur.

“Flyg, flyg, lilla nyckelpiga, i morgon blir det vackert väder och då får du nya kläder”, var en sang, om man kan kalle det det, vi sang når vi var små. De fleste av dere har sikkert fått med dere at jeg vokste opp i Sverige, der av en svensk sang, eller ramsa, som de ville sagt i Sverige. Men, sangen er jo teit.

Jeg mener, i folketroen trudde man at marihøna spådde været, så hvis den fløy ville det bli fint vær dagen etter. Men, marihøna skifter jo ikke akkurat skall, så hvorfor den da skulle få nye klær henger jo ikke på greip. Muligens var det bare noe man fant opp, siden det rimet, på en måte. Ikke veit jeg, men feil er det.

Når jeg var liten lærte jeg også at antall prikker på marihøna fortalte hvor gammel den var. Dette er jo helt feil. Det er ikke rart det er mange dumme folk, når man vokser opp og lærer slikt tull. Den på bildet er en “syvprikket marihøne”. Det finnes også “toprikket marihøne”, og “tjuefireprikket marihøne”. Jessda.

Faktisk finnes det over 5000 arter på verdensbasis. Og det er ikke bare røde. De er også gule med svarte prikker, og så finnes det de som ikke en gang ser ut som en marihøne, selv om de hører til samme familie. Og noen anses som skadedyr, faktisk. Men denne fine marihøna er ikke et skadedyr. Den er fin!

 

Fikk du høre mye rart om marihøna når du var liten? 

 

___________________

#foto #natur #marihøne

___________________

8 kommentarer
    1. Hihi, ja en lærer mye rart når en er liten…. det gjorde jeg også, men blei ikke såååå dum tror jeg…! Vi sang “jomfru maria, fly, fly, fly fra hånden min, høyt opp mot skyen! For jeg har en beskjed til deg: ta med deg lykken ned til meg”……. så hadde vi en jomfru maria på hånden, så blåste vi den bort mens vi sang dette verset…. Kom lykken???? Vet ikke….. <3

    2. Margrethe: He he. Ikke jeg heller, men så liker jeg å lære, så har vel lært meg mer riktig underveis 😛 Åhh, den var jo mye bedre enn fint vær da <3 Trur lykken har kommet på mange måter jeg, men om det skyldtes jomfru maria kan kanskje diskuteres? 🙂

    3. Har hørt mye om marihøna, også det med prikker og alder. Har også hørt en litt creepy historie fra mamma om marihøner. Hun fortalte at en gang hun var i Danmark, var det marihøne-år, og det var marihøner OVERALT. Tilogmed under do-ringen. Tenk deg den uhyggelige lyden når du setter deg ned for å tisse. Creepy sier jeg bare. Så selv om marihøner egentlig bare er fine, tror jeg det ble litt for mye av det fine den gangen :-p

    4. Flott bildet! ja jeg fikk også den lærdommen..hihih..men googlet for en stund siden jeg også..og fant ut at det var mange forskjellige arter..og prikkene fortalte hvilken art det var…De er jo så søte!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg