GJENBRUK.

 

Brukt er like bra som nytt. 

 

I det siste har jeg vært veldig på gjenbruk. I stedet for å kaste ting jeg selv ikke har bruk for lenger har jeg enten gitt det bort, eller solgt det for en billig penge til andre som trenger det. Brukt er like bra som nytt. Brukt er likevel mye bedre for miljøet enn nytt, og det syns jeg det er verd å tenke på. I det siste har jeg fått tak i både sko og klær til en veldig billig penge. 


Mitt siste bruktkjøp. 

Jeg har kastet en del slitte klær i det siste, og har levert inn mye til veldedighet også. I stedet for å kjøpe nytt har jeg heller valgt å kjøpe brukt. Mye av det som blir solgt som brukt er jo faktisk ubrukt og har til og med prislappen på fremdeles. Det blir som å gjøre et salgskupp, bare enda billigere. Bra for miljøet og godt for lommeboken. Jeg betalte kun 100 kr for disse to genserne. 


To fine gensere. En hvit og en lyseblå. 

Jeg fikk også kjøpt to par med bort i mot nye sko til 100 kr for ikke så lenge siden. Skoene trengte jeg til Mary Kay-møtene jeg skal på fremover. Jeg har nemlig ingen som passer nå vinterstid, så det var jeg veldig fornøyd med at jeg fikk tak i. Og siden jeg kjøpte et par nye sko har jeg levert inn et par andre sko jeg hadde stående hjemme, som ikke blir brukt, til veldedighet. 


Jeg liker de. 

Jeg kjøpte også en liten klespakke med en bukse, genser og shorts til 120 kr for ikke så lenge siden. Det er billig da. Klærne var bare brukt et par ganger og fremstå derfor som helt nye. Jeg syns gjenbruk er flott. Jeg har byttet ut mye gammelt i skapet mitt med brukte, men mye fine ting. Ja til mer gjengbruk. Nå trur jeg ikke jeg trenger så mye mer “nytt” på en stund.

 

Liker du gjenbruk? 

 

______________________________________

#hverdag #gjenbruk #miljøvennlig #veldedighet

______________________________________

16 kommentarer
    1. Gjenbruk er bra, spesielt om man finner noe spesielle greier 🙂 Gamle kjoler med spennende snitt, eller kåper etc… 🙂 Heldig du da, veldig billig .-)

    2. frodith: Ja, det er gøy å finne spesielle ting, eller ting man virkelig trenger- spesielt hvis det i utgangspunktet er litt for dyrt for lommeboken 😀

    3. Ja jeg liker også gjenbruk og arver mye klær! da er det som nytt for meg…og jeg liker ikke bruke penger på klær..men akkurat tur tøy har jeg kjøpt endel av..men da er det alltid på tilbud..Flotte gensere og høres veldig lurt ut..og levere inn litt samtidig som man kjøper “nytt” ..ha en god kveld!

    4. Toini: Ja, det blir jo nytt for oss 😀 Jeg syns også det er kjedelig å bruke penger på klær og sko og generelt ting til meg selv 🙂 Fikk forresten kjøpt 4 helt nye y-seler fra Hurrta til prisen av én i Norge. Siden jeg bor en liten halvtime unna Nordby senteret på svensk side, hvor man ofte får de til halv pris av Norge, så sier jeg at jeg fikk de til halv pris- men herlighet, det er jo fortsatt kjempebillig 😀 Nå har jeg nye seler til valpen som forhåpentligvis kommer i år- i alle fall når den nærmer seg et år gammel 🙂 Og så fikk Petter den ene- han har nemlig vokst ut av sin for lenge siden 😛 Ha ha..

      Ja, jeg syns det er greit å kvitte seg med noe når man kommer inn med noe nytt- jeg har jo absolutt ikke bruk for 15 par sko liksom 😛

    5. Gjenbruk er tingen. Har gitt mye tøy til Fretex gjennom årene jeg bl.a en fin dress som var for liten. Fretex er en fin ting og gjør mye bra for mange. Ha en fin kveld.

    6. Helge: Ja, Fetex har mye fint og gjør mye bra 🙂 Jeg gir en del selv til Fretex. Eneste jeg syns er at de noen ganger er alt for dyre. Jeg mener, det er en bruktbutikk, men noen ganger, litt for ofte, tar de nesten full pris for noe som er synlig brukt, og det er litt dumt syns jeg. Ofte fordi Fretex også er brukt av de som ikke har så mye, men da blir det jo uansett for dyrt liksom. Utenom det liker jeg konseptet 🙂

    7. Gjenbruk er bra! Ikke alltid jeg er like flink til å handle brukt sjøl, men alle klær som forsvinner ut herfra, går i UFF-containeren! Klemmer <3

    8. Margrethe: Jeg syns jo det er kjempebra bare det, å gi til andre som trenger det <3 Det er først nå de siste ukene jeg har kjøpt brukt selv, men kommer uten tvil til å fortsette med det så langt det lar seg gjøre 😀

    9. Garman: Tusen takk 🙂 Ja, jeg gir også en del til Fretex, og noen ganger til disse “Norge hjelper” containerne, som går til flyktninger og den slags 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg