FREDRIKSTEN FESTNING.

 

Her kan jeg være i times vis! 

 

I dag bare måtte jeg en tur på Fredriksten festning. Jeg jukset og tok bilen bort, selv om det kun tar fra 15-20 minutter å gå. Jeg kjenner mine begrensninger i dag, derfor tok jeg bilen bort slik at jeg faktisk skulle orke å gå litt rundt på festningen. Festningen er stor og det er nok så bratt terreng, og jeg ville gjerne få med meg mest mulig. Vel, jeg fikk kanskje med meg en brøkdel. 


1. En av mange porter. 


2. Nok så bratt terreng. Heldigvis finnes det veier og stier til de fleste stedene. 


3. Klokketårnet. 


4. Vi orket ikke å gå hele veien opp til klokketårnet i dag. Men den er fin fra avstand også. 

Det var en del folk på festningen i dag. En del av de aket og noen så ut til å ha hundetreff der. Det er bare hyggelig med litt liv på festingen, men jeg liker best når jeg bare kan gå i min egen verden, så jeg valgte veier det ikke var særlig med mennesker i dag. Det er flere veier å ta, og nok av stier å velge på. Litt bratt og glatt, så jeg turte ikke følge trappestiene hele veien. 


5. Under den hvite bru. 


6. Flotte festningen. 


7. Enda en port. Festingen er så majestetisk. 


8. Fra en port til en annen. 

Jeg var nesten helt nede i byen på andre siden av festningen, men valgte å gå opp igjen. Jeg hadde ikke akkurat lyst på en bytur, men festningen blir mer majestetisk når man kan se den nedenifra og opp. Da får man liksom et bedre inntrykk av hvor stor og flott den er. Jeg er så fan av Fredriksten festning at jeg aldri får nok av den. Jeg blir aldri lei, uansett hvor mye jeg er der. 


9. Mur og vinduer. Jeg syns det er flott. 


10. Det er veier å gå overalt. 


11. Mange av byggene på festningen er faktisk i bruk. 


12. Bratte trapper er det også flere av. 

Jeg kan helt seriøst være på festning i times vis. Jeg blir turist i egen by når jeg går rundt på festningen. Jeg har noen favoritt plasser der oppe. I dag var jeg ikke på noen av dem, men. Jeg så på de fra avstand og det var nok i dag. Jeg bor jo rett ved festningen, så jeg kan heller gå dit en annen dag når formen er bedre og jeg orker å rusle rundt en god stund. 


13. Trappene opp til Klokketårnet. 


14. Det er fin utsikt nesten uansett hvor man går. 


15. Det er kaldt i dag. 


16. Tunnel. 

Petter og jeg ruslet bare rundt på festningen i rett over 40 minutter, men det var mer enn nok i dag kjenner jeg. Det er ikke akkurat varmt ute heller, men det var fint turvær likevel. Det var ikke særlig med vind, så man blei ikke direkte kald av å bare tusle rundt. Nå skal vi bare slappe av inne med fyr i ovnene, og så blir det vel en liten rusletur i kveld også. Nå er vi sliten. 

 

Har du vært på Fredriksten festning? 

 

___________________________________

#foto #fredrikstenfestning #festning #historie

___________________________________

22 kommentarer

Siste innlegg