ER BLOGGING PÅ VEI UT?

 

Kan blogging vare evig? 

 

Blogging kan selvfølgelig vare evig, da man ikke trenger annet enn en plattform å skrive ned ordene på. Man er ikke avhengig av lesere for å kunne blogge. Sånn sett kan blogging vare evig. Det er kun de som lever av bloggen som er avhengig av lesere. Jeg hører fra andre og ser litt rundt i kommentarfeltene at folk sier det er lite som skjer her inne nå, at det er stille fra veldig mange. 

Er blogging rett og slett på vei ut? Tar man en titt på denne plattformen sin toppliste ser man helt klart at antall daglige lesere har sunket betraktelig i løpet av det siste året. Toppbloggere som jevnt over hadde 50.000 lesere hver dag er nå nede i 20.000 lesere, med noen unntak innimellom hvor de har en del mer. Men jevnt over har statistikken sunket ganske betraktelig her inne. 

Det kan selvsagt være tilfeldig, bare en stille periode, men det får meg til å tenke på om dette faktisk er noe som kommer til å være stort også de neste 5 årene. Eller er folket litt lei blogg nå? Vixen, og alt det der er fremdeles stort innad i bloggverdenen, men er engasjementet fra folket på utsiden like stort enda? Jeg trur egentlig ikke det, uten at jeg kan si det sikkert. 

Jeg merker også at det er mindre engasjement rundt omkring her inne, og mye mer stille nå enn tidligere. Folk som gjerne blogget hver dag blogger kanskje bare et par ganger i uken. Meg inkl. i perioder. Men for meg betyr ikke det alt, da jeg faktisk ikke lever av bloggen. Så lenge jeg får en liten bit av alle de herlige bloggerne jeg liker, så er jeg fornøyd. Men det får en selvsagt til å tenke. 

 

Trur du blogging er på vei ut nå? 

 

___________________________________

#personlig #populært #engasjert #interesse

___________________________________

30 kommentarer
    1. Merker også det samme som deg….. men jeg vet ikke jeg. Er innom som regel de vante bloggene jeg leser. Men nå har vel interessen min avtatt litt….:)) Ønsker deg en fortsatt fin dag.

    2. Jeg vet ikke om det er på vei ut, eller om det bare er en diger pause for mange, for jeg kan skrive under på at det er skikkelig dødt her om dagen…Men år jeg tenker meg om så tror jeg det ER det ofte etter nyttår…Folk skal liksom i gang med nye ting, og er fryktelig opptatt her og der…Så utpå vår og sommer blir det mer fres…Da vil folk VISE hva de gjør også 😀 Jeg liker så godt de “samtalene” jeg har med folk i bloggblokka mi daglig jeg, så jeg slutter nok ikke, men man merker at folk flytter inn og ut av leilighetene, for å si det sånn..OG at noen har stengt døra, eller reist bort. For det er jammen mørkt i mange leiligheter om dagen.. 😉

    3. Tja…kanskje det…Disse toppbloggerene har jo nådd toppen, og har sine følgere..men når følgerene dabber av…Ja da daler jo lesere hos dem, og man mister kanskje litt gnisten..Så, ja..tror kanskje det er litt på vei ut å bli toppblogger, for det er jo måte på hvor mange som når toppen, og klarer å bli der…MEN for oss som blogger for å ha som en dagbok, ja da er det jo helt frivillig og vi MÅ ikke ha så så mange lesere hver dag..men så klart..man mister gnisten når ingen leser…Jeg ser den…Så, ja..jeg tror det sakte men sikkert blir mindre og mindre blogging rundt om.. ha en god kveld!

    4. Alt tar tid og for noen er nok blogging på vei ut, de legger mere vekt på FB og andre digitale kanaler. Men det er alltid de som vil blogge. Tror man lærer mye av det, skaffer seg nye venner. Men blir god til og skrive og flinkere med data. Men det er mye jobb og det er kun noen få som klarer og tjene penger på blogging. Alle trenger en pause fra pc-en,være sosial uten facebook. Ha en fin kveld.

    5. Den lille Pandaen c:: Blogging er koselig, helt klart 🙂 Men virker ikke som er det samme interesse nå som før- i alle fall ikke i like stor grad. Men kan jo bare være tilfeldig akkurat nå, at det vil ta seg opp igjen, kanskje 🙂

    6. frodith: Ja, akkurat nå rett over nyttår er det som regel ganske stille fra mange- det er helt klart, og er nok som du sier også, at det er mye som skjer, og så kommer de sterkere tilbake 🙂 Men hvis man ser litt på toppbloggerne da, så er det liksom 20-30.000 lesere som er “borte” daglig, og det har det vært lenge :/

    7. Toini: Ja, det kan det så klart være i forhold til toppbloggerne 🙂 Kanskje ikke like enkelt å holde interessen oppe alltid. Hu ene har vel jekket ned klickbait-overskrivtene sine bittelitt, og har vel naturlig fått mindre lesere av den grunn, kanskje 😛

      Men nei, jeg har jo ikke akkurat tapt noen lesere jeg, selv om jeg merker at det er veldig stille likevel rundt omkring her 🙂 Og, jeg har jo alle dere da, som jeg er innom hver dag 🙂 Men så er jeg også i en slik periode der det er vanskelig å blogge, svare på kommentarer og samtidig skulle legge igjen kommentarer hos andre- det må liksom prioriteres og velges litt underveis 🙂

    8. Helge: Ja, egentlig burde kanskje spørsmålet ha vært om “blogger er på vei ut”,og ikke blogging”. For vi som ikke lever av bloggen vil jo stort sett uansett fortsette å blogge. Men om menneskene som ikke blogger, mister interessen for å lese blogger, så vil jo yrket “blogger” forsvinne.

    9. Den lille Pandaen c:: Nei, og for oss vil jo blogging egentlig alltid være som det er. Men trur vi at yrket blogging vil eksistere om for eksempel 5 år, eller vil det sakte, men sikkert dø ut? 🙂

    10. Håper jo ikke blogging er på vei ut….. men – uansett så koser jeg meg med det – om jeg har 20 eller 120 lesere (haha, det siste har jeg jo aldri vært i nærheten av da…..)! 🙂

    11. Jeg merker også at mange som hadde ofte innlegg før har blitt borte..(jeg følger ikke så veldig med på toppbloggene)og ja det kommer nok hele tiden mer populære “arenaer”men håper jo at det å blogge en stund til… så satser på at det varer.. :)) Fin kveld til deg <3

    12. Den lille Pandaen c:: Ja, blogging i seg selv er jo ikke noe nytt, men det er ikke så lenge blogging som yrke, altså at man faktisk kan leve av blogging, har eksistert. Det er litt den delen jeg lurer på om kommer til å overleve i lengden, da det ser ut til at interessen daler litt 🙂

    13. Margrethe: Nei, jeg tenker nok at blogging uansett vil bestå, men jeg lurer på om folk som pr i dag lever av bloggen sin kommer til å kunne leve av den om 5 år også, eller om yrket blogging kommer til å dale.

      Jeg koser meg ogsp med bloggen uansett leseratall 😀

    14. annebe: Jeg tenker som så at blogging i seg selv ikke kommer til å forsvinner, men er spent på om blogging som yrke kommer til å kunne bestå. Altså at man kan leve av bloggen, eller om den interessen fra folk kommer til å avta om for eksempel 5 år.

      Jeg skal nok ikke slutte å blogge jeg heller altså 😀

    15. Merker også det samme som du skriver om her. Jeg har de faste jeg leser daglig, men jeg ser jo selv at jeg har har daffet ganske mye.

    16. Jeg leser nesten bare de bloggene jeg følger fast nå, og det dreier seg vel om rundt 10 stykker. Da handler det BÅDE om at jeg liker bloggene OG at jeg tar litt vare på nettverket jeg har fått her inne. Da jeg begynte å blogge, hadde jeg mer fritid i den forstand at jeg fortsatt bodde på gard og hadde en mindre stillingprosent utenom. Nå som jeg jobber nesten full stilling, så går det mer i rykk og napp. Jeg kan ikke forsvare å bruke så mye tid på bloggen lenger – verken ved å skrive sjøl eller å kommentere. Jeg leser derfor som oftest uten å kommentere. Før leste jeg en del “rosablogger”,fordi jeg syntes det var et interessant fenomen, men nå er det sjelden. En blir jo passe lei av trutmunner, selfies og “gravidoppdateringer” etter ei stund.

    17. karidansen: Ja, det blir mest slik her også nå, at jeg holder kontakten med de faste så godt det lar seg gjøre- men det siste året, spesielt, har det blitt mest bare lesing og svært lite kommentarer. Men jeg prøver jo å være innom alle hver dag 😀 Deg inkl 🙂

      Ja, rosablogging er litt av et fenomen altså, men orker ikke for mye av det jeg heller 😛

    18. fjellgeitbundingen: Ja, helt sikkert 🙂 Men enn så lenge lever jo toppbloggerne godt på bloggen sin, så det skjer vel ikke i år, akkurat 😛

    19. Veldig interessant observasjon/spm!
      Det har kun vært et par blogger jeg har frekventert med gjevne mellomrom, og ble ikke bevisst aktiviteten ‘bakenfor’ topplisten før jeg åpnet kontoen min ved nyttår, hvilket betyr at jeg ikke har kunnet observere noen utvikling hverken i den ene el andre retningen. Imidlertid ble jeg slått av hva som syntes å kunne være årsaken til en reduksjon av denne typen, nemmelig det vanskelige i å finne skauen for bare trær for de av oss med begrenset interesse for genren som dominerer topplistene.. Bakenfor disse blir det imidlertid som et stort hav av smått & stort, hvorav kun et lite mindretall gir noen form for indikasjon om tematikk & genre. Hadde ikke jeg ved en ren tilfeldighet snublet over ‘Antirosa bloggerne’, og dermed iallefall fikk et utgangspunkt i hht hvor jeg kunne finne ting innenfor mine interessefelt. I det hele tatt er det ALT for stor domminans blandt de bloggene som kommer frem på liste-sidene, hvilke jeg og mange med meg har nada interesse for. Videre virker risken stor for at gode skribenter med interessante konsept fort kan miste interessen/gløden da oppmerksomheten, og derav muligheten til både å nå ut til et antall verdt å nevne, samt ha noe reelt håp om å kunne inndra en slant ekstra på bloggingen når sant skal sies gjør tomt innhold og dårlig språk til vinneren over det motsatte.. Det er ikke meningen å være respektløs ovenfor noen, men når det er sagt, har et påfallende antall av de listede bloggerne jeg har sett hatt store mangler både hva elementær gramatikk såvel som en noenlunde rettskrivning angår. Resultatet blir sef deretter, og enden på spiralen, blir at kun lesere og eiere av rosablogger gidder..

    20. Gry Henriksen: Det ligger nok noe i det du sier. Og ja, det er mye “rosablogger” på toppen- veldig få unntak av noe annet i alle fall, og de er vel nesten litt rosa likevel de også, innimellom. Og, har man ikke interesse for det “rosa” så kan bman fort bli litt antiblogger, i alle fall i begynnelsen, siden dette var det eneste man så (i alle fall i store deler). Jeg kunne også ønske mer variasjon i bloggingen på topplisten, men slik fungerer det jo ikke- da må man jo ha en spesielt god blogg innen sitt felt, som flere tusen faktisk vil lese hver dag. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så mye vanskeligere enn å rosablogge, men det er kanskje pga aldersgruppen som følger bloggere? De rosa har jo fryktelig unge lesere, blant annet- en felleskjøpetblogg hadde kanskje tiltrukket seg flere av den litt eldre garde, og de sitter kanskje ikke så mye på blogger, eller nett generelt for å lese om ting, jeg veit ikke?

      Tusen takk for kommentar 😀

      1. Nettsider kan man vel kanskje ta for seg mer av, og ikke bare “tekst” som blogg dreier seg om? 🙂 Og det kan godt hende du har rett der – folk er kanskje mer opptatt av det faglige nå, og ikke så mye “rosa” 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg