EN TUR TIL VETERINÆREN.

 

Alltid skal det være noe. 

 

Onsdag i forrige uke oppdaget jeg at Petter hadde klødd seg litt bak på siden ved midjen. Han var nemlig litt fuktig i pelsen. Jeg oppdaget at han var litt rød i huden akkurat der. Jeg sprayet han med Aloe Vera Veterinary Spray, og i løpet av kvelden var det borte igjen. Enkelt og greit. Kunne man jo håpe. På morgenen etter dukket det i stedet opp på et nytt sted på kroppen. 

I tillegg var han litt mer rosa noen plasser over hele kroppen. Jeg sprayet på nytt der han var mest rød. Det forsvant, men det dukket opp et nytt rødt område et annet sted på kroppen i løpet av dagen. Merkelige greier. Jeg undersøkte hele kroppen fra topp til tå, fra haletipp til nesetipp. Det var bare et par steder han var rød, litt rosa her og der og generelt litt tørr i huden. 


Etter at det er sprayet med Aloe Vera Veterinary Spray. 

Man begynner å spekulere med en gang hva det kan være. Det rare er at Petter ikke klør seg. Han klør seg sånn ca. én gang om dagen, og da på et spesielt område hvor det er rødt. Ingenting ellers. Han er en sånn type som til vanlig klør seg én gang i uken, så én gang om dagen blir jo mye plutselig. Men, det er jo heller ikke mye sånn i utgangspunktet. Vanskelig å vite hva det er. 

Jeg begynte som sagt å spekulere i alt som kan spekuleres i. Fórallergi, midd, lopper, lus, våteksem, det nye flåtthalsbåndet. Ingenting passet i grunn inn, da utslettene ikke matchet noe og at han ikke klør. Jeg hellet mest mot at det måtte være flåtthalsbåndet, eller at han plutselig hadde begynt å reagere på enten fóret, eller godbiter. Han fikk nye godbiter samtidig med flåtthalsbåndet. 

Det rare var at han blei bedre med aloe vera, men at det dukket opp nye steder hele tiden. Jeg bestilte veterinærtime på mandag, siden det begynte å bli verre på søndagen igjen, og jeg hadde time nå i dag. Vi har nesten nettopp kommet hjem fra veterinæren faktisk. Veterinæren undersøkte Petter grundig, og alt tyder egentlig på at det må være flåtthalsbåndet han reagerer på. 


Etter at Aloe Vera Veterinary Sprayen har tørket. 

Det er bare litt rart at det begynte bak ved midjen. Min første tanke var at han enten var solbrent, selv om han ikke oppholder seg så mye i solen, eller at det var flåtthalsbåndet. Men siden han ikke var verken rosa, rød, eller tørr i huden i nærheten av båndet var jeg veldig i tvil likevel. Men nå i dag er han veldig rød i nakken og nedover skuldrene, så det må jo være flåtthalsbåndet. 

Det er nå tatt av og han har fått en mild shampoo som han skal skrubbes med, og så er det bare til å vente å se om det går over. Både veterinæren og jeg er overbeviste om at det vil gå over, men vi får se. Jeg er i alle fall glad over at det ikke var noe verre enn dette. Jeg fryktet jo at det skulle være fórallergi, for det er noe styr. Men nå krysser vi fingrene for at det blir bra i løpet av kort tid. 

 

Har din hund reagert på flåtthalsbånd? 

 

___________________________________________________

#hundogkatt #hund #flåtthalsbånd #utslett #rød #hud #veterinær

___________________________________________________

8 kommentarer
    1. Uff..jeg har aldri turt å prøve de flått halsbåndene..De korthårede rasene har en tendens til å reagere med sår av de….Så har ikke tatt sjansen…Akkurat nå har jeg ikke noe..men skal få resept på den pillen…brukte den i fjor, og det funket helt fint…(vet det blir veldig dyrt med stor rase…) Foreløpig er jeg nøye med å tørke de med klut etter tur..men ser at de får det selv ute i hagen…Har måttet ta ut to allerede…grrrr..dritt dyr!! Håper det går bra med Petter, og roer seg….ha en god kveld!

    2. Toini: Jeg syns flåtthalsbåndene er greie å bruke i begynnelseb av sesongen, når det ikke er så mye flått enda. Jeg føler nemlig at halsbåndet ikke fungerer optimalt når det står på som verst, og da tenker jeg at det er mildere enn andre typer- er jo ikke måte på hvor mye gift vi må putte inn i dyrene våre :O Har aldri hatt noen som har reagert på flåtthalsbånd før, men denne gangen tok jeg så klart det andre merket (ikke scalibor som jeg pleier) og selvfølgelig måtte Petter reagere på det.. Men men, nå får han være uten til huden er fin igjen og så går vi heller over på exspot (trur de heter det) dråpene som vi pleier å bruke, for de har han aldri reagert på 🙂

      Flått er noe forferdelige greier. Kattene har fått Frontline dråper i år, da jeg ikke syns noe om de halsbåndene man får til de (løsner jo ikke hvis de setter seg fast), men jeg syns ikke de fungerer optimalt, men de hjelper i alle fall litt 🙂 Har ikke plukket mer enn et par flått på Mini etter han fikk dråpene. Pus har ikke hatt flått i det hele tatt enda, men hu får dråper likevel 🙂

    3. Aww, skjedde noe rart, så visste ikke om den ble sendt eller ikke, men da ble den ikke det x3
      Sa det var bra det ikke var noe værre <3 Eller håper at det evt. kun var det ^^ <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg