DET ER PLASS TIL ALLE.

 

Det er ikke bare din mening som har rett til å komme på trykk- det er plass til alle! Legg egoismen til side. 

 

I går var det den berømte valentinesdagen, og i forbindelse med det så gav jeg de single litt mer oppmerksomhet. Selv feirer jeg ikke valentinesdagen, fordi jeg syns den er en smule påtvunget, og ikke minst klysete. Og det må jeg få lov til å mene, skrive og si, så mye jeg vil. Jeg velger å ikke feire den dagen med min fulle rett, på lik linje som at du velger å feire dagen, med din fulle rett. 

Hvorfor skal det være sånn at jeg ikke skal få lov til å skrive på valentinesdagen at jeg ikke feirer den dagen, og være en smule frustrert over at jeg får kommentarer som at “jeg ikke er glad nok i kjæresten min hvis jeg ikke feirer valentinesdagen”, mens du som feirer skal få lov til å være så frustrert du bare vil for at noen er negative til denne dagen? Er det overflod av egosime her? 

Dine meninger er ikke mer verd enn mine, uansett hvilken dag, eller hvilken mening det gjelder. På min blogg, på min facebook og på min instagram, som er de stedene jeg er aktiv, så skriver jeg hva jeg vil, når jeg vil og hvordan jeg vil. Det kan ikke du si noe på. Det eneste du kan er å scrolle deg forbi hvis du ikke syns noe om det du ser og leser. Verre enn det er det faktisk ikke.

Å sitte å klage på at andre er negative til en dag som valentinesdagen, eller ikke feirer på lik linje som deg, er ikke mer riktig bare fordi det passer deg. Det er egoistisk å mene at jeg, som ikke feirer denne dagen, skal holde meningen min for meg selv, bare fordi du feirer denne dagen. At du føler deg støtt, eller krenket, fordi andre mener noe annet enn deg er faktisk ditt eget problem. 

Sorry, men det er fakta. Jeg skal ikke trenge å holde munn fordi det passer deg og dine følelser best. Det passer meg og mine følelser best at du ikke poster bilder av deg og kjæresten, bilder av rosene du fikk og bilder av kortet du skrev på bloggen din. Men ber jeg deg om å la være? Nei. Og hvorfor ikke? Fordi det er din blogg og din facebook og du bestemmer selv hva du vil poste. 

Herlighet. Jeg har lest mange flotte og søte valentineshilsener her inne både i går og i dag. Jeg syns det er koselig, selv om jeg ikke feirer selv. Jeg heier på dere, ønsker dere alt godt og håper dere fikk en fin feiring sammen. Samtidig har jeg lest flere innlegg av den mer “negative” sorten med fokus på humor. Og veit du hva? Jeg har koset meg med begge deler! 

Jeg greier nemlig å glede meg på andre sine vegne, selv om vi ikke har nøyaktig samme mening på ting, eller feirer de samme tingene, eller har ulik favorittfarge. Så enkel er jeg, og så lite egoistisk er jeg. Det fine med sosiale medier er at det er plass til alle. Blogg er ikke forbehold de som kun tørr å ha en positiv tanke til alt. De er ikke forbeholdt folk som bare har positive meninger. 

Det er plass til alle, og det bør vi kunne greie å respektere. Liker du ikke det du leser, så klikk deg heller ut, i stedet for å føle deg krenket for alt og mene at det kun er dine meninger som har lov til å komme på trykk. Det som ikke er greit, bare for å poengtere den store forskjellen her, er å gå inn på andre sine kommentarfelt og trykke ned på vedkommende, eller innlegget. 

Selv om jeg ikke feirer valentinesdagen sitter jeg ikke rundt i kommentarfeltet til folk og skriker om at de er dumme og teite og helt bak mål som feirer denne dagen. Inne på andre sine blogger kan man holde seg for god til slik. Men på min blogg, min blogg som jeg skriver ut i fra mitt liv og mine meninger, så skriver jeg hva jeg vil, så lenge jeg ikke henger ut noen åpenlyst. 

 

Den forskjellen burde mange lære seg, før de føler seg så forbannet frustrert og krenket hele tiden. Utropstegn.

 

____________________________________

#personlig #meninger #egoisme #stemmerett

____________________________________

22 kommentarer
    1. Jeg liker egentlig å feire det meste. Hehe men jeg skjønner helt hva du mener. Jeg så på snapp storker i går… den til høyre. Der tok folk heeeelt av. Masse blomster, ballonger, smykker og ei fikk til og med en bil! Hahaha nei blir litt vilt……

    2. Synes du jeg mente du ikke skulle få ha din mening? For det var det absolutt ikke meningen med.. For jeg bryr meg ikke hvem som feirer eller ikke, og at alle har sin mening greit nok det. Det jeg sikter til er kommentarer som “gi kjærlighet resten av året istedet for en dag” For da blir det jo tolket som at man kun gir en dag da om man feirer 🙂
      Og det jeg var uenig i på forrige innlegg var på at de som feirer blir dratt under en kam med at man kjefter huden full på gubben om han ikke kommer hjem med blomster.
      Har da aldri sagt at dine meninger ikke er verdt noe vel? :s

    3. Søtmonsen ): Men du Søtmonsen, trur du dette innlegget er syftet på deg?

      Ikke dro jeg alle som feirer under en kam heller- selv om jeg kom med et eksempel på hvordan enkelte reagerer 🙂 Noen ganger må man rett og slett stoppe opp, puste litt, lese igjen og se hva det faktisk står 🙂 Jeg skreiv ingen plasser, i det hele tatt, at alle som feirer valentinsdagen skriker på mannen sin hvis han kommer tomhendt hjem! Ikke passer de 7 punktene på alle som er single heller, men jeg får heldigvis ikke hele singelgjengen på nakken av den grunn 🙂

      Nå sitter jo jeg igjen med følelsen av at du føler deg fryktelig truffet, og det kan så være, og at innlegget er skrevet til deg- noe som er totalt feil.. Jeg har en omgangskrets utenfor bloggen med egne meninger også, som jeg velger å skrive på bloggen 🙂

    4. Margrethe: Takk 🙂 Jeg liker i alle fall å lese litt variert <3 Noen med mye tekst og lite bilder, andre med mye bilder og lite tekst, noen veldig personlige og noen litt mer overfladiske 🙂

    5. Du må jo skjønne det at alt angår meg og handler om meg ;P (ironi altså).
      Men følte du tenkte jeg mente deg og at du ikke skulle få ha din mening når jeg skrev det innlegget i går <3 Så jeg følte meg jo litt truffet ;P Men ja, det er mange som mener både det ene og det andre på begge sider 🙂

    6. Søtmonsen ): Tihi- vi kan skylde på at det var en dag med mye følelser <3 Alle hjerter dag og greier, da bruser det over <3

      Neida, jeg følte ikke du tenkte på meg, men jeg liker jo å engasjere meg og må jo så klart kommentere slik jeg tenker og ser det 🙂 Kan jo ikke alltid være enig med alt 🙂

      Men, innlegget ditt gav meg litt inntrykk om at hvis man var negativ, så kunne man bare holde det for seg selv og heller bare la de som vil feire feire- og da prøvde jeg, mulig jeg failet litt, å komme med litt vel medene råd om å ikke føle skam på at du faktisk feirer og heller gjør det som føles riktig for dere <3

    7. Haha, ja det var jo en “følsom” dag ;P
      Ja, man blir jo litt gira, og man er jo ikke alltid enige uansett 🙂 Derfor jeg ville si at det handlet jo ikke om at du ikke skulle få si din mening sånn sett, og at jeg måtte jo få si min jeg og ;P
      Og det var jo ikke meningen sånn med det innlegget, men er jo ikke alltid man får til å skrive det så bra som man vil, og det blir jo alltid litt hull. Og så tolker vi jo ting forskjellig også, så er jo ikke rart det er krig i verden, hehe ;P Men ja, det har jo mye med hvordan man tolker ting også 🙂 For jeg mente jo de som skulle prakke ned på meg fordi jeg hadde lyst til å gjøre noe denne dagen, at hvorfor man må sitte slik da ;o Om det er folk som ikke liker dagen bryr jo ikke meg, men når noen må være negativ til at jeg vil feire den og hvor teit og idiotisk jeg er som gjør det blir det jo litt slikt ;P Og da kommer jo min mening om det fram også, hehe

    8. Godt skrevet! Som du sier – vi er alle forskjellige, og finner glede i forskjellige ting. Og det går an å glede seg over det som gleder andre, selv om det ikke er din kopp med te 🙂

    9. Søtmonsen ): Ja, og når de faktisk går på deg personlig, da er det lov å sette de på plass! Min fulle støtte der <3

      Skriftspråk er ikke alltid like lett altså, det veit man jo. Skreiv for ikke så lenge siden en setning som var helt på trynet, men jeg så det ikke selv, for jeg skjønte jo akkurat hva jeg mente.. Jeg lurte på noen produkter jeg drikker, om de var skadelige for tennene og da skreiv jeg: "for jeg pusser jo ikke tennene før jeg legger meg, og det er noen timer etter jeg har drukket". Jeg fikk til svar: kveldspussen er den viktigste... Ja, og fordi jeg er redd om tennene mine så lurte jeg jo derfor på om jeg burde pusse tennene rett etterpå, eller om tannkrem også var skadelig med denne blandingen... Men så ser jo at "jeg pusser jo ikke tennene før jeg legger meg" blei totalt "feil", for jeg mente jo at jeg ikke pusser tennene 3 timer før jeg legger meg, men når jeg skal legge meg- altså ikke f-ø-r- om en stund 😛 ha ha.. Snakk om å kunne skrive liksom 😛

    10. Haha, ja da må jo klørne komme litt frem ;P Hehe
      Haha, ja det er ikke alltid det er så lett å være inni hodet på en når man sitter å leser 😛 Man har det jo så klart for seg i hodet, og kanskje glemmer man til og med å skrive en “innledning” til hva det faktisk er noe man lurer på ;P Jeg gjør dette ofte til kjæresten, fordi jeg på en måte sier noe i hodet mitt og til han kommer jeg med et random spørsmål som han ikke aner hva det er jeg mener med, eller hvor det kommer fra liksom 😛 Haha. For jeg hadde det jo oppi hodet, og da måtte han jo ha hørt det liksom ;P

    11. Det er akkuratt det som er så fint med oss mennesker, vi har en rett på å mene og si akkuratt hva vi vil 🙂 Vi skal ikke være enige om hver minste ting. Og spør du meg så er ikke valentinsdagen kun en dag for di med kjærester. Den kan like godt brukes sammen med venner, familie osv. Nå sikter jeg IKKE til deg, men jeg kjenner jeg blir irritert på de som skriver “ ååh, det er så barnselig å feire valentinsdag. Jeg skjønner ikke at du gidder. Du er vel like glad i kjæresten din alle andre dager“ og la la la.. Ja, jeg elsker kjæresten min hver eneste dag. Men jeg ELSKER valentinsdagen, da føler jeg at vi har lov å unne oss det lille ekstra, hvis du skjønner? Gå ut å spise sammen, kjøpe roser, gå på kino osv. Det er ikke noe vi har råd til å gjøre ofte, så da blir det litt ekstra spessielt akkuratt den dagen 😀 Det er min mening 🙂

    12. anettelinneaa: Ja, det er veldig kjekt å kunne få si og mene det man mener, uten å måtte være stygge med andre av den grunn. Og jeg er helt enig med deg- det er barnslig å slenge med leppa til folk på den måten. Dessverre går det begge veier- de som feirer slenger med leppa til de som ikke feirer, og de som ikke feirer slenger med leppa til de som feirer. Jeg feirer ikke fordi jeg personlig syns det blir kleint, klysete og påtvunget. Vi hadde ikke feiret fordi vi ville, men fordi det er forventet, så derfor gjør vi det ikke, enkelt og greit 🙂

      Og selvsagt er det hyggelig å kunne bruke valentinesdagen til å kunne unne seg litt ekstra, hvis man ellers ikke har den muligheten. Det må jo være opp til hver enkelt hvordan og når de vil prioritere å gjøre litt ekstra ut av det 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg