LITT PELSSTELL MÅ TIL.

 

Man må se på det som kvalitetstid.

 

I stedet for å rydde og vaske inne når jeg først kom meg opp fra sofaen blei det heller pelsstell på Petter ute på verandaen i solen. Jeg syns det var en helt innafor prioritering jeg. Han trengte virkelig litt pelsstell nå. Egentlig trenger han en skikkelig skrubb også, men jeg drøyer det litt til så det tørker opp mer ute så han kanskje holder seg rein litt lenger enn 15 minutter.  


Bare litt forskjell på bakpotene etter den ene har blitt trimmet litt. 

Han fikk en skikkelig omgang med børsten. Petter har så absolutt ikke den beste pelskvaliteten, noe man merker godt. Han har ekstremt mye underull, alt for lang nappeklar pels, men alt for lite dekkpels, som er den pelsen som skal komme frem etter napping. Hvis han nappes nå blir han naken, og det vil vi ikke. Da får han bare være litt langpelset her og der, og heller bare trimmes litt.

Jeg klipper pelsen under potene, mellom tredeputene. Denne gangen trimmet jeg litt rundt langs fronten også, noe jeg egentlig ikke pleier å gjøre. Utstillingsmessig skal potene ha et rundt utseende, så de aller fleste klipper pelsen rundt for å få det pent. Jeg napper. Ok, som regel sparer jeg potene til oppdretter de gangene han skal stilles ut, så det er hu som napper. 


Litt forskjell på frampotene også. Ingen tvil om at han trengte litt pelsstell. 

Men jeg napper potene når jeg først steller potene. I dag jukset jeg litt mer, men det er fordi han hadde så sykt lang pels, som dere ser på bildene, så jeg holdt meg til å nappe selve beina og oppe på potene. Og så napper jeg heller langs kantene litt når pelsen nå etter hvert begynner å vokse ut igjen slik at det ser mer naturlig ut. Jeg er ikke flink med saks, eller nappekniv. 

Jeg har ikke tatt noe pels på selve kroppen i dag, annet enn at han har blitt børstet, men jeg har gredd og nappet en del på lårene og i nakken og rundt halsen. Han har fremdeles mye pels rundt nakken og halsen, men vi så oss ferdige for i dag. Det finnes grense for hvor lenge vi orker å holde på. Ørene blei tatt for en uke siden, så de er mer, eller mindre ferdige. Litt småstuss rundt må til. 


Poter og bein ser i alle fall bedre ut. Nakke og hals får vente litt til. 

Det blir i alle fall en helt ny hund når man har stelt han litt. Jeg liker veldig godt et reint ansikt, hode, ører og at nakken og halsen er ryddig slik at fronten kommer mer frem. Det blir litt mer helhet over hele hunden. Det har ingenting med utstilling eller forfengelighet å gjøre, jeg bare liker å få frem linjene til mynden som bor i rasen. Jeg liker å se at den er sterk, atletisk og majestetisk. 

Det får man ikke frem med en overgrodd pelsklump som ikke blir stelt. Sorry, men det er min mening. Ja, mine hunder også er litt ustelte i perioder, men jeg sørger alltid for at ørene er stelt, at man kan se øynene til hunden og at det er noe form for linjer å se. Når de er så overgrodd at de ser firkantet ut liker jeg ikke, så det unngår jeg i det lengste. Nå ser han i alle fall fin ut en stund til. 


Bare litt lei av å stå i ro. Ikke at han egentlig sto i ro. 

Nå når Petter har fått litt pelsstell med tilhørende kos og godbiter og enda litt mer kos- han er gavmildt på sussene når vi tar pelsstell- så bør jeg vel komme i gang med husarbeidet også. Jeg må i alle fall støvsuge og soverommet må ryddes. Og så må jeg dusje for jeg trur jeg har mer pels på meg, enn jeg selv har hår på hodet. Sånn kan det gå. Vi bør vel kanskje gå en tur først. 

 

Krever din hund mye pelsstell? 

 

___________________________________________

#hundogkatt #hund #pelsstell #napping #irskulvehund

___________________________________________

12 kommentarer
    1. Se der ja 😀 Her var det skikkelig hårpleie 😀 Neidu,, her er ikke hund i huset lenger. Og takk for det. Men nå er det jo nesten like galt med gamle menn. Når håret forsvinner der det normalt skal være.. så tyter det ut på alle andre merkelige steder. Og det krever litt stell skal jeg si deg.. så detsåfortenk 😛 God Påske 🙂

    2. Så fin Petter er <3 Selv har jeg aldri hatt hund og blir nesten litt fascinert av å lese dette! Har egentlig aldri tenkt over hvordan pelsstell foregår :p

    3. Lisabeth: He he.. Noen raser krever mer stell enn andre, og selv om Ulvehunden ikke krever kjempemye stell, så er det likevel en smule omfattende, på en måte 🙂 Det er en stor kropp som skal nappes liksom og tar litt lenger tid å børste enn en chihuahua 🙂 Men, hvis man gjør det til en kosestund er det bare koselig <3

    4. solliv: Lille Petter’en min <3 Han syns egentlig pelsstell er skikkelig kjedelig, men det er fordi han må ligge/stå i ro 😛 he he.. Men vi koser ekstra mye så da er det greit 😛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg