PERSONLIG- KAN DU KJØPE RED BULL TIL MEG?

 

No can do! 

 

Jeg kom ut fra butikken og trampet bestemt mot bilen. Jeg ser ut som et takras, er kledd som et takras, så det var bare rett inn og rett ut. Typisk møtte jeg kjentfolk på vei inn på butikken. Jeg prøvde å smile pent, men det hjalp nok ingenting med det kråkereiret jeg har på hodet. Hei og ha det. Jeg nesten løp. 

Neste fremme ved bilen, mens jeg prøvde febrilsk å få nøkkelen ut av lommen, hørte jeg en stemme bak meg: Kan du kjøpe Red Bull til meg? Jeg snur meg rundt og blir møtt av to smågutter, jeg tipper 10-12 år. Nei, det kan jeg ikke! De prøvde med “vær så snill” og “se så pent jeg spør da-blikk”

Selv når jeg hadde fått satt meg inn i bilen sto de på utsiden og gav meg dét blikket. Svaret er nei! Jeg veit ikke hva aldersgrensen på den butikken er for å kjøpe Red Bull, om det er 14, 16 eller 18 år. Alle butikker har ulik grense, mens noen ikke en gang bryr seg hvor gamle de som kjøper Red Bull er. 

Jeg har gitt Red Bull til søsken, tantebarn og søskenbarn jeg, under 16 år, så det er ikke det at jeg er helt nazi på den aldersgrensen. Men, det er familie. Skulle foreldrene ha klikket så er det greit, jeg kan stå for det jeg gjør. Når det er sagt er det ingen av de som har fått Red Bull av meg som ikke har fått lov. 

Aldri i verden om jeg kjøper Red Bull til småbarn, som jeg ikke en gang veit navnet på. Jeg har ikke peil på hvem disse guttene er, hvor de bor, eller hvem foreldrene er. Det var bare to fremmede gutter som spurte om jeg kunne kjøpe Red Bull til de, på vei ut i fra butikken. No can do! Vent til du er gammel nok. 

Jeg kunne risikert at foreldrene sparket inn døren hjemme hos meg og banket meg fordi jeg hadde gitt en sukker- slash koffein-bombe til tusen, til to små skolebarn, en søndag ettermiddag med skole dagen etter. Det hadde tatt seg ut. Nei, jeg kjøper ikke Red Bull til småbarn. Det får i så fall foreldrene ta seg av. 

 

Hadde du reagert hvis noen hadde kjøpt Red Bull til ditt barn?

 

___________________________

#personlig #ansvar #redbull #barn

___________________________

14 kommentarer
    1. Like lurt å la det være ja.. Og det er jo ikke noe de måtte ha for å overleve heller.. da fikk man jo kanskje vurdert det på en annen måte..hehe.. Bedt om å få nakke med foreldrene på tlf eller noe slikt :)) Ha en fin kveld <3

    2. annebe: Ja, hadde det stått på liv og død hadde det jo blitt litt annerledes 😛 Hvis alt vann var forgiftet og all brus saft, juice og den slags var utsolgt og at Red Bull var det eneste alternativet 😛 he he..

      Ja, det er et alternativ, å ringe foreldrene for å høre, men barn er sleipe- de kunne jo gitt nr. til hvem som helst som var med på det 🙂 Hadde jeg visst hvem de var, og hvem foreldrene var så kanskje, men dette var vilt fremmede for meg 🙂

      Ha en fin kveld videre du også <3

    3. Veldig bra du ikke gjorde det 🙂 Det er jo litt skumelt med Red Bullen, altså det er ikke MELK mener jeg, så lurt med grense og lurt å IKKE hjelpe barn til å få tak i det 🙂

    4. frodith: Ja, Red Bull er langt i fra melk, og enda lenger unna vann 🙂 Og, å kjøpe Red Bull til småbarn er uaktuelt uansett. Hadde de vært 16 år og butikken hadde 18 års grense, så ja, kanskje. Men vi snakker smpbarn på rundt 10 år liksom :O

    5. Ja de spurte ikke rett person nei…hihih..du som har vært helt avhengig av den drikken…og prøver og holde deg unna…også skulle du liksom kjøpt til de? nei..godt du ikke gjorde..og sånn var vi jo med øl og røyk da jeg var ung..og begynner man med med å få folk til å kjøpe red bull til seg..så ser de hvor enkelt det er og vil prøve med øl når de blir eldre..og..det er jo en grunn for at det er en grense…Jeg hadde nok ikke likt om noen kjøpte til mine adhd barn…DA hadde jeg fått et helv…?)&% resten av den kvelden..med den bomba…hihihi

    6. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, du sier noe der- de var nok ekstra tøffe på å spørre siden jeg kom ut med Red Bull i hånden 😛 ha ha.. Nei, hadde de vært 16 år og butikken hadde hatt 18 års grensen, så kanskje, men dette var snakk om barn på rundt 10 år liksom. Ikke greit. Jeg hadde heller kjøpt Red Bull til en 16 åring enn å kjøpe røyk og/eller øl til en 16 åring, selv om det er 16 års grense på det.

      Ja, herlighet- jeg husker alle “symptomene” jeg fikk av Red Bull når jeg begynte med det. Ikke bra 😛

    7. Nå har jeg ikke barn, men det hadde ikke vært greit nei. Selv ville jeg aldri i verden ha kjøpt noen form for varer til mindreårige, som det er aldersgrense på.

    8. Om jeg ikke har noen anelse hvem de er så nei 🙂
      Men er så klart litt sånn obs uansett, for man vet liksom ikke hvor mange har de fått tak i fra før, eller har de drukket noen allerede og slikt ;o

    9. Vera Lynn: Enig der 🙂 Men så er Red Bull sånn litt utenom grensen, for det er ikke alle steder den har en aldersgrense. Jeg veit noen butikker har 18 års grense, og det er greit for meg for jeg får kjøpt uansett jeg 😉 ha ha.. Men så fins det de butikkene som ikke har aldersgrense og bare selger det til hvem som helst. Jeg har vært vitne til at 10 åringer har kjøpt jeg og det syns jeg er litt drøyt altså :O I Sverige har de ikke aldersgrense.

    10. Søtmonsen ): Ja, det er skummelt det der. For alt jeg veit kan de ha drukket tre stk allerede liksom :O Og med tanke på at de sto på utsiden en butikk og spurte fremmede om å kjøpe til de, så tar jeg det som et tegn på at de ikke får av foreldrene, ellers hadde de jo bare kunnet be foreldrene kjøpe for de selv.

    11. Bra du sa nei. Tror aldergrensa er 18 for Red Bull er etter jeg veit laget av alkohol. Men jeg er sikker på at de som spurte deg fikk det av noen andre. Det er mange som blåser i den grensa selv om det er ulovlig og kjøpe alkohol til personer under 18 år.

    12. Helge: Den aldersgrensen er det butikkene selv som bestemmer- noen har helt ned i 14 års grense, mens noen ikke har aldersgrense i det hele tatt 🙂 Men Red Bull er ikke alkohol (mulig jeg misforsto deg?).

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg