FLERE PROFILER.

 

Jeg skjønner virkelig ikke greia! 

 

Jeg har venner, bekjente, ikke venner og familie og jeg veit ikke alt, som har flere profiler på facebook, flere kontoer på instagram, og de har sikkert flere bankkontoer også for alt jeg veit. Sistnevnte er for øvrig helt greit. Men når det kommer til flere profiler på facebook og kontoer på instagram, og andre sosiale medier, skjønner jeg virkelig ingenting av. Hva er poenget? 

Plutselig får jeg en venneforespørsel på facebook, fra en som allerede er en venn på facebook. Hvorfor? Jeg legger de til og det står gjerne en status om at de måtte bytte profil pga hacking, eller hva som helst. Ok, slik kan skje. Men så går det en måned, eller to, og man får en ny venneforespørsel fra den samme vennen. Ny profil, nytt bilde. Hva skjer nå da? 

Ny hacking, eller falsk rapportering, eller hva det nå måtte være. Jeg har ikke kontroll på alle unnskyldninger. Ok, så legger jeg til vedkommende på nytt. Nå må det jo liksom være greit, tenker jeg. Men neida. To måneder seinere dukker det opp enda ny profil! Seriøst, hva er det som feiler folk? At du for tredje gang på under et halvt år har blitt hacket må du lenger ut på landet med. 


@skalldyret for de som vil følge meg.

Jeg godtar ikke lenger slike folk og sletter hver eneste profil som måtte ligge på min venneliste, aktiv eller ei. Jeg bare orker ikke. Det spiller ingen rolle hvor godt vi kjenner hverandre heller. Jeg gidder ikke! Og slikt skjer på instagram også. Ny konto, følg meg gjerne. Javel, men hva med den forrige. Nei, jo, ja, kanskje kommer det et bilde i ny og ned, men nei. Slettes! 

Og så går det noen få måneder og man får forespørsel på ny om å følge den nye kontoen. Hva nå da? Folk er så teite, de sier så mye stygt, vi laget en ny konto som er privat. Ok, greit. Så går det litt tid og igjen får man forespørsel om å følge en ny konto fra samme person. Hvorfor det da, nå igjen? Jo, noen som ikke skulle ha tilgang til den fikk tilgang likevel. Jeg blir så matt!

Slutt å godkjenn alt og alle da, til å følge kontoen din hvis den er privat! Slutt å gi ut passordet ditt til facebookprofilen din til “venner”, når du tydeligvis ikke kan stole på de, og slutt å bare samle på venner for å samle på venner! Jeg har i alle fall sluttet å “samle” på dere som er slik. Jeg orker ikke, og dere er faktisk ikke så spennende at jeg må følge 6 forskjellige profiler og kontoer. 


@elevele for de som vil følge meg.

Jeg har hatt en blogg tidligere, men jeg byttet over til denne etter fem år. Greit nok, noen ganger bommer man litt på navnet, eller bare vil begynne på nytt når man skjønner hvordan ting fungerer. Men, å bytte blogg hver tredje måned blir for teit det også, spør du meg. Jeg har fått nok av slike, så hvis du for tredje gang bytter blogg, profil, eller konto, følger jeg rett og slett ikke etter. 

Og jeg poengterer. Nei, jeg snakker ikke om sider du oppretter på facebook, jeg snakker om profiler. Jeg har én facebookprofil, men jeg administrerer 2 sider utenom. Én for Mary Kay-bedriften min, og en for paracord hundebånd jeg lager. Jeg har kun én instagramkonto, men vurderer å opprette en kun for Mary Kay-bedriften min. Jeg har også kun én blogg og en snapchat. 

Jeg bare skjønner ikke poenget med å skulle bytte profil og konto hele tiden. Spesielt ikke fordi det er teite folk der ute som sier teite ting. Det går nemlig ikke an, hvor mye man enn prøver, å holde en blogg hemmelig, kun for de nærmeste. På intagram kan man på forhånd godkjenne hvem som skal få lov til å se noe og det samme kan man på snapchat. Jeg bare sier det. 

 

Hva er grunnen til at du bytter profil og konto hele tiden?

 

♣ Instagram: skalldyret ♣ ♣ Snapchat: elevele ♣ ♣ Facebook: elevele.blogg.no 

 

_______________________________________________

#personlig #meninger #profil #konto #privat #sosialemedier

_______________________________________________

24 kommentarer
    1. Ja den forstår ikke jeg heller. Jeg har hatt min FB konto i snart 9 år tror jeg 😀 hehehehe
      Og det samme med insta og snap og blogg. Holder i masser for meg 🙂
      Men det finnes en del falske profiler der ute, og venner man har fra før som du får venneforespørsel fra kan av og til være virus………. så man må passe på 😀

    2. Etdiktomdagen: Ja, virus er en ting- men diss eprofilene gjennomskuer man, hvis man bare gidder å se litt nærmere, man trenger ikke en gang å godkjenne de for å “se litt nærmere”.

      Jeg hadde én og samme person (la oss kalle det det) på instagram med hele 5 profiler som jeg nå var inne å slette alle sammen på. Jeg fikk nemlig se at vedkommende hadde en annen side. Dette er noen jeg egentlig veldig gjerne vil følge, så jeg slettet alle sammen, og la til den nye jeg ikke hadde fra før. Kommer dét én profil fra denne en gang til nå så er jeg helt ferdig med å følge vedkommende altså- orker rett og slett ikke. Tar bare opp unødvendig mye plass.

    3. Etdiktomdagen: Godt spørsmål.. Skjønner fint lite, men nå gjør jeg et siste forsøk på å i alle fall følge med, så får vi se hvor lenge det blir 🙂

      Jeg er litt “lei meg” for at jeg ikke hadde insta, snap og blogg samtidig i begynnelsen, slik at alle kunne få samme navn. Blogg og snapchat er jo det samme, men instagrammen min henger jo ikke på greip med navnet “skalldyret” 😛 ha ha.. Har liksom ikke lyst til å lage en ny konto heller…. 😛

    4. Jeg har byttet fb en gang. Fikk noe virusgreier, så nå er jeg mer forsiktig med hva jeg trykker inn på…. jeg har faktisk to Instagram. En egen til dyrene. Nå måtte jeg egentlig tenkte endel på hva jeg skulle skrive her…. hmmm føler Instagram er ett sted der man føller noe man har interesse for. Å jeg ville ha en egen når jeg ville se mest dyrebilder å spamme med mime egne dyr. Å heller en vanlig Ssilje89 der jeg legger ut mer forskjellig om meg og mitt. Blir fort venner fra hundefolk, termingrupper familie osv. Blir av og til så mye da…. om du skjønner noe av denne forklaringen? Hehe men det er jo det at det er så lett å ha flere Instagram kontoer da. Bytter så enkelt. Må liksom ikke logge av og på. Kunne ikketenkt meg flere fb profiler eller snapper

    5. For noen kan det bli fort mye rot med mange digitale kanaler man må være aktiv på. Du har sikkert mange venner på FB men hvor mange av de har du møtt? Det er først da man opplever hvem som er dine venner. Må tenke på hvor mange digitale kanaler jeg vil inn på. Alt tar tid men til samme tid lærer man noe av alt. Ha en fin dag.

    6. Legger ikke dem til jeg, hvis det opprettes ny konto. Jeg er livredd for at det skal være noe virus greier. Så kan godt hende at det er noen som er sure for at jeg ikke legger dem til. 🙂

    7. Silje: Noen ganger kan det jo faktisk skje at man av en, eller annen grunn må få en ny profil på facebook- men når det skjer 3 ganger i løpet av 5 måneder, da er det kanskje på tide å ta hintet for seg selv liksom 😛 Da er det ikke “alle andre” tenker jeg 🙂

      På instagram er jeg faktisk litt enig med deg 🙂 Jeg kjenner flere som har en åpen profil, gjerne med masse hundebilder, eller en annen hobby de måtte ha, og en privat, der de gjerne deler litt mer av barna sine og sitt eget liv de ikke vil dele med alt og alle- det er jo forståelig. Men når man liksom slutter å bruke en konto for å opprette en ny for å slutte å bruke den for å opprette en ny og holder på slik hele tiden, da mister i alle fall jeg lysten på å følge videre 🙂

      Jeg føler faktisk selv at jeg nå nesten skulle hatt en egen profil på Petter (hadde uansett delt han på min egen), da jeg har mange følgere, og følger mange dyrekontoer. Det blir liksom litt mye når jeg egentlig vil se mer fra dere andre også 🙂 Så, den er liksom grei nok- å ha en privat, en på dyrene og eventuelt en til blogg, eller bare offentlig. Men det er det å hele tiden bytte fra den ene til den andre videre til den tredje og fjerne mens de forrige bare blir liggende jeg ikke skjønner hvorfor folk gidder 🙂

      Snapchatten min er så lite “høytidelig”, om man kan si det slik, så den bruker jeg til alt 🙂 Alt som er maks privat taes enten på telefon, eller ansikt til ansikt, så disse sosiale mediene er litt mer åpne for min del, selv om min private facebook profil har noen restriksjoner 🙂

    8. Helge: Min facebook prifil er privat, og der er det kun folk jeg har en eller annen relasjon til som blir godtatt som venn. Jeg har de siste par årene lagt til noen få bloggvenner, men langt i fra alle som spør. Jeg har også hundevenner der som jeg ikke kjenner personlig, men i et så lite hundemiljø som i rasen min blir man fort venner, selv om man ikke treffes, og brått en dag er vi på et sammenkomst sammen 🙂 Langt i fra alle de blir godtatt heller, og noen blir slettet underveis 🙂 Så, akkurat der har jeg full kontroll- profilen min er i tillegg sperret for uvedkommende 🙂 Tørr vel å si at det er kanskje er 10% av alle på min faebook som jeg ikke har møtt personlig 🙂

      Intagram og snapchat er åpen for alle, og der er jeg ikke særlig personlig, så det som deles der tåler å se dagens lys et annet sted, hvis noen skulle få det for seg 🙂 Det samme med bloggen 🙂

    9. Ja jeg har lurt mange ganger jeg også..men jeg gidder ikke bry meg så mye….og folk får gjøre som de vil med det…men som du sier…ikke alle vil kanskje følge deg om du bytter hele tiden!! folk går lei av bygging…Hadde to profiler til på fb før..når jeg drev og spilte fb spill..sånne gårder osv…da trengte man ofte “venner” der..til å hjelpe…hihihi..men har ikke de lengre altså..og jeg ba ikke om venner til den profilen..

    10. Toini: Jeg bryr meg i den grad at jeg nå gir beskjed om at jeg ikke lenger følger etter disse folkene til nye profiler, eller kontoer 🙂 Vil folk bytte blogg så er det greit altså- noen vil bytte bloggplattform, eller bare endre litt på stilen, da kan jeg følge med videre, men ikke hvis dette skjer 7 ganger i året liksom 🙂

      Nei, det er noe med det- man inviterer jo ikke de “vanlige” til å følge slike profiler man bare bruker til en viss ting 🙂

    11. Perfeksjonisten i meg er ganske enig i det aller meste av det jeg har lest her nå. For min del har det heldigvis ikke vært noe jeg har opplevd så alt for ofte, men jeg har faktisk kuttet fullstendig kontakt med et par fordi de har opprettet ny profil da særlig på Facebook litt for mange ganger. Også har de gjerne slettet den forrige fullstendig.
      Og det er det kanskje en del som foretrekker fremfor å ha 3-5 profiler i vennelista fra samme person. Og hva jeg selv måtte synse er verst, er jeg litt usikker på, men..
      Greia med når de lager ny profil, sletter den forrige, lager ny profil, sletter den forrige er jo at kommentarene de har lagt igjen forsvinner også. Og jeg er en VELDIG stor motstander av at ting som er postet særlig på MINE vegger, bilder og sider IKKE skal fjernes av andre enn eventuelt meg selv.
      For la oss f.eks si at jeg har et bilde hvor jeg og en viss person har hatt en dialog. Også er det bare mine kommentarer igjen. Da ser det jo ut som jeg er HELT kokklimonke!.. xD
      Så ja, jo.. Jeg har faktisk kuttet ut et par venner for godt på grunn av nettopp det der.
      PS: Jeg har fem bank-kontoer per dags dato.

    12. Jeg har hatt samme FB konto siden jeg startet den for 9 år siden, og det eneste som byttes der er passord fra tid til annen. Det samme er det med Instagram og Snap. Jeg har noen familiemedlemmer som har byttet FB konto oftere enn jeg skifter sokker, hihi, men det er for at de har klart å erte på seg både den ene og den andre… Jeg blir matt. I noen tilfeller blir kontoene byttet for at de ikke husker passordet sitt….!!
      Jeg godtar ikke en eneste ny profil, så sant jeg ikke er 100% sikker på at det faktisk er den personen det ser ut til å være.

    13. 😂 tro meg det er nok ikke den helt store interessen hos en hacker for hr. Og fr. Olsens konto på hvetken det ene eller andre sosiale mediet 😂 Hva skal de btuke det til ??

    14. Aylar Von Kuklinski: Jeg opplever dette ganske så ofte altså, med de samme hver eneste gang. Én av de er jeg nå helt ferdig med, for å si det rett ut. Borte fra både face og instagram (selv om det i utgangspunktet kun var face som var problemet) 🙂

      Ja, det med samtaler ser jeg helt klart- har også noen samtaler der der ser ut som at jeg snakker med meg selv, og det ser ikke “pent” ut 😛 ha ha..

      PS: Jeg har sånn ca. 9 kontoer 😛 ha ha

    15. Vera Lynn: Det er faktisk ganske så greit å bytte passord innimellom ja 🙂 Og det er jo gjerne der det ligger mest av også, når folk påstår at de har blitt hacket.. De har hatt samme passord for lenge, logger seg på facebook fra andre sine pc, som gjerne har stilt inn å “lagre” passord, uten at de har fått det med seg- så blir de uvenner med vedkommende som eide maskinen/telefonen de lånte og så er de teite med hverandre der. Det er ikke sånn at det sitter en fyr i Frankrike som har sett seg ut akkurat “deg” og hacker kontoen din hele tiden. Liksom, hallo…

      Men erte på seg den ene og det andre? Det går an å blokkere folk uten å måtte bytte profil- ser for meg at å blokkere er lettere jeg altså 😛 Og glemmer man passordet sitt så spør man om nytt- det må jo også være enklere vil jeg tru? 🙂 Det var en gang jeg glemte passordet et sted, hadde en gammel epost som jeg hadde glemt passordet til som det nye passordet blei sendt til og det var et sabla styr å opprette nye passord alle plasser- ha ha, da fristet det nesten å heller opprette en ny profil akkurat der altså 😛

      Nei, det er veldig lurt 🙂 Kan være lurt å spørre vedkommende et annet sted, om den profilen er reel 🙂

    16. Atle Lundhaug: He he.. Nei, godt spørsmål 😛 Noen ganger trur jeg folk bruker unnskyldningen som “hacket” for å gjøre seg selv litt mer interessant 😛

    17. Ja, det er noen som har mange og bytter i hytt og vær. Jeg har vel hatt min FB profil siden 2009 … tror jeg. Instagram hadde jeg en tidligere, men har nå kun vinningland_photo for jeg ville få en helt fresh og ren IG konto. Snapchat har jeg og bare hatt en som jeg enda bruker. Blogg har jeg en her og en på Nouw.

    18. Har sett noe har flere kontoer jeg også.. jeg har bare de “faste” mine jeg…enklere å forholde seg til syns jeg da..
      Og snapchat her jeg ikke kasta meg på..holder med tre sosiale medier å holde styr på :)) Ha en fin kveld <3

    19. Tone V. Vinningland: Det blir jo så vanskelig å følge med også når de hele tiden bytter :O Jeg er helt for å dele opp f.eks hobbyer i sine egen konto på instagram, og lage egne sider på facebook- men det å ha flere profiler blir liksom litt utenfor for meg å forstå 🙂

    20. annebe: Ja, enklere å forholde seg til en, både for min egen del og andres, tenker jeg 🙂 Folk må jo gjøre som de vil, men jeg er i alle fall ærlig nok til å si i fra om at jeg ikke blir med på nye profiler og/eller kontoer når de skal bytte hver måned 🙂

    21. Må innrømme at jeg er hjertens enig med deg. Jeg blir forvirret over at folk hele tiden lager seg nye facebookprofiler osv. Hvis de hele tiden blir plaget med hacking osv, så burde de kanskje skaffe seg et bedre beskyttelsesprogram tenker jeg. Og hva enn andre unnskyldninger de har, så blir jeg bare forvirret jeg.
      Jeg har selv to facebookprofiler. Den ene bruker jeg sjelden. Var egentlig ment for bloggen, men foretrekker den jeg har hatt siden jeg første gang kom på Facebook.
      Instagram har jeg også bare en av. Og Snapchat. La deg forresten til på Snapchat nå 😉
      Jeg er så dårlig til å huske passord og sånt, at skulle jeg hele tiden endret på ting, ville jeg nok måttet gi opp til slutt, og kutte ut alt sammen.
      Og når vi snakker om passord….jeg har en blogg til…en mer erotisk greie, for spesielt interesserte, og ganske så anonym. Men tror du jeg husker passordet?
      Nei…gjør ikke det vet du. Så den ligger på is kan du si 😉 Trives best her jeg, med evaswindow, og alle dere jeg følger her <3

    22. Eva: Nei, jeg skjønner virkelig ikke greia med flere profiler. En ting er jo sider- jeg har jo en egen side for bloggen, som ligger under profilen min, og jeg har en Mary Kay side under profilen min, og en for disse hundebåndene jeg lager- men jeg har kun én profil liksom. Ser ikke helt hvorfor man skal ha to, eller til og med 4. Men men, folk er vel bare sånn 🙂

      Oi oi oi- en erotisk blogg- det hadde jeg vel aldri trudd- spennende 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg