HURRA FOR SAMENE!

 

I dag er det den samiske nasjonaldagen og det må gratuleres! 

 

Jeg elsker samer. Eller, jeg elsker i alle fall alt det samiske. Jeg kjenner dessverre ikke så mange samer, selv om jeg har familie som er samer, eller i alle fall lever som samer. Dette må jeg visst sjekke opp i, hva som er riktig å si. Jeg elsker de samiske folkedraktene og jeg syns joik er helt fantastisk. Selv har jeg kun en samelue, kjøpt i Finland, men jeg kan ikke joike. 


Har funnet frem sameluen min i anledning nasjonaldagen deres i dag. Hurra!

Nasjonaldagen blei vedtatt av Samekonferansen i 1992 og er felles for alle samer i Norge, Sverige, Finland og Russland. Den blei feiret for første gang i 1993 samtidig som FNs nasjonale urbefolkningsråd blei offisielt åpnet i Karasjok. Datoen blei valgt på grunn av det første samiske landsmøtet, som blei innledet 6. februar 1917. (Faksimile, wikipedia)

 

Gratulerer til alle samer med dagen i dag!

 

______________________________________________________________

#hverdag #samer #samenesnasjonaldag #nasjonaldag #gratulerermeddagen

______________________________________________________________

14 kommentarer
    1. Hurra ^^ Ja, det er moro å se at de kan feire den stolt sammen med oss som ikke er samer 🙂 Jeg kjenner mange, men har ingen i slekten som er født samer sånn sett. Ikke som jeg vet av ihvertfall 🙂 Er vel noe at det er moren som må ha sameblod for at man kan kalle seg en same, eller så er det faren? Husker ikke helt hvordan det var 🙂
      Du har sikkert hørt Daniels joik av Jon Henrik Fjällgren? ^^

    2. Søtmonsen ): Jeg er litt usikker på de reglene der altså, om hvordan man er same 🙂 Jeg veit bare at jeg har en onkel (granonkel, muligens) som bor oppe i sameland og som driver med reinsdyr- mulig kona hans faktisk er same, siden han fant veien dit 🙂 Må ta meg en tur til farmoren min for å få litt oppdatering på det der 🙂

      Åhh, jeg gråter som en unge hver gang jeg hører den joiken <3 <3

    3. Søtmonsen ): De er kjempefine <3 Ønsker meg en <3 Men har jo en fin samelue da, i alle fall 😀 Veit ikke om den er ekte da, men kjøpt hos noen samer i Finland 🙂

    4. Toini: He he.. Skal så klart ikke dras ned så langt foran ansiktet, men jeg ser ut som et vrak i dag, så jeg sparte dere for det synet 😛 ha ha..

    5. Gratulerer med dagen til samene ja. Jeg har fått med meg på Facebook at det er deres dag. Jeg kjenner en jeg vet er halvt same, men utenom det er vel min kjennskap til samene nokså begrenset, utover det jeg kan lese meg til da 🙂
      Det er bra at de kan få ha sin egen dag og sin egen identitet <3

    6. Eva: Jeg syns det er kjempeflott at de har sin egen dag og identitet, samtidig som jeg føler det veldig flott og er stolt over at de også er norske og hører til Norge <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg