SNEGLEGRØT MÅ TIL.

Det er ikke å foretrekke, men det må til. 

I dag har jeg forberedt ca. 4 måltider med sneglegrøt til de små baibisene mine. De foretrekker uten tvil salat, agurk og den slags, men det er det bort i mot null næring i, så de er nødt til å spise sneglegrøt 2-3 ganger i uken. De trenger fett og proteiner for å holde seg friske og for at skallet, eller også huset på ryggen skal vokse seg sterkt.

I dag har jeg blandet sammen havregryn, gresskarkjerner, solsikkefrø, usaltede nøtter og chiafrø og så har jeg kjørt det i blenderen. Før servering skal det blandes ut med fiskemat, som er proteinene (jeg velger flak, for enkelthetens skyld – det har jeg lest) og vann slik at det blir en fin røre med grøt. Jeg er usikker på konsistens, så jeg prøver meg frem.

Snegler er hovedsakelig nattdyr. I går våknet de rett før kl. 22. Nå så jeg brått at den første sneglen var på vei til å våkne nå, en time tidligere enn i går, så jeg skyndet meg å servere grøten. Nå er de ikke akkurat supereffektive, så grøten rekker nok å stivne litt til før de er fremme ved matskålen. Jeg syns kanskje den blei litt bløt sånn med en gang.

Snegler krever i grunn veldig lite. De sover om dagen, er våkne om natten. De trenger mat, at det er varmt og fuktig og at man en meget sjeldent gang “renser” i hjemmet dems. Man bør helst røre litt rundt 1 gang i uken slik at det ikke mugner med tanke på alt fuktet, men ellers bytter man ut litt og litt ca. 1 gang i halvåret. Ikke særlig krevende, med andre ord.

 

 

ELEVELE

 

#snegle #aks #afrikanskkjempesnegle

6 kommentarer
      1. Jepp, har fått 4 stk afrikanske kjempesnegler i hus 😀 Kommer garantert flere bilder, men de sover på dagtid og våkner i grunn ikke før etter jeg har lagt meg, men ligger bilde ute et par innlegg tilbake <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg