DET TAR HELT AV, MED 150 TOMATPLANTER!

Det kan hende jeg tok bittelitt av. Mildt sagt.

Det største problemet er vel kanskje at jeg begynte alt for seint. Jeg trur ikke tomatplantene rekker å vokse seg så store at det faktik kommer tomater. Hadde jeg begynt tidligere hadde det kanskje vært enklere å gi bort en del av plantene. Ikke tok jeg meg bryet til å merke plantene heller. Planen var jo at jeg skulle ha de selv, så da er det ikke så nøye. Hadde jeg visst at det skulle komme 150 spirer hadde jeg så klart vært smart fra første stund. Kremt.

Det begynte med en tur på butikken der de solgte masse forskjellige tomater i løsvekt. Da fikk jeg en idé da. Så jeg kjøpte 8 forskjellige typer og så tok jeg ut så mange frø jeg kunne og plantet de. Jeg har jo lært at man burde plante i alle fall 3-5 frø i hver fordi det ofte bare er én, kanskje to som gror til spirer. Så jeg gjorde det enkelt og bare tok “hele tomaten” liksom. Og hva trur du ikke skjedde? Absolutt alle frø blei til spirer! Altså, hallo, hva skjer med det?

Så da sitter jeg her da, med ca. 150 tomatplanter, i ulike størrelser som jeg absolutt ikke har plass til. Så nå står det masse planter i samme potte. Jeg har prøvd å gi de større plass med å skille de og så plante de én og én i en større potte, men det er fremdeles ikke nok. På det øverste bildet har jeg nå forsøkt å ta én plante av hver type, men jeg har jo mistet totalt oversikt – jeg har jo som nevnt ikke merket de – så det kan godt hende jeg har flere av samme.

Det beste hadde jo vært om det bare ikke blei så mange spirer da, men det kan man jo ikke vite. Ikke har jeg samvittighet til å bare kaste de heller. Kanskje jeg kan finne noen som har sånn helårs-drivhus, eller i alle fall mulighet til å lagre en del over vinteren, som kan ta noen? Det var jo et problem her allerede i fjor – alle plantene våre døde og vi har i grunn ikke all verdens plass til å lagre de innendørs heller. I alle fall ikke over 150 planter!

Vel, det kan hende jeg har lært til neste år. Begynn tidligere og ikke plant mer en én, kanskje to forskjellige typer om gangen. Jeg har jo plantet både paprika og chilli i tillegg, så det er på en måte veldig fullt her, kan du si. Ja ja, vi får se om de vokser seg større, eller om det er så mange på så liten plass at det ikke blir noe av så mange av de. Men jeg må jo innrømme at det er litt gøy likevel, at jeg greide å få så sykt mange spirer. Gøy, bare litt vel upraktisk.

Jeg får begynne å planlegge mot høsten hvordan jeg ikke skal ta livet av alle plantene i år. I fjor var jeg som nevnt for seint ute, så frosten rakk å ta livet av absolutt alle plantene. Det eneste jeg greide å redde var den lille chillien som knakk som jeg lot stå i vann i vinduet på kjøkkenet. Den vokser og gror som bare det nå, så den skal jeg i alle fall ikke ta livet av, det må jeg prøve hardt på! Årets mål: ikke ta livet av absolutt alle planter, i alle fall ikke chillien.

 

 

ELEVELE

 

#hverdag #planter #tomatplanter #drivhus

4 kommentarer
    1. Oj sann det var jammen mange planter, men det er et håp enda at det kan komme noen tomater. Jeg har bare en plante jeg arvet, og det er store muligheter for at jeg får tomater allerede dette året. Krysser fingrene 😊

      1. Jeg trur resten av sommeren er så dritt at plantene ikke vil produsere tomater 😛 ha ha.. I fjor fikk vi noen få på de to vi kjøpte fra plantasjen, men de tok vi altså livet av – oops 😛

      1. Hashtag orker ikke 😛 ha ha.. Prøver å overtale Kristofer til at problemet er løst hvis vi bare glasser inn hele verandaen – ikke en gang det imponerer han 😛 ha ha

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg