FOTO- LISTA FYR OG NORDBERG FORT.

 

To flotte plasser på Sørlandet.

 

Første uken av ferien min hadde jeg fult hus med besøk. Doffen, ei tante, gubben hennes og søskenbarnet mitt på 8 år. Jeg trur i alle fall hu blir 8 år. Når man er på Sørlandet må man sjekke ut litt plasser man ikke har vært tidligere. På Lindesnes fyr har vi alle vært, så det fristet ikke så mye denne gangen. 

Jeg har kun vært på Lista fyr én gang, mens de andre aldri hadde vært der, så da tok vi turen ut de. Været var veldig flott, men det blåste så klart som en gal. Det er litt slik her på Sørlandet, at så fort solen viser seg så kommer vinden med en gang. Vinden var ikke direkte kald, men den var helt ekstrem ellers.


1. Lista fyr er en del høyere enn Lindesnes fyr.


2. Jeg var totalt slakt når vi kom opp på toppen! Holy f*** det var mange trappetrinn, og bratt!


3. Det ligger et par ruiner etter hus, men det var sauebeite der nå, så vi lot være å gå dit. 

Etter at vi hadde vært på Lista fyr tok vi turen videre til Nordberg Fort, som vi hadde sett skilt til på vei ut mot fyret. Jeg er ikke en del av “vi” der, for jeg hadde ikke fått med meg det skiltet. Men giret som fy blei jeg. Fort liksom! Det må man jo få med seg. Selv om det var en fin plass var den likevel skuffende.

Det er kanskje en av ulempene med å komme i fra Halden- vi har verdens fineste festning! Når man er vane med en så flott festning, får man noen ganger litt høye forventninger til andre festninger, og da blir man dessverre litt skuffet. Jeg veit ikke helt hva de la i ordet “fort” ved Nordberg fort, men våpen har de hatt. 


4. Det er fin utsikt fra Norberg Fort da. Den lille “prikken” lengst ut er Lista fyr.


5. Det er jo en liten del av “fortet” vi ikke fikk se da, så det kan jo hende vi gikk glipp av hele høydepunktet.


6. Litt opp i høyden. Det er ganske så flatt på Lista.

Selv om Norberg Fort var litt kleint, så var det likevel veldig fint der altså. Helt klart verdt en tur bare for å ha vært der. Vi var så slitne hele gjengen når vi var der, så vi orket ikke å gå opp på baksiden ved fjellet, der de hadde steinport og greier, så det kan jo hende vi gikk glipp av det “store” der ute. 

Uansett var det en fin tur, både til fyret og fortet. Når vi kom hjem til meg igjen var vi flere som trengte en powernap. Sånn er det noen ganger. Man blir fort trøtt av for mye frisk luft, og er det noe man får ute på Lista, på de flate markene, så er det nok av frisk luft i form av vind som kunne minne om stiv kuling. 

 

Har du vært på Lista fyr og/eller Norberg Fort før? 

 

______________________

#foto #listafyr #nordbergfort

______________________

10 kommentarer

Siste innlegg