HVIS DU IKKE HAR RÅD TIL Å HA KATT, SÅ IKKE SKAFF DEG EN!

 

Jeg håper det blir lovpålagt å sterilisere/kastrere katter! 

 

(Det burde være unødvendig å poengtere at jeg ikke snakker om avlsdyr, eller innekatter som ikke har sjansen til å komme seg ut).

Ofte hører man om folk som ikke kastrerer kattene sine fordi det er så dyrt. Dyrt?! For å kastere ei hunnkatt betaler man ca. 2000 kr, litt avhengig av hvor man går. Noen er litt rimeligere, andre litt dyrere, men ca. 2000 kr er en reell pris å ta utgangspunkt i. Dette er en engangskostnad! Hvis man ikke har råd til å betale de 2000 kr, billigere for hannkatter, så bør man la være å skaffe seg katt! 

De fleste katter blir kjønnsmodne allerede i 6 måneders alder, noen rasekatter litt seinere. Tar man et gjennomsnitt på 4 stk pr kull blir dette etter bare 1.5 år veldig mange kattunger! Og hva gjør folk med uønskede kattunger? Alt for ofte dumpes de for å klare seg selv, noe de ikke gjør i lengden! Katter trenger markekurer og stell, veterinærbehandling og omsorg, akkurat som alle andre dyr!

Hvis man ikke har råd til å ha katt så burde man faktisk ikke skaffe seg en! Å legge av 2000 kr på et dyr som man gjerne får gratis kastet etter seg burde faktisk ikke være noe problem. Er det et problem så la være å skaff deg en katt- så enkelt er det å redusere antall hjemløse katter som lider! Det er som sagt en engangskostnad, ikke en månedlig utgift! Kastrering er å anbefale. 

Forskjell på sterilisering og kastrering: 

Sterilisering- ved sterilisering skjærer man over sæd/egglederen, noe som betyr at katten fremdeles vil få løpetid, den vil fremdeles markere revir og driftene vil være der. Den vil bare ikke kunne formere seg. 

Kastrering- ved kastrering fjernes testiklene hos hannkattene og eggstokkene hos hunnkattene. I noen tilfeller (kanskje de fleste nå) fjernes også livmoren, noe som har mange fordeler, slik som å eliminere faren for livmorbetennelse. 

Å komme med en unnskyldning om at man ikke har råd til å kastrere er ikke greit! Det koster å ha dyr og kastrering er noe som følger med det å ha katt. Ofte har veterinærer kampanje på kastrering av katter- da er det rimeligere og ofte får man chipping med i prisen. Har man ikke råd til dette så har man faktisk ikke råd til å ha katt. Sorry, men det kan ikke bli sagt mange nok ganger. 

 

Syns du det er greit at folk ikke kastrerer kattene sine? 

 

_____________________________________________

#hundogkatt #katt #sterilisering #kastrering #dyreplageri

_____________________________________________

18 kommentarer
    1. Det er greit at folk har dyr men da må man tenke på et dyr som en unge. Alt koster og det er mange skjebner katter må leve når eieren ikke helt er klar over at den trenger omsorg som et barn. Det kan bli en stor post i lommeboka når man skal ha dyr. Jo større og flere dyr man har desto koster det deretter.

    2. Jeg er enig med DEG 🙂 Det koster å ha dyr, og at det skal bli masse løskatter som ikke har det bra pga ingen eiere er ikke riktig 🙁

    3. Helge: Helt sant. Det er bare så synd at det er dyrene som blir skadelidende fordi folk ikke gidder å bry seg om å sette seg inn i konsekvensene ved å ha dyr.

      Jeg har veldig stor hund og jeg kan bekrefte at det er megadyrt! Både i matveien og hos veterinæren- selv forsikringen er dyr 😛 ha ha

    4. frodith: Nei, det er veldig feil. Og verre er det jo med de som faktisk dumper kattungene til en sikker død. Det burde være høyere straff for slikt. Men en lov om at man MÅ kastrere og chippe (slik at folk ikke bare kan dumpe katten sin når de går lei) hadde vært på sin plass.

    5. 2000 for hoa var litt å ta i syns jeg. I ogmed at vi betalte 3100kr for begge to da. Men det kan hende at vi fikk veldig rabatt siden vi tok begge to. Men det er viktig å kastrere/ sterilisere dem, våres skal jo være inne, men vi ønsker ikke plutselig mange småttiser selv om det hadde vært kos, så hadde det også blitt …litt mye. Skal en ha kattunger får en selvsagt det, men hvis ikke så ser jeg ikke problemet. Jeg har også lest “Ja, men jeg vil ha hannkatt da treng jeg ikke kastreere…” I’m like… jo…? ugh. Folk.

    6. Helt enig med deg….Man bør tenke seg om..og vite at man har råd til å ha dyr…en katt kan være gratis..MEN den skal ha pleie og mat…Om ingen steriliserer så hadde det blitt mange katter rundt om..og det er så synd…Trodde de fleste gjorde det nå..men er nok mye man ikke ser…og vet…Trist!

    7. Den lille Pandaen c:: Som jeg skrev, det kommer an på hvilken veterinær du bruker, men 2000 kr er ganske jevnt over riktig for hunnkatten hvis man kastrerer- noe billigere å sterilisere, men ikke mye. Hannkatten koster ofte 800 kr, men noen plasser 1200, så 3100 var vel ikke akkurat billig det heller, i så fall 😛 Men ja, noen ganger får man rabatt hvis man tar flere samtidig- jeg får som regel rabatt når jeg vaksinerer alle dyrene på samme gang 🙂

      Folk er dumme- de som ikke kastrerer hannkattene sine skjønner ikke konsekvensene av slosskamp, revir, og at hannkatten plutselig blir borte over lenger tid, fordi den skal gå Nordkapp og hjem igjen.

    8. Toini: Jeg trur heller det er flere som ikke kastrerer, enn det er folk som kastrerer- spesielt hannkatter. Det er jo ikke de som sitter igjen med kattungene, så da er det liksom ikke så farlig. Teite folk altså.

    9. Den lille Pandaen c:: Veldig ond sirkel 🙁 Det å kastrere har liksom ikke bare fordeler med å slippe kattunger, men også det at hannkatter sloss mye mindre 🙁 Jeg er i alle fall lei av å måtte bruke masse penger hos veterinæren for at ukastrerte hanner sloss med mine katter 🙁

    10. Den lille Pandaen c:: Hvis det var med vaksiner fikk dere en god pris 🙂 Jeg trur jeg betaler ca. 350 kr for en vanlig vaksine, og sikkert 500 kr for fullvaksine på kattene 🙂 Jeg betalte i alle fall 1500 kr for Petter, Pus og Mini for en måned siden og da fikk Pus fullvaksine 🙂 Trur ikke de gav meg noen rabatter der nei 😛 ha ha

    11. Den lille Pandaen c:: Ja, kastrater har en tendens til å legge litt på seg, så greit å være litt obs på fóret man gir- spesielt med innekatter 🙂 Mini er kjempeaktiv, han pleier å gå tur med Petter og meg, så han er i fin form, selv om han spiser som en bjørn 😛 ha ha

    12. Apollo og Lyra springer rundt og leker og er veldig aktive. Apollo er lang, men ikke tykk og det er ikke Lyra heller,de får “kastrert hunkatt” for og det funker godt for dem 🙂

    13. Jeg er enig ja, at skaffer du deg en kjæledyr så må du forstå hva det innebærer. Jeg har hatt tre katter. Første kattunge ble påkjørt ganske ungt 🙁 nr 2 steriliserte jeg henne og hun klarte seg en stund men ble også påkjørt. Jeg mistet håpet og ville ikke ha katt mer, men så kom jeg over en familie som trengte sårt å omplassere sin katt, pga. den ble plaget av de andre kattene de hadde. Så jeg tok til meg pus og lot henne ikke gå ut av huset før 4 mnd. fra 5 mnd. gikk hun på piller så 6 mnd. steriliserte jeg henne. Og fra da har hun holdt seg nærme huset og går inn og ut selv siden jeg har katteluke og chippet henne <3

    14. Tone V. Vinningland: Det er mye å tenke på med dyr. At de kan bli påkjørt og utsettes for ulykker generelt er dessverre noe man må være forberedt på når man har utekatter <3 Jeg tenker ofte på det nå etter jeg flyttet og dessverre bor rett ved siden av en vei hvor folk kjører som idioter- hjelper ikke at det er en 60-sone med gangfelt midt i strekningen, de kjører som idioter hele gjengen likevel 🙁 Heldigvis er i alle fall min katt redd for biler, så han oppholder seg ikke i nærheten av veien. Pusen til samboeren er dessverre ikke like redd for biler og blir ofte observert langs og på veien 🙁 Bank i bordet så har det gått bra, og krysser fingrene for at det fortsetter <3 Men som sagt er det noe vi er klar over, da de trives best ute.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg