HVOR KOMMER DETTE BEHOVET I FRA?

 

Kan man ikke bare passe på seg selv i stedet for å henge seg opp i hva alle andre gjør? 

 

For et par dager siden delte jeg et bilde på en gruppe på facebook av en nok så crazy Petter som var meget fornøyd med at det endelig var vår i luften. I teksten jeg skrev sto det også at vi nyter friheten mens vi kan, før båndtvangen begynner, men poengtere at jeg er den første til å innrømme at jeg bryter båndtvangen gjennom hele året på visse steder. For det gjør jeg faktisk. 

Den første kommentaren lød som følger: du må ikke bryte båndtvangen så det går ut over andre dyr. Hvorfor i alle dager måtte dette mennesket komme med den kommentaren? Det står i innlegget at jeg bryter båndtvangen på “visse steder”. Hvorfor skal man da ta det som en selvfølge at jeg er så uansvarlig at jeg bryter den mitt i skogen hvor dyrene oppholder seg? 

Hvorfor har folk et så stort behov for å “irettesette” andre, eller bare fortelle de hva de får lov til og ikke får lov til, hva man kan gjøre og ikke kan gjøre? Når noen deler et bilde av en hund som er løs, og skriver at snart er det båndtvang så vi får nyte det mens vi kan, er det ikke da mest naturlig å tenke at denne personen faktisk veit lover og regler rundt båndtvangen? At man tar hensyn? 


Bildet jeg delte. Koser seg på tur han. 

Jeg bare skjønner ikke hvor dette behovet for å fortelle andre på nett hva de skal og ikke skal gjøre kommer i fra? Kan man ikke bare passe på seg selv, i stedet for å henge seg opp i hva alle andre gjør? Det er helt greit å minne hverandre på båndtvangen hvis noen f.eks deler bilder hver eneste dag av hunder i skogen uten bånd, hvis vedkommende ikke sier noe om det selv. 

Jeg brukte, som mange sikkert allerede veit, skogen mellom hyttefeltet til å bryte båndtvangen der jeg bodde før. Vi har aldri sett tegn til dyr der, annet enn en og annen fugl i et tre, og jegere får ikke lov til å skyte med våpen i hyttefelt. Det blei på en måte vårt fristed hvor vi ikke var i veien for noen, selv om det var båndtvang og selv under jakttiden. Hadde vi sett dyr der hadde vi sluttet med det. 

Nå var ikke dette den verste kommentaren jeg kunne få, bare så det er sagt, men jeg kjenner jeg blir irritert når man aldri kan dele noe uten at noen må fortelle deg et og annet som de trur de veit bedre enn deg. Spesielt når det er tydelig at folk kommenterer før de har lest det som står. Hadde jeg kun skrevet “vi bryter båndtvangen i skogen hver dag hele året” hadde jeg forstått det. 

 

Er du en person som på nett bare må kommentere alt alle andre gjør til enhver tid? 

 

___________________________

#personlig #meninger #bedreviter

___________________________

10 kommentarer
    1. Ja, det er ALLTID noen som liker å vise at de er “bedre” enn oss andre. Å få “lov” til å trykke noen ned, er enkelte menneskers glede tror jeg. Har også opplevd rare ting, og det er da jeg tenker at jeg er glad jeg er MEG! Så kan de bare oppfattes pirkete og gretne 🙂
      De er bare sånn 🙂
      Du får gå med hodet høyt hevet, for du vet selv best. Denne personen kjenner deg ikke, og vet lite og ingenting om deg, og det er sikkert ikke noe tap for deg 🙂
      Jeg skjønner godt irritasjonen din da…for jeg har kjent på den selv i mange situasjoner 🙂

    2. Har lært meg at jeg ikke bør kommentere alt hva andre gjør. Man kan passe seg selv og man får gjøre det på sin måte. Resultatet blir det samme.

    3. Eva: Nei, det er så absolutt ikke mitt tap, helt klart 🙂 Bare så kjedelig at man ikke kan ha det “hyggelig” noen plasser på slike grupper :/ Og, jeg opplever ikke dette så mye, da jeg i grunn deler svært lite, men jeg ser det hele tiden, overalt, hos andre, og det irriterer meg- og når jeg først da opplever dette selv så må jeg liksom si noe om det 🙂

    4. Helge: Jeg er veldig for diskusjoner og meninger og den slags, der folk spør 🙂 Men folk som bare kaster ut av seg ting bare for å føle selv av de er mye bedre, eller hva de nå trur, syns jeg ikke noe om altså. Hva er vitsen med å lage dårlig stemning i et ellers så hyggelig innlegg liksom? 🙂

    5. Nei, jeg kommenterer ikke og diskuterer ikke ting på nettet. Jeg stoler også fullt på deg når det gjelder å ta LURE avgjørelser, ville aldri stilt når spørsmål. Når det gjelder båndtvang møtte vi derimot en gal mann med hund i byen her. Min venninne kommenterte til han at det vel var båndtvang.. Han ble helt psyko, mente hva det var for noe vrøvl.. Og hun kom med noe mer, og om at noen også var redd for hunder, og det var midt i byen. Og han gikk bananas og kjeftet, og begynte til slutt å TRUE oss 😛 Komme etter oss… Noen er veldig rare… Vi fikk ristet han av oss til slutt..

    6. Bare bedrevitere som elsker å irettesette og “sette andre på plass”. Tror de får en slags maktfølelse av å kunne poengtere noe som du åpenbart ikke kan si dem imot på, da de a) har rett og b) det er en populær mening som folk flest vil være enig i :p

    7. frodith: Det visste jeg i grunn at du ikke var 😉 <3

      Slike folk skulle nesten ikke hatt dyr altså. Selv om båndtvangen gjelder for dyr (og i noen tilfeller i boligfelt), så skal man likevel ha kontroll på hunden sin og ta hensyn der man er 🙂 Selv om jeg selv har hund så setter jeg ikke pris på at andre løshunder kommer bort til meg hvis jeg har med Petter, men jeg er likevel litt forståelsesfull, i visse situasjoner- jeg veit hvor irriterende det er når de plutselig får selektiv hørsel liksom 😛 Men da må det være et sted det er ok å slippe hunden i utgangspunktet, ikke midt i gågaten liksom 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg