HUND & KATT- OPPDATERING OM LEON ETTER VETERINÆRTIME.

 

Leon er uten tvil et kapittel for seg selv. 

 

På fredag i forrige uke var vi altså en tur til veterinæren for å finne ut hvorfor Leon er så dårlig i magen. Noe han har vært hele livet sitt, som altså er mer enn 5 år nå. Jeg var innstilt på å ta så mange prøver man bare kunne om jeg så skulle gjøre katten til nålepute! Det var visst ikke så enkelt som jeg håpet på.

Leon har bodd hos meg i ca. 2.5 år og under hele den tiden har jeg prøvd absolutt alt som prøves kan. Jeg har fått ormekurer hos veterinæren, jeg har fått allergifór hos veterinæren og jeg har prøvd alle andre fór som finnes hos veterinæren. De forrige eierne i Sverige har gjort det samme når han bodde der. 

Ingenting har hjulpet. Det finnes snart ikke et eneste fór på det norske og svenske markedet som ikke er prøvd. Jeg blei tipset om Kingsmoore for en tid tilbake, som viste seg å fungere bra. Han gikk fra å gå på do 6 ganger om dagen til å kun gå på do 1-2 ganger om dagen. Det er en stor forskjell!

Det var ikke helt optimalt med tanke på at avføringen fremdeles var veldig løs/myk, men mengden som kom ut var i alle fall redusert betraktelig. Forskjellen på dette fóret og alle andre fór som er prøvd var at dette var glutenfritt. At katten kunne være glutenallergiker hadde ikke slått meg en tanke en gang.

Det gikk vel ca. et halvt år før han på nytt begynte å reagere negativt på fóret. Plutselig begynte han å bli veldig tynn. Dette er snakk om de siste 2 månedene ca. Han fikk en ny ormekur, denne gangen av et annet merke, uten at det hjalp noe. Nå har jeg gjort et siste forsøk med et nytt fór.

Dette fóret, Vigor & Sage, er gultenfritt, kornfritt, fri for soya, fri for rødt kjøtt og fri for melkeprodukter. Det er altså fritt for absolutt alt. Han har ikke gått på det lenge nok til at jeg kan si om det fungerer, men han har i alle fall begynt å legge litt på seg igjen, noe som i alle fall er veldig positivt. Han er litt tynn.

Veterinæren begynte så klart å spørre og grave, etter jeg sa jeg ville teste han for alt, koste hva det koste ville. Hu sa at det ikke var så enkelt som å ta blodprøver. Det eneste jeg ville få svar på der var om katten hadde problemer med organene sine, men som hu sa; katten din er jo frisk og sunn ellers. 

Han er altså frisk og sunn, men magen er et problem. Jeg spurte og gravde om alle disse parasittene som andre Sphynx-eiere gaper om at de er overbevist om at feiler katten min. Jeg har sjekket han for det før og han har fått behandling for det før, uten at det har hjulpet. Den siste ormekuren, blant annet.

Veterinæren sa at det virker som at det er intoleranse for noe, og eneste måten å finne det ut på er å prøve seg frem med ulike typer fór. Jeg blei så utrolig skuffet, for det er jo det jeg har gjort i over to år nå, og de forrige eierne før meg, uten at det har hjulpet. Jeg mister liksom alt håp om å finne en løsning.

Hu tipset meg om å prøve å gi han rein mat, som kokt hvit fisk, og kokt kylling for å se om det ville hjelpe. Kun det, og ikke noe annet. Ellers var det liksom ikke så mye mer enn å prøve seg frem jeg kunne gjøre. De ville likevel ta avføringsprøver fra han for å se om det var noe de kunne finne ut i fra det.

Jeg har derfor i tre dager sittet og gravd i avføringen til Leon for å putte på slike prøverør og leverte de hos veterinæren i går. Litt av en drittjobb, men her prøver vi alt. Det vil ta noen dager før jeg får svar, da prøvene skal sendes av gårde, så jeg får bare smøre meg med tålmodighet i mellomtiden. 

Jeg vil jo ikke at det skal feile katten noe, men jeg håper likevel de finner noe som er grunnen til at han er så dårlig i magen, og at det kan gjøres noe med! Det var altså ikke stort jeg fikk gjort hos veterinæren, annet enn å gi han den årlige vaksinen. Litt skuffet, men vi får bare prøve oss frem litt til. 

 

Har du en katt som har intoleranse for noe? 

 

__________________________________________

#hundogkatt #katt #veterinær #prøver #intoleranse

__________________________________________

14 kommentarer
    1. Robert’s Photography and Digit: Tusen takk 🙂 Det er slik det ser ut når man har en katt som ALLTID skal sitte oppe i fleisen på en.. #aldrifredåfå 😛

    2. frodith: Ja, det håper jeg også :O Nå skal han leve på fisk og kylling i en måned eller to. Det ser ikke ut som at han er så glad i torsk, men :O ha ha

    3. Ja det er frustrerende når man ikke kan få et svar NÅ! hihih. men er nok ikke så enkelt nei..uff..ja da er det pån igjen med prøving da..Ikke noe kjekt..nei, jeg har ingen hunder eller katter med noe alleriger eller intoleranser..Her er alle altetende..hihih..lykke til!

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Altetende er uten tvil best 😉 Jeg trudde liksom det fsntes en form for allergitesting på dyr jeg, men det var visst ikke så enkelt. Og han har jo fått ormekur av ymse slag, som tar alt av disse parasittgreiene, men ingenting har jo hjulpet, så det kan jo liksom ikke være det heller :/ Og i dag fikk han servert torsk, noe han ser ut til å ikke like så veldig godt. Ha ha.. Håper han bare var mett, eller noe 😛

    5. Huff og huff .. krysser og håper det aller beste for dere 🙂 Jeg må innrømme at de hunder jeg har hatt ikke har vært veldig gira på tørrfor. Men ikke kom med en skyllebøtte nå 🙂 Siste hunden rørte ikke tørrfor skåla før han var absolutt brennsikker på at det ikke vanket noe middagsrester av et eller annet slag. Og tørrforsekken stod ved siden av senga hans.. Og han rørte den ikke 🙂 Lykke til.. tvi.. tvi

    6. dedicat: Det er et styr uten like- man kan spy av mindre liksom 😛 ha ha.. Jeg har heldigvis dyr med god appetitt, uansett hva de får, men nå ser det jo ut til at kattekreket ikke vil ha torsk 😛 ha ha.. Håper det bare var at han ikke var så sulten når den blei servert 😛

    7. Man vil jo gjerne finne ut hva som er galt, når det tydligvis er det da ;o Så man ikke plutselig står der en dag og ikke vet hva som skjer ;s
      Håper de finner ut av det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg