SI HEI TIL LILLE MAY!

Altså, jeg er så happy at det nesten er en smule overdrevent. 

Sneglene mine har fått baibiser – hurra! Se på Lille May da. Er hu ikke supersøt? Når man er så heldig å bli født i mai så må man selvsagt hete May! Kunne ønske foreldrene mine hadde samme tanke den gangen jeg blei født. May er jo et så mye finere navn enn Elin. Ikke for det, Elin er ikke det verste navnet vi har i søskenflokken, bare for å ha sagt det også. Jeg fant Lille May i går og jeg blei så happy at jeg hoppet og skreik og ropte på Kristoffer som måtte komme å se. Han var lagt i fra like happy som meg, men se måtte han! De Slimete 4 har jo blitt store og veier over 300 gram nå, så de er jo ikke søte på samme måte, lenger. De er kule, syns jeg, men ikke supersøte slik som baibiser er.

Jeg tenkte i dag at der det finnes én baibis finnes det fler. Jeg hadde nemlig litt sånn i skjul gjemt 4 egg i håp om at det i alle fall skulle komme en baibis. Mange av eggene er liksom ubefruktet, så etter siste egglegging sparte jeg på 4 egg i stedet for kun 1. Merkelig nok fant jeg 6 baibiser til – det er jo ikke dårlig å få 7 snegler på 4 egg, ha ha! Er nok noen egg som har greid å gjemme seg uten min hjelp også, så sånn sett er jeg glad det kun var 7 og ikke 27. Jeg graver rundt inne hos sneglene 1 gang i uken for å sirkulere litt på jorden slik at den ikke mugner – det er veldig fuktig inne hos de med ca. 25 grader i temperatur, så det er fort gjort at ting kan mugne. Da ser jeg også etter egg samtidig slik at jeg ikke ender opp med tusenvis av snegler.

Siste ladning med egg var ca. 700 stk, så det skal ikke så mye til for at det brått et tusen snegler her altså. Jeg fant 3 ekstra egg i dag, men de var ubefruktede alle sammen, så jeg tok de ut igjen. Jeg har hatt lyst på en sneglebaibis lenge nå og endelig fikk jeg det til – litt flere enn planlagt, men det er ikke krise. Nå trenger jeg i alle fall ikke å gjemme unna noen egg, nå skal alle ut fortløpende! Levetiden på sneglene sies å være 5-10 år, litt avhengig av rase. Denne rasen, som jeg aldri husker navnet på- det er ikke akkurat et norsk navn- ser ut til å bli rundt 5 år, uten at jeg skal si at det er fasiten. Mine store er jo 2 år allerede. Nå har jeg forhåpentligvis sikret meg snegler i noen flere år. Hurra!

 

Syns du May er søt?

 

ELEVELE

 

#afrikanskkjempesnegle #husdyr #snegler #baibiser #dyr #livetmeddyrerbest

8 kommentarer
    1. May er søt hun. Det er mai og det er tid og leve. Man lever jo hele året men nå er det viktig at man kommer seg ut. Så jeg var 2 ganger ute med hengekøya i går. Det er så fint og stille i skogen så jeg er glad for at det er kort vei til skogen fra min leilighet. Ha en fin dag.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg