JEG DISKRIMINERER DYR.

 

Det bare blir sånn. 

 

I dag måtte jeg innom dyrebutikken for å se om de hadde fått inn maten som Petter bruker, men det hadde de ikke. Jeg er helt tom for mat nå, så det var litt krise. Heldigvis hadde de et par prøveposer jeg kunne få, slik at han får kveldsmat i dag og frokost i morgen, og så skulle de få hentet en sekk til meg som jeg kan hente etter jobb i morgen. God service!

Siden jeg fikk disse to posene, tilsammen 680 gram, følte jeg meg bittelitt forpliktet til å kjøpe noe. Jeg var uansett ganske så tom for tyggebein til Petter og Ellinor, så jeg kjøpte noen flere kaninører, som falt veldig i smak hos begge to sist de fikk det. I det jeg står i kassen for å betale kommer det inn et par kunder med kjæledyret sitt, en kanin. Altså, samvittighet.

Jeg prøvde å skjule at jeg skulle gi hundene mine kanin. I mine øyne er kanin kjæledyr, så for meg er det uaktuelt å spise kanin. Jeg kan likevel forstå at andre gjør det, men selv kunne det aldri falt meg inn. Men, Petter kan ikke spise “vanlige” tyggebein pga allergi, og det eneste viltkjøttet de har på dyrebutikken per i dag er tørket kaninører, så da får han det da.

Kundene med kaninen fikk store øyne når hu i kassen ropte til sin andre kollega hva prisen på kaninørene var, selv om jeg hadde sagt i fra på forhånd at hu ikke måtte si det høyt så de andre kundene hørte. Kaninen dems var dødssøt, så jeg fikk faktisk litt dårlig samvittighet. Men, sånn må det bare bli, når man ikke har mange valgmulighetene på hva som kan gies.

Jeg er faktisk litt diskriminerende når det kommer til hvilke dyr jeg syns er ok å spise og ikke. Gris, ku, kylling, sau og slike vanlige gårdsdyr, i tillegg til rådyr, elg og andre klovdyr er liksom greit, men kanin, alligator, slange og kenguru, for å nevne noen, er ikke greit. Selv om jeg heller ser at folk spiser kanin enn kenguru. Så, litt diskriminerende er jeg faktisk.

Når jeg jobbet på Rema 1000 og det kom folk i kassen min som skulle kjøpe kengurukjøtt, pytonslange, eller alligatorkjøtt så nektet jeg å betjene de. Skulle de ha den type kjøtt fikk de pent gå i en annen kasse. Satt jeg aleine i kassen ringte jeg på ny kasse. Sjefen prøvde å si at jeg ikke kunne gjøre slik, men jeg gjorde det likevel. Det var enklest for han å finne seg i det.

 

♠ ELEVELE ♠

 

#hundogkatt #hund #dyr #diskriminere #kanin

8 kommentarer
    1. Har ikke noe med diskriminering å gjøre. Kaniner er husdyr, matauke, pelsen utnyttes også som ressurs. Som med sauer, kyr og gris. Men for en del av oss er vel kanin mest kjæledyr, så vi spiser ikke kaninkjøtt. Jeg gjør ikke. Vi hadde kaniner som kjæledyr her for mange år siden. Men selv om jeg ikke spiser sånt kjøtt, gjør det meg fint lite at andre gjør. Jeg spiser ikke sau heller, men strikker av ullgarn. Nå behøver ikke sauen eller lammet dø for at jeg skal få garnnøster. Den dør når folk flest vil ha fårikål om høsten.

      1. Spørs vel helt hvordan du ser det. Hvorfor er det greit å spise noen dyr, men ikke andre? I utgangspunktet syns jeg ikke grisen er mindre verdt enn f.eks kenguru, selv og jeg syns det er ok å spise gris, men ikke kenguru. Om du vil kalle det diskriminerende, eller ikke, kan i grunn være det samme 🙂

    2. He-he, du synes det var bedre at noen andre solgte det da? I kassa ? Det ble jo solgt likevel 😀 MÅ bare spørre he-he.
      Jeg spiser jo både ku, gris og sau. Men GEIT, søte geitene, er liksom litt mer ugreit. Og kanin…Jeg fikk tilbud om kanin-kjøtt i Hellas en gang, men de er liksom så SØTE, som geitene også, og KATT vil vi jo IKKE spise…Så klart vi diskriminerer. Kommer an på hva vi liker av dyr.. Så dårlig gjort av henne å rope det høyt 😮 For kaninfolkenes skyld mest 🙂

      1. Jeg maste så mye at sjefen, eller egentlig daglig leder, som var hans om tok inn alt dette kjøttet sluttet å ta det inn, så det hjalp at jeg som hovedsakelig satt i kassen nektet å betjene kundene hvis de kjøpte denne type kjøtt 😛 ha ha.. Men ja, hvis de absolutt skulle ha sånn kjøtt så var det bedre at de gikk i en annen kasse, for da fikk jeg poengterte prinsippene mine med at jeg ikke syns det er greit. Så fikk de som ikke bry seg ta jobben med å slå det inn i kassen 😉

        Æsj, i utlandet (bortsett fra de nærmeste naboene rundt her) så hadde jeg mest sannsynlig ikke spise kjøtt i det hele tatt, med mindre det var vanlig gris/ku liksom 😛 Jeg får litt noia når jeg ikke veit hvor det kommer fra om dyrene har hatt et godt liv og sånn. Må alltid google litt i forkant av turer 😛

    3. Skjønner deg, jeg får litt dårlig samvittighet av at vi har masse kaninører, okseører og masse andre dyr. Men så prøver jeg tenke på at dette sikkert hadde blitt kastet vist ikke. Jeg spiser hvertfall ikke kjøtt.
      🙂 ikke lett sånn her….

      1. Da må jeg bestille fra dere neste gang 😀

        Men ja, det er ikke bare lett det der 😛 Jeg er jo glad i dyr, men spiser jo litt kjøtt selv, spesielt kylling. Men jeg kan liksom ikke gjøre dyrene til vegetarianere bare fordi at liksom 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg