KRONISK SYK- JEG HAR FLYTTET.

 

Alle disse valgene man må ta. 

 

Jeg har tenkt på det i mange år. Jeg pakket tingene mine og flyttet fra Halden til Lindesnes for 7 år siden. Planen var i utgangspunktet at jeg bare skulle være borte i et par år, bare for å komme meg bort litt og prøve noe nytt. Når man har vært stuck i livet ganske lenge, er det deilig med en forandring, og man må uten tvil passe på mens man kan. Jeg kunne, og jeg gjorde det. 

Jeg fikk fort jobb, selv om det først bare var et vikariat som varte i 4 år. I løpet av de 4 årene sa jeg både opp jobb og leilighet for at jeg skulle flytte tilbake til Halden, men jeg ombestemte meg nesten like fort. Huseieren hadde til og med visning på leiligheten og alt, men når jeg sa jeg ville bli likevel, og hu ikke hadde funnet noen ny leieboer som var “bra” nok var det bare til å bli. 

Jeg blei også værende på vikariatjobben min. Etter de 4 årene fikk jeg endelig fast jobb et annet sted, og jeg blei bare boende og hadde vel egentlig lagt i fra meg tanken på å flytte med det første. Men så skjedde det ting. Helsen. Jeg gikk på en skikkelig smell og ting blei i grunn veldig vanskelig. Jeg lå mye hjemme og var syk i lange perioder, og da begynner så klart tankene å fly. 

Jeg hadde hatt flytting i tankene i flere år, men fikk meg likevel ikke til å gjennomføre det. Jeg trivdes så utrolig godt nede i Lindesnes. Stillheten og det å bare gjøre ting jeg selv ønsket uten at noen andre skulle bry seg, eller ha en mening om det. Det er utrolig befriende å bo et sted der ingen kjenner ens fortid. Man kan være seg selv om la folk bli kjent med den man er og vil være.

Men jeg kom til et punkt der jeg bestemte meg for at jeg faktisk skulle flytte. Helsen gjorde det vanskelig, både hjemme og på jobb. Folk på Østlandet var så klart bekymret for meg, som alltid var syk og aleine. Forståelig nok. Folk vil veldig gjerne stille opp, men det er ikke så lett når man bor en liten evighet i fra alle. Valget om å faktisk skulle flytte tilbake til Halden blei enklere etter hvert. 

Etter at jeg hadde bestemt meg for å faktisk flytte tilbake til Halden igjen, selv om jeg ikke helt visste når det kunne skje pga helsen og jobben, traff jeg også Kristoffer. Jeg har vært en del i Halden i perioder det siste 1.5 årene etter at jeg bestemte meg for å flytte, så ting lå til rette for at det faktisk kunne bli noe, uten at det ødela mine, eller han sine planer. Jeg skulle tilbake til Halden.

Det tok litt tid før jeg fortalt det til noen. Kristoffer fikk heller ikke vite det med en gang. Noen ganger må man bare være 110% sikker, både i hode og hjerte før man kan innrømme det, både til seg selv og andre. Jeg var likevel bestemt på det. Ting har bare blitt vanskeligere og vanskeligere på jobb det siste året, uten at jeg skal gå nærmere inn på det, noe som resulterte i at jeg sa opp i høst. 

Etter det gikk det i grunn bare slag i slag, og jeg har nærmest kun vært i Halden siden det. Jeg har vært hjemme et par omganger og skal ned nå i romjulen for å pakke siste rest. Så fra 01.01.18 er jeg offisielt Haldenser, igjen. Det føles både godt og rart på samme gang. Men jeg trur det blir bra. I dag har jeg til og med fått innkalling til 2 jobbintervjuer på nyåret- krysser fingrene! 

 

Trives du der du bor? 

 

___________________________

#kronisksyk #helse #flytting #valg

___________________________

16 kommentarer
    1. Jeg er født og oppvokst her..men har jo bodd flere steder. Og jeg trives som bare det 🙂 Jeg håper en gang du kommer inn ytterdøra.. ser på skoa innenfor, og tenker: ” Ja her trives dere.. og jeg også ” 😀

    2. Så BRA!! høres så lurt ut…når det ble som det ble..så syns jeg det høres sååå lurt ut. Lykke til!! og dette blir tror jeg!

    3. ja trives veldig godt her jeg bor .
      de er jo veldig bra du valgte og være 110% sikker før du sa de til noen att du flytta , att du skulle flytte for de er sant de att man må være helt sikker med seg selv . jeg håper de går bra med deg og att ting ordner seg 🙂

    4. Hei Elin 🙂 Jeg kom over bloggen din via et kommentarfelt og innleggene dine fenget meg med en gang. Jeg kjenner meg mye igjen i det du skriver og har selv slitt veldig mye med helsen, mest psykisk, noe som har gjort det vanskelig for meg å være ut i jobb.
      Synes du er utrolig tøff og jeg gleder meg til å følge bloggen din videre 🙂

    5. Tror alle tenker i de baner om og flytte, se seg litt om og snuse på andre miljøer. Men det er mange ting som må klaffe bl.a helse, jobb og ikke minst den økonomiske delen.
      Joda, jeg trives her jeg bor, kort vei til skogen og her om dagen så jeg et rådyr like ved her. Men kunne tenkt meg og flytte men det er mange hinder. Bor i min egen leilighet, kjøpte da prisene var lave så jeg var heldig der. God jul.

    6. Så bra! <3 Det er vanskelig å ta slike avgjørelser når man er kronisk syk, uansett hvilken sykdom det er man har. Så bra at du føler du fant ut at akkurat dette valget var det som var til det beste for deg! Ønsker deg en god jul, flotte deg, og lykke til med jobbintervjuene! <3

    7. dedicat: Tipper jeg kommer til å trives i Halden, igjen, men gleder meg til huskjøp blir et faktum slik at man har større plass rundt seg og forhåpentligvis ikke fult så mange naboer 😛 ha ha

    8. anonymfortiden: Så bra at du trives- ingenting er bedre enn det 😀

      Ja, viktig å være hele sikker, så man ikke føler press på seg fra andre hvis man først sier det og de veldig gjerne vil 🙂 Så, nå kan det bare bli bedre, tenker jeg 😀

    9. Margrethe: Det får jeg helt sikkert- nå kan jeg jo bli kjent med de 5 tantebarna mine fra 5-1 år som er født etter at jeg flyttet her i fra <3 <3 Det var også en viktig faktor <3

      Tusen takk- kjenner jeg grugleder meg litt til intervjuer altså 😛 På de to forrige jobben så har jeg jo visst på forhånd at jobben var min, før intervjuene, men nå står jeg jo på bar bakke uten hjelp, uten noen som har snakket fint om meg på forhånd 😛 ha ha...

    10. Reidun Beate: Tusen takk for hyggelig kommentar <3 Og takk- man må bare kjempe på. Min største frykt er at jeg ikke skal kunne jobbe, noe som kan skje før, eller siden, men jeg gjør alt jeg kan for å ikke havne der og må bare hoppe i det- krysser fingrene for at jeg finner en bra arbeidsplass hvor jeg trives 😀

    11. Helge: Ja, er nok mange som tenker i de baner, og da må man i grunn bare gjøre det når man først får sjansen, ellers gjør man det aldri 🙂 Jeg planla den flyttingen i et år og jobbet som en gal for å spare en del penger siden jeg ikke visste hvor lang tid det ville ta før jeg fikk jobb. Nå fikk jeg heldigvis jobb ganske med en gang, så det var jo bare bra 😀

      Jeg var på tanken å kjøpe noe der nede, men er glad nå at jeg ikke fant noe som falt i smak, for da hadde jeg vel følt meg stuck uansett hva 😛 he he.. Nå venter jeg bare på at drømmeboligen dukker opp, men skal ikke se etter noen før om et par år- vil jo gjerne se om det går bra med Doffen slik at jeg kan ta han med på lasset 😉 ha ha

    12. Etdiktomdagen: Ja, 1. januar er jeg offisielt Haldenser, for da har jeg ikke leiligheten i Lindesnes lenger 🙂 Men jeg har allerede flyttet, jeg må bare hente siste rest av flyttelass 😛 he he

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg