ANDRE DAG I LILLEHAMMER.

 

Jeg liker denne dagen! 

 

Jeg var megatrøtt når jeg måtte stå opp i dag. Jeg har nesten ikke sovet siden jeg kom hit, og med et tett skjema med lange dager merkes det godt. Men et par timer har vært bedre enn andre i dag. Dagen begynte med litt teori om mestring og prioriteringer av daglige gjøremål. Det er helt klart interessant for de fleste, men man blir litt sliten av å hele tiden måtte se på det negative. 

Etter det hadde vi faktisk en hel time med lunsj. Deilig å få slappet litt av også. Etter lunsj kom helt klart dagens store høydepunkt- stavgang. Allerede fra tidlig morgen kunne vi se at dette kom til å bli en fin dag, så selv om det var klart var jeg veldig klar for å faktisk komme meg ut. Selv om vi er i bevegelse her på huset så sitter vi mye i ro. En aldri så liten gåtur var absolutt ikke feil. 


15 minus, men sol i vente. 

Jeg har aldri gått med staver før og ikke var det bare lett heller, når man først blei bevisst på hvordan man skulle gå. Jeg gikk så klart “feil”. Men etter litt trening og fokusering akkurat på det så gikk det av seg selv. Jeg kommer nok til å bli veldig støl i armene de neste dagene, men det var så verdt det. Turen gikk opp til Maihaugen og herlighet så flott det er der! 

Stavkirke og slike små stabbur overalt. Akkurat slik jeg liker det! Jeg kjenner dessverre ikke til historien rundt denne plassen, så jeg kan ikke si så mye om akkurat det. Men jeg og et par til i gruppen skal ta en tur på museet og slik der oppe i morgen. Gleder meg veldig til det altså. Jeg liker veldig godt historie, spesielt rundt slike plasser. Og stavkirker er jo spennende i seg selv. 


Garmo stavkirke. 

Etter stavgangen var det bare rett på rommet og skifte før neste time begynte. Det er uten tvil den mest interessante timen til nå. Sykdom og behandling ved lege. Selv etter over et år med diagnosen syns jeg fremdeles det er vanskelig å vite hva jeg skal si til folk som spør om den. Jeg kan liksom ikke så veldig mye. I dag fikk jeg flere knagger å henge ting på.

Og jeg fikk flere måter å forklare ting på. Det føles litt godt, på en måte. Det er ikke bare lett å være syk med noe som ikke alltid er like synlig for andre og skulle begynne å forklare ting de ikke ser. Et brukket bein har alle sympati med, for det kan man se. Jeg følte i alle fall at jeg blei litt klokere nå og kan forhåpentligvis forklare bedre til de som i fremtiden spør. 


Maihaugen. 

Etter middagen har vi nå hatt en time med medisinsk yoga. Jeg har fått med meg at det er mange typer yoga, men har helt ærlig aldri skjønt forskjell på youga og medisinsk yoga. Trur jeg blei litt klokere i dag med at det rett og slett er veldig “enkle” øvelser i forhold til vanlig yoga. Man fokuserer veldig mye på pust og rolige øvelser for å lettere kunne slappe av. En veldig deilig time! 

Nå er det enda en time til kveldsmat, så jeg blir nok å være en smule sosial nå. Seinere i kveld skal jeg faktisk bli med på svømming. Nå bader vi på egenhånd, så da er det ingen tunge øvelser for min del. Og svømming er jo veldig bra for kroppen, og varmt vann er godt for musklene. Det blir sikkert bra. Akkurat nå skal bare nyte fritiden litt sammen med de andre og bare slappe av. 

 

Går du noen gang med staver?

 

___________________________________

#kronisksyk #diagnoseopphold #lillehammer

___________________________________

12 kommentarer
    1. Så bra du har det fint der Elin og lærer mye. Den turen er jeg SKIKKELIG misunnelig på 😀 Så pent og ser så deilig ut 🙂 Kose deg og lær mye, og plask i bassenget litt for meg også 🙂

    2. Ja det blir tett program skjønner jeg..men da går jo dagen fort…stavgang ja..jeg knota fælt jeg også…men når man skjønner det..så går det…MEN skulderen min ble for mye belastet..og jeg kan ikke gå med det..da må jeg hele tiden passe på å ikke bevege den ene skulderen for mye..og det er ikke lett..Er nok greit å få med seg alt..selv om noe sikkert høres og føles unødvendig..men mange ting henger sammen..Ha en god kveld! Flotte bilder!

    3. Å så flott å gå der da! Herlig! Jeg har aldri gått med staver, men det er jo en super form for trim av hele kroppen. Bør nok vurderes… 🙂

    4. frodith: Det er i grunn veldig fint her- kunne ønske det var mulighet for å se mer av Lillehammer by også, men med tettpakket program hele dagen er det liksom mørkt føre vi kan gå ut, så det får bli en annen gang 🙂 Veldig koselig å få med seg litt av Maihaugen i alle fall da 😀

      Og nå har jeg nettopp pakket meg inn under dynen etter en time med plasking i basseng 😉

    5. Toini: Ja, veldig tett program, så får dessverre ikke sett så mye mer enn akkurat det vi fikk sett i dag 🙂 Lillehammer viker som en by jeg liker, så skulle gjerne sett mer av den 🙂 Men men, får ta en tur hit en annen gang 🙂

      Ja, jeg merket det også veldig i skuldrene, men så gikk jeg nok også litt “feil” og ikke fikk teknikken med å senke skuldrene mens jeg gikk med stavene :/

      Ja, her er det jo mye som henger sammen, så jeg prøver å følge slavisk med, men blir litt gjesping likevel altså- men det blir det på det mest interessante også, så 🙂 Nå har jeg nettopp badet i varmtvann i en time, så nå håper jeg at jeg får sove litt i natt 🙂

    6. Margrethe: Kjempeflott- skulle gjerne hatt tid til å gå rundt hele, men det får bli ved en annen anledning 🙂

      Ja, hvis man greier å finne teknikken ved å bruke stavene så er det kjempefin trening 😀 Vurderer å kjøpe meg et par altså 😉

    7. Stavgang er fine saker. Bruker det av og til om sommeren på skogsturer. Hvor mange er dere? Høres ut som et fint sted, noe i samme gate som Beitostølen Helsesportsenter. På Maihugen har jeg vært for mange år siden, fint der, en samling av gamle hus o kirker fra hele landet. Et kjært mål for turister. Ha en fin dag.

    8. Helge: Jeg trur jeg må investere i et par staver jeg nå altså 🙂 Jeg trur vi er 17 stk på oppholdet 🙂 Er nok noe av det samme, for noen andre på gruppen har vært der du nevner og det er nok mye likt 🙂

      Maihaugen var virkelig flott, det lille jeg fikk sett 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg