MARY KAY- JEG MÅTTE TA ET VALG.

 

Jeg har ikke alltid vært like komfortabel med valget.

 

I 2011, 11.11.11 for å være nøyaktig, tok jeg valget om å registrere meg som Frittstående hudpleiekonsulent for Mary Kay Inc. Jeg hadde blitt spurt en tid i forkant, men var ikke helt interessert. Jeg hadde brukt produktene i liten grad tidligere, så jeg visste det var snakk om veldig gode produkter. 

En ting er å bruke produktene, en annen ting er å skulle forhandle de. Jeg valgte likevel til slutt å si ja, etter at jeg hadde undersøkt litt nærmere. Det viktigste for meg akkurat da, som var avgjørende for at jeg skulle registrere meg, var at produktene ikke var testet på dyr. Et standpunkt jeg tok tidlig i 2011. 

Mary Kay sto på grønn liste hos Dyrevernalliansen. De sto også med uthevet skrift, noe som tydet på at dette var viktig også for dem. Dette gjorde meg veldig fornøyd og jeg valgte derfor å registrere meg som Frittstående hudpleiekonsulent. Produktene er som nevnt over veldig gode, så jeg var fornøyd.

Jeg var ofte innom Dyrevernalliansen sin side for å holde meg oppdatert når jeg skulle kjøpe nye produkter i hjemmet. Det tok ikke mange månedene etter jeg registrerte meg som Frittstående hudpleiekonsulent at jeg oppdaget at Mary Kay ikke lenger sto på den grønne listen, men den røde listen.

Jeg fikk mildt sagt vondt i magen og sendte mail til SD-min med det samme. Jeg fikk til sendt en mail fra øverste hodet i konsernet med en “forklaring” på hvorfor. Grunnen var Kina! Mary Kay hadde valgt å gå inn i markedet i Kina, og i Kina krever de dyretesting av produkter før det får komme på markedet.

Vi fikk også en bekreftelse på at produktene som blir produsert i blant annet Europa og Norden ikke blir testet på dyr! Dette hjalp så klart litt på min egen samvittighet, men jeg var ikke helt fornøyd med det likevel. Mary Kay har frivillig valgt å gå inn i markedet i Kina, selv om de veit at det må dyretestes!

Det som likevel fikk meg til å ta valget med å fortsette med Mary Kay er at Mary Kay faktisk gjør mye for å avvikle denne loven i Kina. De er i kontinuerlig kontakt med kinesiske myndigheter, og i tillegg gir de mange millioner kroner hvert år til veldedige formål, blant annet til nettopp det å avvikle dyretesting.

Dét er mye mer enn veldig mange andre gjør i alle fall! De gjør det de kan ut i fra de valgene de har tatt. For noen vil ikke det være en god nok “unnskyldning” og det er helt greit. Det har tatt meg mange år å “godta” det også, men jeg har tatt et valg. Så lenge vi fortsetter å kjempe for dyrene er jeg med. 

Jeg er med andre ord fremdeles Frittstående hudpleiekonsulent for Mary Kay, selv om jeg ikke er veldig aktiv med det. Jeg bruker produktene selv og jeg selger litt innimellom til de som trenger litt påfyll av hudpleieprodukter og sminke. Jeg holder ikke aktivt kurs, selv om det hender det også, i liten grad.

Jeg har ikke alltid vært komfortabel med valget mitt, i forhold til det kinesiske markedet, men jeg har tatt det valget og står for det. Og jeg kjemper videre, både gjennom Mary Kay og hverdagsinnkjøp, med å jobbe for å avvikle loven i Kina og å ikke kjøpe produkter som er testet på dyr. Slik er det.

 

Har du hørt om Mary Kay?

 

____________________________________________________________________________

#marykay #frittståendehudpleiekonsulent #hudpleie #sminke #kosmetikk #valg #dyretesting

____________________________________________________________________________

14 kommentarer
    1. Har hørt om merket, men aldri hatt noe derfra. Jeg skjønner deg veldig godt med det du tenker på her. Selv har jeg gått bort fra merker som dyretester, men det er ikke alltid like lett når man tenker på markedet og kravene i Kina. Håper den dumme loven de har der blir avviklet en gang for alle..

    2. ingagilberg.blogg.no: Ja, det er mange merker som i utgangspunktet ikke tester produktene sine på dyr som har valgt å gå inn i markedet til Kina og dermed er en av de stygge som faktisk driver med dyretesting. Og, de gjør jo det når de godtar det Kina sier.

      Men, så tenker jeg som så, med Mary Kay, som produserer produktene sine i både Europa, Norden, USA, og jeg har ikke kontroll på alle plasser, der det faktisk kun er produktene som blir solgt i Kina som blir testet, at det får være ok, så lenge de faktisk fortsetter kampen for å avvikle loven. De står fortsatt på sitt at dyretesting ikke er ok, men de har valgt å ta veier utenom, men likevel kjemper for dyrenes rett. Bahh, det er vanskelig, men et sted må man jo ta en stilling til det.

      Takk for kommentar 🙂

    3. Nei, jeg følger lite med på merker og sånt..litt for dårlig egentlig :-/ Men bra de prøver å endre reglene da, hvis det stemmer.. 😮

    4. frodith: Ja, de jobber kontinuerlig med det, men det er så klart ingen enkel sak. Det er tross alt Kina vi snakker om… Det er jo ikke mer enn et par år tilbake at Norge- som faktisk henger med i utviklingen- gav et forbud mot nye merker på markedet som var testet på dyr. Slike ting skjer dessverre ikke over natten :/

    5. Bra de prøver å endre på det i Kina. 🙂
      Kjenner et par som holder på med Mary Kay, ble spurt selv om jeg ville bli en del av teamet. Men har ikke hatt råd til startpakken. + Jeg er litt usikker på det å holde kurs for jeg er så utrolig sjenert. Haha.. Er det ikke slik at man må holde kurs eller går det ann å selge produktene utenom? 🙂

    6. casss: Ja, det er veldig bra at noen faktisk tar tak, så kanskje Kina våkner etter hvert de også.

      Det kan bli litt mye penger på en gang ja, om man skal kjøpe starter kit og bli aktiv på samme gang.

      Jeg forstår der veldig godt med det å holde kurs når man er sjenert. Jeg er der jeg også, men har kun holdt “større” kurs for kolleger og nære venner. Og så har jeg heller slike “en til en” kurs hvis noen vil 🙂 Det heter seg at man må holde kurs, men det er ingen direkte krav om hvor mange og hvor ofte. Men det er vanskelig å selge så mye hvis man ikke holder kurs- da blir det mer til venninner og til familie og det kan jo begrense seg litt 🙂

    7. Ja det er jo viktig at de ikke testes på dyr når man har et så sterkt forhold til det som deg..så det hjelper ikke at de MÅ det i Kina spør du meg..da får de skippe det landet..men,men..er nok ikke sååå lett..hihih.. har hørt om produktet..men jeg bruker veldig lite..så er ikke så inn i slike ting!

    8. dvergpinschere i mitt hjerte: Det er akkurat det som er poenget mitt også- ingen MÅ inn på markedet i Kina. Men, ting er ikke alltid like enkelt som tankegangen rundt det- er mange forhold som spiller inn der, blant annet å gi kvinner i landet selvstendighet rundt det å faktisk kunne tjene egne penger. Kina er ikke som Norge der, dessverre. Men, siden Mary Kay er en av få som skriker høyt om dette, at dyretesting må avvikles, så velger jeg å fortsette med det. Mine produkter testes ikke på dyr og det får være nok så lenge de faktisk jobber for saken 🙂 Det er mer enn man kan si om alt for mange bedrifter og enkeltpersoner. Jeg er nøye på hva jeg vasker klærne mine med, hvilken såpe jeg bruker på hender og kropp, hva jeg putter i håret og hva jeg pusser tennene med- absolutt ingenting av det, i tillegg til alt annet av såpeprodukter på kjøkken, blir testet på dyr, så jeg velger å ha god samvittighet likevel til tross for hva andre måtte mene akkurat der 🙂

    9. EtVennligPuff: He he… Jeg bruker sjeldent mer av det av sminke jeg heller 😉 Jeg er mest opptatt av gode hudpleieprodukter sånn sett 🙂

    10. Det er bra å følge med på sånt. Selv om jeg nok ikke er så veldig flink til det selv alltid. At det finnes firmaer som er forkjempere, og jobber med å avskaffe testing på dyr, er utrolig tillitsvekkende 🙂
      Mary Kay er jo anerkjent, så veldig glad for at de har tatt opp kampen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg