DYRESPOR.

 

Eneste positive og greie med litt snø er at man ser tydelige dyrespor på bakken. 

 

På morgenturen i dag så jeg ganske så mange sport. Det begynte med en bitteliten katt rett på utsiden hos oss her. Det fortsatte med råsyr spor, er jeg ganske sikker på, når vi kom oss ut på grusveien. Jeg tok ikke bilder av de. Det var først når jeg fant noen store spor med megalange klør at jeg måtte finne frem mobilen for å ta bilder. Min første tanke var at det var en jerv. 


Kjempeliten katt, og ene bakpoten til Petter. Dårlig vinkling i forholdet til Petter sitt spor, da det ser lite ut i forhold til de små kattepotene. 

Jeg slo i grunn fra meg den tanken ganske kjapt, da jeg tenkte at det hadde vært oppstandelse i bygda her hvis det faktisk fantes jerv i området. De er vel ikke så godt likt? Min neste tanke var at det var grevling, i så fall en veldig stor en, for sporene er kjempestore. Vanskelig å se på bildene dessverre, da jeg ikke tenkte tanken på å sammenligne det mer konkret. 


Et stort avtrykk. Litt dårlig vinkel her også, men man ser i alle fall tydelig at den har veldig lange klør. En hundeeiers drøm å få klippe disse.  

Jeg har googlet sporene til grevlingen, og selv om det var vanskelig å være helt sikker, trur jeg det er det jeg faller på at det er. Hvis noen veit med sikkerhet må dere gjerne bekrefte, eller avkrefte det. Sjansen er i alle fall mye større på at det er en grevling enn en jerv, så langt kan jeg tenke. Men det hadde vært mye mer spennende om det faktisk var jerv, det må jeg si. 


Spore til høyre er altså fra en liten hund. Jeg veit ikke om jeg skal tørre å gjette på noen rase, men de var noe større enn en voksen katt, vil jeg si. Litt dårlig vinkel til sammenligning, dessverre. 

Ja ja, enda godt det kom noe positivt ut av det lille snøfallet som hadde kommet i natt da. Det er heldigvis borte igjen nå. Jeg er lei snø og vil mest bare ha vår. Jeg er lei av å fryse og jeg er lei av konstant skitne sko og buksebein. Og i alle fall lei en konstant møkkete og sandete Petter. Nå kan det tørke opp syns jeg. Jeg har fått min dose dyrespor for denne gang. Null mere snø, takk. 

 

Er du god på dyrespor? 

 

______________________________

#hverdag #dyrespor #snø #dyr #natur

______________________________

12 kommentarer
    1. Jernbanefrua..: He he- ja, var vel på sporet av noe, og det var nok muligens en grevling 😀 Ja, nå tines det heldigvis, kan man håpe. Syns likevel jeg hørte noen rykter om at det skulle bli kaldt igjen? Håper jeg hørte feil :O

    2. Er nok grevling..jeg så noen lignende og tenkte også jerv den gangen..men googlet og fant ut at det måtte være grevling…og sporene kan skli ut litt i snøen…eller smelte ut liksom..og se større ut en de er…Spennende med dyrespor!

    3. Etdiktomdagen: Takk 😀

      Jeg er ikke så god på spor jeg heller, men jeg kjenner som regel igjen hund og katt og fugler liksom 😛

      Trur ikke jeg har sett Oterspor noen gang 😀

    4. Toini: Ja, fikk det bekreftet nå at det garantert var grevling- det som jeg så det på var den sporet bak poten, det så jeg grevlinger hadde. Men ikke alle spor hadde det, så det så jeg bare tilfeldig på det ene bildet 😀

      Ja, spor kan fort skli litt ut i snøen, men dette var liksom så fersk snø og ferske spor, så trur ikke de hadde sklidd så mye egentlig. Men sikkert litt likevel 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg